خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی استان:

۵۲ اثر طبیعی قزوین به ثبت ملی رسیده است/ درختان کهنسال منطقه الموت با بیشترین ثبت

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۸۱۶۴

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین گفت: تاکنون ۵۲ اثر طبیعی از استان قزوین در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که بیشترین آنها مربوط به درختان کهنسال در منطقه الموت بوده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، علیرضا خزائلی در خصوص میراث طبیعی استان قزوین که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، اظهار کرد: این آثار شامل درختان کهنسال، ذخیره گاه‌های جنگلی، یک دریاچه و یک صخره و باغستان سنتی هستند و بیشتر آنها در دولت یازدهم و دوازدهم به ثبت ملی رسیده اند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان افزود: ۴۵ درخت یا مجموعه درختان کهنسال، جنگل های بلوط حسین آباد طارم سفلی، جنگل‌های ارس صمغ آباد آبیک و جنگل‌های بلوط قسطین الموت، غار قلعه کرد آوج، دریاچه اوان، صخره‌های اندج الموت در کنار باغستان سنتی قزوین اثرهای طبیعی استان در فهرست آثار ملی را تشکیل می‌دهند.

خزائلی یادآور شد: به تازگی مراتب ثبت پنج اثر طبیعی استان قزوین واقع در بخش های الموت غربی و الموت شرقی شهرستان قزوین شامل درخت چنار کهن سال روستای فیشان، درخت گردوی کهنسال نوبن بالاروچ، درخت داغداغان روستای موشقین، درخت چنار روستای آفتاب دار و درخت ارس روستای شورستان با ارسال نامه وزیر میراث فرهنگی به استاندار ابلاغ شد.

وی ادامه داد: به زودی پرونده پنج اثر واجد شرایط اولیه برای ثبت ملی نیز در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مورد بررسی قرار می گیرد که شامل پنج درخت کنهسال و چشمه خارود الموت است.

این مسئول خاطرنشان کرد: ثبت آثار طبیعی و تاریخی در فهرست آثار ملی زمینه حفاظت بهتر از این گنجینه ها و نگهداری و تحویل آنها به نسل های آینده را فراهم می کند و جذابیت های گردشگری مناطق را افزایش می‌دهد.

بیش از ۱۴۰۰ اثر و جاذبه طبیعی و ملموس و ناملموس (بناهای تاریخی، صنایع دستی، غذاهای محلی و سنتی، آداب و رسوم و سنن قدیمی) از استان قزوین تاکنون در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز