خبرگزاری کار ایران

ایلنا از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

تعطیلی ۳۰ درصدی رستوران‌های مشهد بخاطر کرونا و اوضاع بد اقتصادی/تفاوت نرخ یک پرس چلوکباب کوبیده از ۳۵ هزار تا ۹۰ هزار تومان

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۲۴۳۹

کرونا و افزایش مشکلات اقتصادی کشور در یکسال اخیر باعث تعطیلی ۳۰ درصد رستوران‌های مشهد شده، این رکود اقتصادی زمینه بیکاری بسیاری از افراد را فراهم کرده به گونه ای که دو سوم کارگران رستوران‌های مشهد در این مدت تعدیل شده اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد،رستوران‌ها  برخلاف همیشه پررونق نیستند و مشتری‌های دائمی‌شان به دلیل ترس از ابتلا به بیماری کرونا ترجیح می‌دهند به اماکن عمومی کمتر مراجعه کنند اگرچه تعطیلی‌های اجباری از طرف ستاد ملی کرونا نیز در ماه‌های گذشته مزید بر علت بوده و موجب شده تا کفگیر رستوران‌داران به معنای واقعی به ته‌دیگ بخورد.

صاحب یکی از رستوران‌های مشهد در این باره می‌گوید: محدودیت‌های کرونایی ازجمله فعالیت به‌صورت بیرون بر موجب ریزش جدی مشتری‌ها شد.

نخعی با بیان اینکه مشهد یک شهر زیارتی - سیاحتی است ادامه می‌دهد: از آنجا که بسیاری ازخانواده‌ها در روزهای تعطیل علاقمندند ناهار خود را در فضایی متفاوت با منزل صرف کنند همیشه رستوران‌ها با استقبال زیادی روبرو بود اما با شیوع کرونا نه تنها تعداد مسافران شهر به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده که ممنوعیت پذیرش مشتری در سالن‌های غذاخوری  بسیاری از مشتری‌های ثابت را هم از ما گرفت.

او هم‌چنین بابیان اینکه افزایش قیمت مواد اولیه غذایی مانند مرغ و  سایر مواد مصرفی باعث شده تا قیمت‌ها با فراز و نشیب بسیاری روبرو شود بیان می‌کند: یک روز باید مرغ را کیلویی ۱۸ هزار تومان و روز دیگر باید همان مرغ را به قیمت ۳۸ هزار تومان خریداری کنیم قیمت اقلام دیگر را هم که خودتان بهتر از من می‌دانید و از آنجا که اجازه نداریم روزانه  نرخ‌ها  را عوض کنیم مشکلات صنف ما در این یکسال اخیر اضافه‌تر  شده است.

این متصدی رستوران بابیان اینکه محدودیت‌های کرونایی سبب شده تا دو سوم کارگران را از سال گذشته تاکنون تعدیل کنیم اظهار می کند: تا سال گذشته ۶ کارگر در سالن رستوران مشغول به کار بودند که به دلیل ممنوعیت پذیرش مشتری در سالن مجبور به اخراج این تعداد کارگر شدیم.

یکی از مشتریان رستوران نیز می‌گوید: نرخ یک پرس چلوکباب کوبیده در حال حاضر از ۳۵ هزارتا ۹۰ هزار تومان بسته به کیفیت در رستوران‌های مشهد متفاوت است.

وی بابیان اینکه تا پیش‌ازاین نرخ نامه‌ای مبنی بر میزان مواد به‌کار رفته و قیمت بر اساس مواد مصرفی در مقابل چشمان مصرف‌کننده نصب‌شده بود افزود: متأسفانه در حال حاضر هیچ نرخ‌نامه‌ای در این باره مشاهده نمی‌شود و لذا نرخ نامه‌هایی مقابل دیدگان مشتری الصاق شده که هیچ رستورانی بر اساس قیمت آن غذا به مشتری تحویل نمی‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه نظارت بر رستوران‌ها و کترینگ ها باید جدی گرفته شود بیان کرد: در حال حاضر اغلب رستوران‌ها با استفاده از تابلوهای دیجیتال یا دست‌نویس و بنا بر دلخواه خود بر روی غذا قیمت‌گذاری انجام می‌دهند.

 انتظار دارید یک سیخ کباب را چند به دست مشتری برسانیم؟

صاحب یکی از کبابی‌های شمال شهر مشهد هم در این باره می‌گوید: یک سیخ کباب حداقل ۲۰۰ گرم گوشت نیاز دارد حالا شما حساب کنید گوشت کیلویی ۱۰۰ هزار تومان به‌اضافه پیاز کیلویی ۷ هزار تومان و اجاره مغازه ۱۰ میلیون تومانی را که به آن بیفزاییم انتظار دارید یک سیخ کباب را چند به دست مشتری برسانیم؟

صائبی به ایلنا می گوید: وقتی غذا گران تمام می‌شود طبیعی است که مردم آن را از سبد خانواده حذف می‌کنند و درنهایت این صنف به ورشکستگی می‌رسد همان‌طور که بسیاری از همکاران من مغازه‌هایشان را جمع کردند.

تعطیلی ۳۰ درصدی و کاهش ۵۰ درصدی فروش رستوران‌های مشهد

رئیس اتحادیه رستوران، چلوکباب ،آشپزخانه، کباب و حلیم مشهد در گفت‌وگو با ایلنا در یک جمله مشکلات این صنف را برای ما خلاصه کرده و می‌گوید: اگر همین امروز هم تمامی محدودیت‌ها را برداریم   خسارات برجای‌مانده تا یک سال آینده هم  قابل‌ترمیم نیست.

تعطیلی ۳۰ درصدی رستوران‌های مشهد بخاطر کرونا و اوضاع بد اقتصادی/تفاوت نرخ یک پرس چلوکباب کوبیده از ۳۵ هزار تا ۹۰ هزار تومان

حسن امیریان در خصوص اینکه تاکنون چند رستوران و یا کترینگ به دلیل مشکلات اقتصادی تعطیل‌شده است افزود: حدود ۳۰ درصد رستوران‌های ما در این مدت به دلیل هزینه‌های سنگین و عدم همخوانی دخل‌وخرج تعطیل‌شده‌اند و دست از کار کشیده اند.

وی بابیان اینکه محدودیت‌های بهداشتی و از طرفی واهمه مردم از ابتلا به کرونا آنها را از حضور در اماکن عمومی بازداشته است می‌افزاید: این در حالی است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در رستوران‌های مشهد با نظارت و حساسیت بیشتری دنبال می‌شود اما بااین‌حال رغبت برای حضور در رستوران‌ها بسیار کم است.

وی بابیان اینکه محدودیت‌های بهداشتی و از طرفی واهمه مردم از ابتلا به کرونا آنها را از حضور در اماکن عمومی بازداشته است می‌افزاید: این در حالی است که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در رستوران‌های مشهد با نظارت و حساسیت بیشتری دنبال می‌شود اما بااین‌حال رغبت برای حضور در رستوران‌ها بسیار کم است.

امیریان بابیان اینکه متأسفانه فروش در این مدت کاهشی ۵۰ درصدی را تجربه کرده، اظهار می کند: باوجوداینکه ستاد مبارزه با کرونا اجازه فعالیت رستوران‌ها با ۵۰ درصد ظرفیت  را صادر کرده است اما این تصمیم هم نتوانسته خسارت‌های وارده را جبران کند.

امیریان هم‌چنین درباره افزایش قیمت غذا در رستوران‌ها نیز گفت: با توجه به اینکه اقلام مواد مصرفی رستوران‌ها حدود ۸۰ تا ۱۰۰ درصد گران شده لذا بسیاری از رستوران‌ها نرخ غذا را افزایش دادند اما این افزایش‌ها به‌گونه‌ای نیست که اجحافی در حق مشتری شود زیرا رستوران‌ها برای جلب نظر مشتری سعی دارند تا با کمترین سود بهترین کیفیت را ارائه کنند تا در این بازار رقابتی و البته وضعیت نامساعد اقتصادی همین حداقل مشتری خود را از دست ندهند.

رئیس اتحادیه رستوران چلوکباب آشپزخانه کباب و حلیم مشهد بابیان اینکه اگر بخواهیم به‌صورت منطقی به قیمت‌ها نگاه کنیم حداقل باید ۵۰ درصد به قیمت‌های قبلی افزوده شود،گفت:  البته این موضوع در حالی است که هنوز نرخ نامه جدیدی اعلام و تنظیم‌نشده است.

گزارش : محمدعلی میرشکار / خبرنگار ایلنا در خراسان رضوی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز