خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی خبر داد:

مهار آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان اراک/ یک‌هزار و ۲۶۰ قطعه پرنده مهاجر تلف شدند

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۳۶۸۱

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در منطقه تالاب کویری میقان اراک کنترل و مهار شد.

به گزارش ایلنا، رضا میرزایی با اعلام این مطلب در جمع خبرنگاران افزود: در بازدیدها و پایش‌های اخیر تلفاتی از این بیماری گزارش نشده و مهار بیماری به بهترین شکل انجام شده است، اما ضرورت دارد تا حداقل یک ماه آینده برای مختومه کردن این بیماری، عملیات رصد و پایش ادامه یابد.

وی ادامه داد: تلفات آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در ۲۸ آذرماه امسال در تالاب میقان اراک آغاز شد و در این مدت یک‌هزار و ۲۶۰ قطعه پرنده مهاجر در تالاب میقان اراک بر اثر بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تلف شدند که بیشترین تلفات پرندگان مربوط به غازهای خاکستری است و چندین گونه اردک و تنجه نیز در میان پرندگان تلف شده مشاهده شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اظهار داشت: از همان ابتدای شیوع ویروس در منطقه، تیم‌های عملیاتی اقدامات گسترده‌ای را به منظور مهار و کنترل بیماری انجام دادند. در این راستا با استفاده از تجهیزات و دستگاه‌های به روز از قبیل هاور کرافت و بالگرد و سایر تجهیزات اقدام به جمع آوری و دفن بهداشتی لاشه‌ها شد. پایش‌های مستمر در تالاب میقان اراک توسط یگان حفاظت محیط زیست استان ادامه دارد.

میرزایی تصریح کرد: در زمان بروز بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان در سال ۹۵، این بیماری 3 ماه به طول انجامید. اما در سال جاری با مدیریت ستاد بحران استان و همکاری دستگاه‌های ذیربط و تشخیص سریع، کنترل و مهار بیماری در تالاب میقان در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شد.

وی بیان داشت: تالاب کویری میقان اراک در ۱۵ کیلومتری شمال شرق اراک واقع شده و به عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم کشور است که در مجموع ۲۵ هزار هکتار وسعت دارد که سطح آبگیر آن ۱۰ تا ۱۲ هکتار برآورد می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تأکید کرد: این تالاب دارای ۱۴۰ گونه پرنده است که دریاچه فصلی آن علاوه بر نقش محوری در حوزه تنوع زیستی، اثرات مستقیم در مهار کانون‌های تولید شن، نمک و آلایندگی هوای اراک دارد.

میرزایی ابراز داشت: کنگر، خوتکا، اردک نوک پهن، فلامینگو، غاز خاکستری، هوبره، تنجه، حواصیل، اردک سبز از جمله پرندگان مهاجر استان مرکزی هستند. درنای خاکستری از گونه‌های خاص و مهم تحت حمایت بین‌المللی است که تالاب میقان هر سال با آغاز فصل سرما میزبان کوچ موقت این گونه ارزشمند است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز