خبرگزاری کار ایران

رئیس اداره حفاظت محیط زیست رزن مطرح کرد:

هشدار نسبت به حمله گرگ به روستاها/ دفن غیر اصولی پسماند علت نزدیکی حیوانات وحشی به روستاها

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۵۳۰۷

رییس اداره حفاظت محیط زیست رزن هشدار داد: با توجه به قرار داشتن در فصل زمستان، برودت هوا و کاهش طعمه، احتمال نزدک شدن گرگ به جوامع انسانی و حمله به شهروندان و احشام زیاد است.

به گزارش ایلنا از همدان، رضا گوهری افزود: چهار مورد حمله گرگ از ابتدای سالجاری تاکنون در شهرستان رزن گزارش شده که در این حمله ها چندین راس گوسفند تلف شدند.

وی اضافه کرد: این حمله ها در حواشی روستاهای «سیراب»،«یوشانلو»، «جاورسجین» در بخش مرکزی رزن و «نظام آباد» درگزین رخ داده و گرگ به گله های بدون سگ نگهبان و چوپان ضعیف حمله کرده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست رزن بیان کرد: برخی از روستاییان از افراد پیر و کودکان به عنوان چوپان استفاده می کنند که آنها توان رویارویی و مقابله با حمله گرگ را ندارند و گرگ به راحتی اقدام به دریدن گوسفندان می کند.

گوهری بیان کرد: این قبیل گله ها دارای چوپان ضعیف و ناتوان بلافاصله پس از دور شدن از روستا مورد هدف و حمله گرگ ها قرار می گیرند.

وی گفت: اداره حفاظت محیط زیست از ابتدای سال اقدام به اطلاع رسانی و هشدار درباره حمله گرگ کرده و آموزش های لازم به فرمانداری ها، بخشداران، شهرداران و دهیاران برای پیشگیری از بروز هرگونه حمله و آسیب به جوامع انسانی داده می شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست رزن اضافه کرد: همچنین از ظرفیت امام جماعت و روحانیان نیز برای آموزش و هشدار به روستانشینان استفاده می شود و آنها در مساجد در این باره روشنگری می‌کنند.

وی گفت: یکی از علل اصلی نزدیکی گرگ به روستاها دفن غیر اصولی پسماندها به ویژه لاشه حیوانات و طیور است بنابراین در صورت بروز تلفات به خصوص در مرغداری ها باید لاشه ها را به صورت اصولی و بهداشتی دفن کرد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست رزن استفاده از چوپان و سگ نگهبان قوی، توجه به محل نگهداری گوسفندان از جمله محصور بودن این مکان و کوتاه نبودن دیوار آغل را از جمله موراد ضروری برای مصون ماندن گوسفندان از چنگال گرگ دانست.

گوهری تاکید کرد: مردم نیز باید از آزار و اذیت گونه گرگ به خصوص در زمان زاد و ولد و جفت گیری و جدا کردن توله ها از گرگ مادر پرهیز کنند.

وی ادامه داد: برخی برای بدست آوردن گونه جدیدی با عنوان «گرگاس» اقدام به سرقت توله گرگ و فراهم کردن زمینه جفت گیری گرگ و سگ می‌کنند در حالیکه گرگاس به هیچ وجه مناسب نگهبانی گله نبوده و به مراتب برای احشام و مردم خطرناک تر از گرگ است.

اواسط تیرماه سال ۹۴ گرگ در سه نوبت وارد ۲ روستای تخت و ملابداغ از توابع بخش سردرود شهرستان رزن شد و در ۲ حادثه که در دو روز متوالی رخ داد گرگ از ناحیه گردن و صورت یک دختر و پسر حدود چهارساله را در این ۲ روستا زخمی کرد که با حضور به موقع اعضای خانواده گرگ متواری شد.

همچنین در سانحه سوم که برای دومین بار در روستای ملابداغ رخ داد یک قلاده گرگ قصد حمله به یک پدر و فرزند را داشت که با هیاهو و حضور همسایه‌ها گرگ پا به فرار گذاشت.

نیروی انتظامی شهرستان بهار نیز اواخر بهمن ماه سال ۹۴ جسد یک مرد ۳۰ ساله را در حواشی روستای رسول آباد (تاج آباد) کشف کرد که طبق بررسی‌های صورت گرفته این مرد طعمه حیوانات درنده شده بود به گونه‌ای که تنها بخشی از نیم تنه بدن آن باقی مانده بود.

در مورد دیگری نیز گرگ در ۲ نوبت در تاریخ ۱۹ خرداد ۹۵ اقدام به حمله به ۲ کودک خردسال در روستای عمان از توابع بخش قروه درجزین شهرستان رزن کرد.

همچنین شهریور ماه سال ۹۶ یک قلاده گرگ با حمله به گله گوسفندان در حاشیه روستای جامشلو بخش مرکزی شهرستان رزن ۲ رأس از آنها را تلف کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز