خبرگزاری کار ایران

ایلنا از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

محدودیت تردد، چالش جدی صاحبان تالارهای پذیرایی مشهد/ یک رستوران‌دار: بر سر دوراهی مانده‌ایم ؛ بمانیم یا ببندیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۶۶۲۷

رئیس اتحادیه صنف تالارهای پذیرایی و ظروف کرایه مشهد با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۸۶ تالار و ۵۱ باغ تالار دارای پروانه در مشهد فعالیت دارند گفت: به‌تازگی مجوز فعالیت تالارهای مشهد صادرشده اما منع ترددهای شبانه اجازه برپایی مجالس را نمی‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، به دلیل شیوع ویروس کرونا و بر اساس تصمیم ستاد ملی در ۱۰ ماه گذشته تمامی تالارهای پذیرایی کشور به‌صورت صددرصدی تعطیل بودند.همین امر باعث شد بسیاری از کارگران این بخش اخراج و صاحبان تالارها یا ورشکست شوند و یا در شرایط مالی بسیار سختی قرار گیرند.

اگرچه بازگشایی مشروط آنها و صدور مجوز پذیرایی از میهمان‌ها  با ظرفیت کنترل‌شده و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی   خبر خوبی برای صاحبان این شغل است اما به گفته آن‌قدر مشکلات بر روی‌هم انباشت شده که این اتفاق خوب خیلی به چشم نمی‌آید.

بر سر دوراهی مانده‌ایم

حسین حقیقت مدیر یکی از تالارهای پذیرایی در مشهد به ایلنا گفت: برفرض که ما دوباره ده‌ها کارگر را سرکار آوردیم و نسبت به خریداری مواد اولیه و پر کردن یخچال‌ها اقدام کردیم ولی چه تضمینی وجود دارد که یک ماه دیگر وضعیت مشهد قرمز نشود و دوباره رأی به تعطیلی تالارها ندهند.

او عنوان می کند: از طرفی کرونا هنوز بسیاری از مردم را ترسانده و خیلی از افراد  حاضر نیستند در اماکن عمومی حاضر شوند، زیرا بعید می‌دانم تالارها مانند گذشته با استقبال مردم روبرو شود.همین موضوع  ما را بر سر دوراهی گذاشته که آیا دوباره آنها را راه‌اندازی کنیم یا خیر.

او بابیان اینکه هزینه‌های نگهداری تالارها و پرداخت حقوق نگهبانان یکی دیگر از مشکلات این صنف در ایام کرونایی بود افزود: تعداد زیادی از تالار‌داران به دلیل عدم توانایی مالی و نداشتن درآمد خواستار فسخ قرارداد هستند اما صاحبان ملک  قبول نمی‌کنند.

امید رضوی متصدی یکی از باغ تالار های طرقبه شاندیز با بیان اینکه تعداد زیادی از نیروهای شاغل در تالار به دلیل تعطیلی و عدم برگزاری مراسم تعدیل شدند می‌افزاید: تالار دارها به دلیل پرداخت هزینه‌ها  مجبور به فروش خودرو و منازل خود شدند تا بتوانند بدهی‌های خود را پرداخت کنند.

او بیان می‌کند: نزدیک یکسال  است که کار نکردیم،   ماشین زیر پایمان را برای مخارج زندگی فروختیم اما نه تنها هیچ کمکی به ما نشد بلکه هرروز از طرف دولت و دستگاه‌های اجرایی و به‌ویژه بانک‌ها بابت بدهی‌های به تعویق افتاده نامه‌های تهدیدآمیز دریافت می‌کنیم.

منع ترددهای شبانه اجازه برپایی مجالس نمی‌دهد

رئیس اتحادیه صنف تالارهای پذیرایی و ظروف کرایه مشهد نیز در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: از اسفندماه سال گذشته در پی ابلاغ ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر تعطیل شدن اجباری صنوف، تالارهای پذیرایی نیز تعطیل شدند که تعطیلی تا دی‌ماه امسال به‌طور پیوسته ادامه داشت.

ابراهیم حقیقی بابیان اینکه هر یک از تالارهای پذیرایی ۱۰ تا ۳۰ نفر کارگر و نیروی انسانی دارد که با احتساب افراد خانواده‌های آنان بین ۵۰ تا ۱۵۰ نفر از یک تالار ارتزاق می‌کنند ادامه داد: متأسفانه در ایام شیوع کرونا علاوه بربسته شدن برخی تالارها و بیکار شدن تعدادی از کارگران، تعداد زیادی از تالارها به دلیل عدم توانایی در تأمین هزینه‌های خود مجبور به تعدیل نیروی انسانی شدند.

حقیقی بابیان اینکه هم‌اکنون ۸۶ تالار و ۵۱ باغ تالار دارای پروانه در مشهد فعالیت دارند بیان کرد: به‌تازگی مجوز فعالیت تالارهای مشهد صادرشده اما منع ترددهای شبانه اجازه برپایی مجالس را نمی‌دهد.

او اظهار کرد: این در حالی است که متأسفانه به علت ممنوعیت تردد از ساعت ۲۱ الی ۴ صبح مشکل‌ساز است و فکر نمی‌کنم صاحبان مجالس و مهمانان از این موضوع استقبال کنند و مجالس خود را برگزار کنند.‌

او  بابیان اینکه هیچ صاحب‌مجلسی حاضر به برپایی میهمانی خود در زمان صبح نیست و معمولاً مجالس از ساعت ۷ عصر به بعد برگزار می‌شود افزود:  این موضوع هیچ کمکی به جبران خسارت‌ تالارها نمی‌کند و تاکنون نیز هیچ استقبالی از این بازگشایی نشده  و از طرفی صاحبان تالارها هنوز برای خرید اجناس موردنیاز مرددند.

 محدودیت تردد، چالش جدی صاحبان تالارهای پذیرایی

رئیس گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد  نیز بابیان اینکه  در حال حاضر  مشهد و ۱۷ شهرستان خراسان رضوی در وضعیت آبی و ۱۵ شهرستان دیگر در وضعیت زرد قرار دارند اظهار کرد: وضعیت آبی کم‌خطرتر از زرد است و طبق دستورالعمل‌های کرونایی در شرایط زرد فعالیت مشاغل رسته‌های یک، ۲ و سه بلامانع است.

محمد باباخانی اظهار کرد: تالارهای پذیرایی در گروه مشاغل سطح سه قرار دارند که از زمان شیوع کرونا تاکنون جز برای‌ مدت کوتاهی اجازه فعالیت نداشتند.

او گفت:  طبق دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا تالارهای پذیرایی و عروسی در شرایط زرد امکان فعالیت دارند ولی بحث منع تردد شبانه وجود دارد که امکان فعالیت به تالارهای پذیرایی را نمی‌دهد.

باباخانی افزود: از سوی دیگر با کاهش تعداد مبتلایان به کرونا و قرار گرفتن شهرستان‌های خراسان رضوی در وضعیت آبی و زرد، تمام مشاغل به‌جز مشاغل سطح چهار اجازه فعالیت دارند اما مسئله منع تردد شبانه برقرار است و امکان فعالیت تالارها در این شرایط وجود نخواهد داشت.

گزارش: محمدعلی میرشکار

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز