خبرگزاری کار ایران

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی:

۱۶ مجتمع آبرسانی روستایی در آذربایجان شرقی در دست اجرا است

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۵۹۸۷

قائم مقام شرکت آب و فاضلاب آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه طرح های جدیدی در دست اجراست تا تعداد بیشتری از جمعیت‌روستایی‌آذربایجان‌شرقی زیر پوشش آب و فاضلاب استان قرار گیرد، گفت: ۱۶ مجتمع بزرگ در دست ساخت است که ۴۶ هزار نفر را تحت پوشش قرار می دهد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز، ابراهیم عباسی در نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: از مجموع ۲ هزار و ۷۲۷ روستای این استان یک هزار و ۴۳۴ روستا معادل ۸۰ درصد زیر پوشش این شرکت قرار دارند.

وی با بیان اینکه یک‌هزار و ۱۱۷ منبع، چاه، چشمه و آب‌های سطحی در اختیار شرکت قرار دارد و برای کل آب‌های استان شناسنامه تهیه شده و به نقشه های کیفی رسیدیم، افزود: تعداد چشمه های در اختیار ۴۴۲ رشته است و مجتمع شهید دهقان آب‌های سطحی را با ظرفیت ۱۳۵ کیلومتر در ثانیه تصفیه می کند و تمام ملزومات یک تصفیه خانه در آنها رعایت شده است و مجتمع شهید لشکری نیز پس از پایش و نمونه برداری آب را در مخازن توزیع می کند.

عباسی ادامه داد: از ۲.۴ متر مکعب در ثانیه و ۸۳ میلیون مترمکعب آب استحصال شده در سال،  ۵۶ میلیون مترمکعب آب تحویل کنتور ها می شود.

وی اظهار کرد: اولویت شرکت در حوزه ها و مکان هایی است که جزو حوضه های آبریز سد ها هستند که فاضلاب آنها در دست اجرا است.

عباسی ادامه داد: به علت کیفیت پایین، آب ۱۲ روستا در سمت غربی تبریز از منابع آب زیرزمینی تامین می‌شود و تصفیه خانه شهر آبش احمد نیز به طور مستمر ۹۶ روستا را زیر پوشش قرار داده است.  

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: سه میلیون نفر جمعیت استان زیر پوشش این شرکت قرار دارند و یک میلیون و ۸۰ هزار نفر جمعیت روستانشین نیز از خدمات شرکت به صورت مستقیم استفاده می کنند.

محمد خانی با بیان اینکه سدهای علویان مراغه، نهند، ستارخان اهر و هشترود از جمله منابع آبی آذربایجان شرقی هستند ادامه داد: یکهزار و ۱۰۴ حلقه چاه نیز برای تامین آب ۳۵۲ شهر و ۷۵۱ روستا و ۴۸۴ دهنه چشمه در استان برای تامین ۴۷۰ روستا استفاده می شود و ۱۴ دهنه چاه نیز در شهرهای کوچک مورد استفاده قرار می گیرد و ۷۰رشته قنات برای تامین آب شرب ۵۰ روستای استان و ۲۰ رشته قنات برای تامین آب شرب شهرها استفاده می شود.

وی یادآور شد: امسال ‌برای ۱۲۵ شهر و روستا طرح داریم و ۳۰ طرح نیز در روستا توسط سازمان بسیج سازندگی و ۲۵ طرح در قشلاقات اداره کل عشایر آذربایجان شرقی در دست اقدام است و پنج طرح هم توسط خیران اجرا می‌شود.

خانی ادامه داد: برای بیش از ۱۶۰ روستا طرح عمرانی با ۱۲۵ میلیارد تومان اعتبار اجرا می شود.

وی یادآور شد: علاوه بر مبالغ منابع عمومی از منابع داخلی آب و فاضلاب نیز تقریبا ۷۰ میلیارد تومان هزینه خواهد شد و در مجموع آب و فاضلاب برای اجرای طرح ها ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه می کند.

وی گفت: ۹ مجتمع آبرسانی نیز در دست ساخت است که ۳۸۸ روستا را زیر پوشش خود قرار خواهد داد البته یک سوم این طرح ها امسال به بهره برداری می رسد و بقیه در سال ۱۴۰۰ به پایان می رسد.

خانی در خصوص طرح‌های ملی در آذربایجان شرقی نیز گفت: مجتمع‌های آبرسانی که جزو طرح های ملی هستند شامل مجتمع آبرسانی ستارخان در ورزقان، آلمالو هشترود،  یخفروزان اهر، سراجوی غربی،  قوری چای مراغه، قوری چای عجب شیر،  مناطق اهر، هریس و ورزقان، صائین سراب و مجتمع آبرسانی حاج قاسم سلیمانی ارس هستند.

وی همچنین یادآور شد: با طرح های در دست اجرای استان در مجموع ۱۶۰ هزار نفر روستایی جدید زیر پوشش اداره آب و فاضلاب آذربایجان قرار می‌گیرد.

وی همچنین از اجرای طرح در ۵ نقطه شهری و ۳۹ طرح روستایی در هفته آخر بهمن ماه امسال خبر داد و افزود: این طرح ها جزو طرح های دهه فجر هستند که به بهره برداری می رسد.

خانی با اشاره به منابع محدود تامین آب تبریز گفت: منابع سد نهند مشخص است و قابل افزایش نیست تعداد چاه های مورد استفاده در اطراف تبریز نیز امکان افزایش ندارد، سهم زرینه رود هم مشخص شده و تنها گزینه تامین آب تبریز از رودخانه ارس است که جزو برنامه‌های زمان بر ملی آب منطقه ای  قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز