خبرگزاری کار ایران

غربالگری بیش از ۱۸ هزار نوزاد کردستانی در زمینه کم کاری تیروئید

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۸۳۲۸

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: ۱۸ هزار و ۳۳۱ نوزاد در زمینه بیماری کم کاری تیروئید در استان غربالگری شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ابراهیم قادری با اشاره به عملکرد مدیریت پیشگیری و مبارزه با بیماری‌ها گفت: ۳۵۴ هزار و ۴۹۹ دوز واکسن طبق برنامه ایمن سازی کشوری برای گروه‌های هدف برنامه شامل کودکان زیر یک سال، خانم‌های سنین باروری، گروه‌های در معرض خطر از جمله زندانیان، کارگران شهرداری، بیماران مبتلا به دیابت، دیالیزی، اهداکنندگان مستمر خون، پرسنل بهداشتی و درمانی و آرایشگران انجام شده است.

قادری با ذکر اینکه تاکنون ۲۲ هزار و ۱۶۶ بیمار مبتلا به دیابت از طریق پزشک ویزیت شده و خدمات درمانی و مراقبتی دریافت کرده‌اند، افزود: تعداد یک هزار و ۱۲۵ بیمار جدید مبتلا به دیابت در استان شناسایی و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: ۴۹ هزار و ۵۹۸ نفر در برنامه ایراپن از لحاظ سکته‌های قلبی و مغزی توسط مراقبین سلامت خطرسنجی شده اند.

 قادری خاطر نشان کرد: ۲۸ هزار و ۸۱۹ خدمت توسط پزشکان برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا در استان در بازه زمانی یادشده ارائه شده است.

وی با بیان اینکه در مدت زمان یادشده ۲۱ هزار و ۴۶۹ بیمار از نظر سرویکس توسط ماما و پزشک ارزیابی شده است، افزود: ۲۱ هزار و ۹۹۲ مورد از لحاظ سرطان پستان توسط پزشک و ماما غربالگری شده‌اند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به غربالگری ۱۸ هزار و ۳۳۱ نوزاد از نظر بیماری کم کاری تیروئید در استان، گفت: از این تعداد ۱۴۴ نوزاد مبتلا به کم کاری تیروئید مادرزادی شناسایی و تحت درمان قرار گرفته‌اند.

قادری در ادامه از غربالگری ژنتیک اجتماعی ۴ هزار و ۸۱۲ زوج کردستانی در مدت زمان یاد شده خبرداد.

وی با اشاره به اهمیت غربالگری HIV در مادران باردار افزود: ۹ هزار و ۴۶۲ مادر باردار در زمینه بیماری ایدز و سیفلیس تحت آزمایش‌های اولیه و غربالگری قرار گرفته اند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان خاطرنشان کرد: در راستای بیماریابی HIV/AIDS حدود ۳ هزار نفر در گروه‌های هدف از جمله مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری، زندان، کمپ‌های ترک اعتیاد و مراکز ویژه زنان ارزیابی شده‌اند.

قادری با اشاره به شناسایی ۳۵۲ بیمار جدید مبتلا به تب مالت افزود: تعداد سه نفر مبتلا به سیاه زخم و ۲ مورد مبتلا به کیست هیداتیک نیز شناسایی و تحت درمان قرار گرفته اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز