خبرگزاری کار ایران

راغفر در گفت و گو با ایلنای فارس:

امکان تداوم بازی یک‌طرفه در فضای سیاسی کشور وجود ندارد/ نارضایتی‌های عمومی در نهایت باعث تغییر فضای اقتصادی به نفع مردم می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۷۸۱۰

استاد دانشگاه الزهرا (س) با اشاره به اینکه به هیچ وجه امکان ندارد بتوان فضای کشور را بسته نگه داشت، گفت: اگرچه برخی افراد تلاش‌هایی در این باره انجام می‌دهند اما نباید فراموش کرد ظرفیت‌های ارتباطی خارج از کنترل دولت‌ها امکان بسته شدن فضای سیاسی را از افراد سلب می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز حسین راغفر در گفت و گو با ایلنای فارس با اشاره به اینکه قطعا رسیدن به سود در فعالیت های تولیدی و مولد نیازمند گذر زمان است، افزود:اگر چه مردم در فعالیت‌های اقتصادی مانند  خرید و فروش سکه و  زمین، ارز  و...در کوتاه‌ترین زمان می‌توانند به سودهای هنگفت دست پیدا کنند اما باید توجه داشت که رشد سودهای زیاد و بازدهی‌های غیر قابل تصور در فعالیت‌های سودا گری و سفته بازی، خرید و فروش زمین، دلالی در بخش خرید و فروش سکه، ارز زمین و .... از عوامل زمین گیر شدن تولید در کشور است؛ زیرا سودهای بسیار زیاد در این فعالیت‌ها باعث شده تا تولید در کشور جایگاهی نداشته باشد.

نظام مالیاتی توانایی شناسایی توده بزرگ سوداگران را ندارد

این اقتصاد‌دان با اشاره به اینکه نظام مالیاتی نمی‌تواند توده بزرگی از افراد که در بخش سوداگری فعالیت می‌کنند راشناسایی کند، بیان کرد: در نهایت این مهم سبب می شود این افراد مالیات را نپردازند.

راغفر با بیان اینکه فعالیت تولید علاوه بر کند بودن و تدریجی بودن با ریسک های بسیاری مانند نوسانات نرخ ارز و ..... مواجه است، افزود: تولید‌کنندگان همزمان با تولید محصول باید سر موعد مقرر مالیات و عوارض بپردازد به طوری که این مهم تنها شامل بنگاه‌های کوچک و متوسط بخش خصوصی واقعی است و بنگاه های خصولتی چندان از این قواعد پیروی نمی‌کنند که در نهایت این مهم سبب می‌شود تا منابع کشور به بخش‌های سفته بازی و سوداگری هدایت و تولید تضعیف شود.

برخی افراد در سال های گذشته باعث تقویت تحریم‌ها شدند

استاد دانشگاه الزهرا (س) با اشاره به اینکه متاسفانه بعضی از افراد در سال های گذشته تحریم ها را در کشور تقویت کردند، افزود: اگرچه کشور ایران از سال 58 تاکنون توسط دیگر کشورها تحریم شده   اما نباید فراموش کرد که مسئولان در سال های اخیر با وارد کردن آسیب به بخش تولید و اقتصاد ایران به تشدید و تقویت تحریم ها در داخل کشور پرداختند.

راغفر در ادامه با بیان اینکه بازدهی های غیر قابل تصور در فعالیت های سوداگری و سفته بازی باعث تشدید تحریم ها شده است بیان کرد: در صورتی که مسئولان بتوانند فعالیت های غیر مولد را مهار کنند و منابع را به سمت منابع تولیدی هدایت کنند می تواند شاهد کاهش تاثیر تحریم ها در کشور بود.

او  افزود: ذکر این نکته ضروری است که ریشه‌های تاریخی و سلطه سرمایه های تجاری حاکم بر کشور باعث شده تا در سال های گذشته چندان شاهد شکوفایی تولید در کشور نباشیم.

موفقیت اقتصاد کشور در سال های 82 الی 83

این اقتصاد دان با اشاره به اینکه اقتصاد و تولید کشور تنها در سال های 82 الی 83 توانسته نسبت به سال های گذشته موفق تر باشد گفت: دلایل غیر اقتصادی و فضای سیاسی باز کشور در این سال‌ها توانست تاثیر بسزایی در اقتصاد کشور داشته باشد.

استاد دانشگاه الزهرا (س) خاطر نشان کرد: در دولت نهم و دهم و  متعاقب آن بسته‌شدن فضای سیاسی کشور سبب شد تا انحراف بزرگی از سال 84 به بعد در فضای تولید کشور ایجاد شود، قطعا در آمدهای بزرگ نفت و گاز کشور در این سال‌ها باعث شد تا اقتصاد با رکود مواجه شود به طوری که در آمدهای نفتی به جای اینکه وارد بخش تولید شود بخش قابل توجهی آن از چرخه اقتصادی کشور خارج شد که در نهایت این مهم سبب شد فساد‌های بسیار بزرگی در کشور زخ دهد و در نهایت باعث شکل گیری مافیاهای بزرگ شود.

امکان بسته شدن فضای کشور وجود ندارد

راغفر در ادامه با اشاره به اینکه فضای سیاسی کشور نسبت به سال‌های گذشته باز‌تر شده است خاطرنشان کرد: اگرچه امکان دارد که در مقطعی از زمان شاهد مشارکت پایین مردم پای صندوق های رای باشیم اما نباید فراموش کرد که پیامدهای سیاسی و اجتماعی چنین اتفاقاتی در میان مدت بسیار شکننده خواهد بود.

او با اشاره به اینکه به هیچ وجه امکان تداوم بازی یک طرفه در فضای سیاسی کشور وجود ندارد تصریح کرد: معتقدم دلایل متعددی مانند رشد فساد، رشد نارضایتی های عمومی می تواند باعث تغییرفضای اقتصادی کشور شود این در حالی ست که رشد نارضایتی های عمومی قطعا سبب می شود تا فضای اقتصادی که به زیان مردم است باز و تغییر کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز