خبرگزاری کار ایران

اوجانی در گفت و گو با ایلنا:

کارگر بازنشسته با حداقل مستمری، پاسخگوی امرار معاش خانواده اش نیست/توزیع یارانه با گران کردن دلار، قشر ضعیف را دچار آسیب می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۸۲۱۴

دبیر اجرایی خانه کارگر با انتقاد از تبعیض پرداخت دستمزد کارگران شاغل و بازنشسته، گفت:در بین حقوق بگیران دولت، تنها قشر کارگر باید در زمان اشتغال و بازنشستگی با حداقل ها، بسازند لذا برای این یک بام و دو هوا بودن تصمیمات دولت و سازمان برنامه و بودجه، دلیل قانع کننده و منطقی، وجود ندارد.

فرشاد اوجانی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با اشاره به حداقل دریافتی قشر کارگران شاغل و بازنشسته، گفت: جای تاسف است که سقف حقوق کارگری ۷ برابر حداقل دستمزد است در حالی که سقف حقوق مدیران دولتی چنین نیست و این یادآورِ حکایت قدیمی یکی بود و یکی نبود است که امروز برای یکسری پول بود؛ برای سری دیگر، پول نبود و اگر هم بود، تنها در حد شرمندگی قشر کارگر، خواهد بود.

او با انتقاد از تفاوت و تبعیض حقوق بازنشستگی گفت: این عدالت نیست که در یک کشور باشیم و کار کنیم و در نهایت، کارمند دولت، حقوق بازنشستگی ۴ یا ۵ میلیون تومانی دریافت کند و کارگر بازنشسته با حداقل حقوق، پاسخگوی امرار معاش خود و خانواده‌اش باشد. 

دبیر اجرایی خانه کارگر کرج با تاکید بر اینکه تورم در این‌ دوران و شرایط اقتصادی کشور تنها برای قشر خاص نیست، افزود: کارگران به منظور ترمیم حقوق خود با سعی و تلاش دارای تخصص شده و برای افزایش حقوق، روزها کار می کنند و شب ها به تحصیل ادامه می دهند ولی با ارتقای تحصیل هم شرایط آنها تفاوتی نکرده و قشر کارگر، همیشه باید با حداقل‌ها، بسازند لذا برای این یک بام و دو هوایی تصمیمات دولت و سازمان برنامه و بودجه، نمی‌توان دلیل قانع کننده و منطقی، پیدا کرد.

او با عنوان اینکه پایان هر سال، داغ دل بازنشستگان تازه می شود، ادامه داد: وقتی بحث افزایش مستمری سالیانه به میان می آید، موارد ۹۶ و ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی به فراموشی سپرده شده و مبلغِ دستمزد، تنها مبنای پرداختِ مصوبه شورای عالی کار می شود و مستمری بازنشستگان با معیار حداقل دستمزد کارگر، افزایش پیدا می کند ولی وقتی نوبت به پرداخت عیدی پایان سال می‌رسد، کارگران بازنشسته به اندازه کارمندان و تقریبا نصف کارگرانِ شاغل، عیدی دریافت می کنند.

اوجانی افزود: اگر بازنشستگان تامین اجتماعی، کارمند دولت هستند چرا به اندازه بازنشستگان کشوری و لشکری مستمری نمی گیرند و اگر کارگر هستند چرا مانند شاغلان عیدی، دریافت نمی کنند؟

او در ارتباط با طرح افزایش نرخ دلار در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در سال ۹۷، دلار ۳۷ هزار تومانی به ۱۹ هزار تومان کاهش یافت و بعد از مدتی به ۱۲ هزار تومان رسید اما اجناس و کالا در بازار بر اساس همان افزایش اولیه دلار، قیمت گذاری شد چرا که فروشندگان ادعا کردند اجناس خود را با نرخ دلار قبل، خریداری کرده بودند و این اتفاق قیمت گذاری گزاف کالا در سال ۹۸ با افزایش دلار ۱۹ هزار تومانی به ۳۳ هزار تومان و بعد کاهش قیمت تا ۲۲ هزار تومان، مجدد تکرار شد و مردم دچار خسارت شدند. 

دبیر اجرایی خانه کارگر کرج تصریح کرد: روند صعود نجومی نرخ دلار و بعد اندکی کاهش قیمت آن، ترفندی برای فریب مردم است که توسط دولت و بانک مرکزی شکل می گیرد و این درحالی است که مردم با همان دلارِ گران، باید هزینه کرده و امرار معاش کنند و برای تامین کالاهای اساسی و غیر آن، مبلغ بیشتر پرداخت کنند.

اوجانی اظهار داشت: در شرایط فعلی اقتصادی کشور، مجلس طرحی با هدف افزایش صادرات و کاهش واردات در دست بررسی دارد که به شکل رسمی ارز ۴هزار و ۲۰۰ تومانی را به ۱۷هزار و ۵۰۰ تومان افزایش دهد و از افزایش آن ۱۰۶هزار میلیارد تومان، یارانه توزیع کند و این بدان معنی خواهد بود که در مدت ۶ ماه تا یکسال آینده، حداقل ۳ برابر امروز به سفره فقرا و زندگی شان، خسارت وارد خواهد شد.

او ادامه داد: در سالهای ۷۳_۷۲ و ۸۳_۸۲ چنین تصمیمی، اتخاذ شد که نتیجه آن تخصیص موقتی یارانه بود که آثار منفی آن را دیدیم.

دبیر اجرایی خانه کارگر، یادآور شد: طی ۱۰ سال اخیر، ارزش پولی کشور ۵۰۰درصد کاهش پیدا کرد و این موضوع بر ارزش یارانه ماهانه خانوار نیز تاثیر مستقیم گذاشت و از سال ۸۷ تا کنون، شاهد کاهش ارزش شدید ۴۵هزار تومان یارانه، بودیم که تاثیر چندانی بر زندگی قشر ضعیف جامعه ندارد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز