خبرگزاری کار ایران

مسئول خانه های هلال کشور خبر داد:

ایجاد ۵ هزار خانه هلال در کشور تا پایان برنامه پنجم سال ١۴٠٠

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۷۸۹۷

مسئول خانه‌های هلال و مشاور رئیس جمعیت هلال احمر کشور گفت: در حال حاضر سه هزار و پانصد خانه هلال در کشور ایجاد شده و تا پایان برنامه پنجم در ۱۴۰۰ باید پنج هزار خانه هلال در کل کشور ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از نیشابور، حسن فراهانی در آیین افتتاح همزمان ۱۲ خانه هلال در نیشابور و زبرخان و کلنگ‌زنی احداث خانه هلال روستای محمودآباد فضل نیشابور افزود: در حال حاضر بیش از ۳۷ هزار روستا در کشور وجود دارد و برنامه جمعیت هلال احمر ایجاد خانه‌های هلال در بیشتر این نقاط است تا به سمت جامعه آماده پیش برویم.

وی اظهار داشت: طرح خانه‌های هلال بر اساس توانمندسازی سازی جوامع محلی برای افزایش تاب‌آوری در هنگام بروز حوادث و بلایای طبیعی است و بیش از آنکه متکی به تجهیزات و ساختار خاصی باشد مبتنی بر توان مردم‌ محلی است.

فراهانی خاطرنشان کرد: این خانه‌ها تمامی وظایف و تکالیف جمعیت هلال احمر را با همکاری جوامع محلی می‌توانند اجرا کنند و به دلیل شرایط خاص اقلیمی کشور ما چرخه مدیریت بحران دارای جایگاه ویژه‌ای است و اگر اقدامات آماده‌سازی قبلی برای مواجه با بحران مناسب باشد در زمان بروز حادثه می‌توان تبعات ناشی از حادثه را کاهش داد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان خراسان رضوی نیز گفت: برنامه عمران سازمان ملل متحد از محل طرح برنامه‌های کوچک مقیاس ۴۷۵ میلیون تومان در قالب طرح جامعه تاب‌آور روستایی برای مقابله با کرونا به خانه هلال روستای دیزباد نیشابور اختصاص داد.

مجتبی احمدی در آیین آغاز عملیات اجرائی طرح تاب‌آوری جوامع روستایی در مقابله با کرونا با استفاده از ظرفیت شبکه خانه‌های هلال شهرستان‌های نیشابور و زبرخان افزود: خانه هلال روستای دیزباد به عنوان نخستین خانه هلال روستایی در کشور با ارائه طرح تاب‌آوری جوامع ملی موفق به جذب این اعتبار شد که گام بلندی برای استفاده از ظرفیت‌های بین‌المللی است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر ۲۱۴ خانه هلال روستایی در استان خراسان رضوی وجود دارد و تا پایان امسال ۲۹ خانه دیگر نیز به این تعداد افزود می‌شود و نیشابور جایگاه نخست را در ایجاد خانه‌های هلال روستایی در استان دارد و از این تعداد ۴۲ خانه هلال در نیشابور قرار دارد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اقلیم خراسان رضوی و سوابق بروز حوادث طبیعی مختلف مانند سیل و زلزله چاره‌ای جز استفاده از ظرفیت‌های مردمی در قالب خانه‌های هلال روستایی نداریم و باید تاب‌آوری را در جوامع روستایی از طریق آموزش افزایش دهیم تا در زمان حادثه مردم محلی بتوانند بهترین تمهیدات را تا زمان  رسیدن تیم نجات اتخاد کنند و هدف از ایجاد خانه‌های هلال روستایی کاهش زمان امدادرسانی به حادثه‌دیدگان تا رسیدن تیم نجات با استفاده از ظرفیت‌های بدون استفاده روستایی است.

وی تصریح کرد: نقشه خطرپذیری ۱۹ شهرستان استان در حوزه هلال احمر کامل شده و نقشه خطرپذیری سایر شهرستان‌ها هم در حال پایش و تکمیل است و بر این اساس ظرفیت‌ها و تهدیدها شناسایی می‌شود تا در زمان بروز حوادث آمادگی کامل برای واکنش مناسب وجود داشته باشد.

احمدی اعلام کرد: در انتخابات سال گذشته این جمعیت ۱۴ هزار و ۸۰۰ نفر داوطلب فعال شرکت کردند و در مجموع بالغ بر ۸۰ هزار نفر در هلال احمر خراسان رضوی در قالب ۲۴ شعبه فعالیت دارند.

فرماندار نیشابور نیز با بیان اینکه خانه‌های هلال روستایی در جهت افزایش سطح خدمت به همه اقشار جامعه به خصوص جوامع روستایی ایجاد شده است گفت: امروز باید با زبان خود روستائیان بسیج خانه‌های هلال روستایی را ترویج کرد و ارزشمندترین سرمایه جمعیت هلال احمر اعتماد مردمی است و دلیل آن عشق و علاقه‌ای است که در بین جمعیت هلال احمر برای خدمت به مردم وجود دارد.

علیرضا قامتی با اشاره به اینکه زمان عاملی تعیین کننده در زمان بروز حوادث است و خدمات ارائه شده باید توام با دانش روز باشد افزود: توان جمعیت هلال احمر نیشابور بسیار زیاد است ولی بضاعت اداری و لجستیکی این اداره به اندازه توانش نیست و جمعیت هلال احمر نیشابور در بخش ایجاد پایگاه‌های منطقه‌ای و توسعه ظرفیت‌ها این‌جمعیت در سطح منطقه بسیار توانمند ظاهر شده است.

مرکز شهرستان‌های ۴۰۰ هزار و ۶۰ هزار نفری نیشابور و زبرخان در جغرافیای مرکزی خراسان رضوی به ترتیب در ۱۲۷ کیلومتری و ۱۰۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز