خبرگزاری کار ایران

به میزبانی شهرداری مشهد انجام شد؛

گشایش نمایشگاه جهانی خوشنویسی کشورهای جاده ابریشم در مشهد

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۷۵۹۳

اولین نمایشگاه و کنفرانس جهانی خوشنویسی کشورهای مسیر جاده ابریشم با عنوان "رقص قلم" به میزبانی شهرداری مشهد و با مشارکت کمیسیون ملی یونسکو ایران و حضور هنرمندان ۳۰ کشور جهان در این کلانشهر گشایش یافت.

به گزارش ایلنا از مشهد، مراسم افتتاح این نمایشگاه با حضور اشرف بروجردی مشاور رئیس جمهوری و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، حجت الله ایوبی دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو ایران، محمد رضا کلائی شهردار مشهد، عبدالغفور لیوال سفیر افغانستان، سرور بختی رییس موسسه فرهنگی اکو و محمد علی باقرزاده طوسی رییس انجمن خوشنویسان مشهد در محل موزه بزرگ مشهد برگزار شد.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران در این مراسم گفت: این افتخار بسیار بزرگی است که نصیب ما شده و ما در چند قدمی آثار فاخر هنرمندان کشورهای مختلف هستیم ، در زمانه خاکستری کرونایی که دعوت به ماندن در خانه می شویم در این مکان برای گرامیداشت هنر فاخر خوشنویسی به عنوان میراث نیاکان گردهم آمده ایم.

ایوبی ادامه داد: یکی از تفاوتهای مهم معنوی تمدن های غرب و شرق هنر خوشنویسی است، آنها هنر خوشنویسی ندارند، فرمانروایان معنوی کشورهای مشرق زمین ادیبان انها هستند در این زمینه هنر خوشنویسی از جایگاه ویژه برخوردار است و بسیاری از هنرهای دیگر وامدار تعالی این هنر زیبا هستند.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: ما اگر نگران نابودی ریشه فرهنگی خود هستیم ترویج هنر خوشنویسی و سایر هنرهای کهن می تواند به ما کمک کند، یک تابلو خوشنویسی می تواند سبک زندگی ما را عوض کند، پیشنهاد می‌کنم مسوولان از بودجه های عمومی آثار فاخر هنرمندان را خریداری و در ادارات و محل کار نصب کنند، این می‌تواند بهترین سرمایه گذاری فرهنگی باشد. 

وی با بیان اینکه گردهمایی بزرگی را در این دوره شاهد هستیم که پیش از این کم‌سابقه بوده است افزود: بیش از هزار اثر از ۲۰۰ هنرمند سراسر جهان به دبیرخانه این جشنواره رسیده که از میان آنها ۶۵۵ اثر را در یک هفته نمایش خواهیم داد که هر شب یک کشور، تعدادی از آثارش را رونمایی خواهد کرد.

ایوبی ادامه داد: همچنین گزیده آثار این رویداد شامل  ۶۴ اثر از هنرمندان خوشنویس ایران و تعدادی از آثار خوشنویسان خارجی از پنجم بهمن در فرهنگستان هنر تهران نمایش داده می‌شود.

وی با بیان اینکه مشهد مقدس میزبان نخستین نمایشگاه و همایش بین المللی خوشنویسان راه ابریشم با عنوان رقص قلم است، گفت: این همایش رویدادی است بی مانند و تاریخی و نتیجه فراخوان کمیسیون ملی یونسکو می‌باشد که از مدتها پیش به کشورهای مختلف فرستاده شده بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز