خبرگزاری کار ایران

بررسی ایلنا درباره مشکلات آموزش‌ آن‌لاین در دوران کرونایی؛

آموزش مجازی،وابستگی دانش‌آموزان به والدین را افزایش می‌دهد/ گرانی و نبود اعتبارات اینترنتی برای دانش‌آموزان؛چالش دیگر/ فیاض‌پور: تصمیم درباره ایجاد تسهیلات اینترنتی در اختیار ما نیست

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۱۵۳۳

با شیوع کرونا و تغییر در شیوه زندگی مردم بویژه در حوزه آموزش باعث شد تا دانش آموزان و دانشجویان و معلمان و استادان با چالش بزرگ آموزش مجازی روبرو شوند.چالش‌هایی که بسیاری از آنها حل نشده همچنان باقی است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز  چالشی که شاید می‌توان آن را فرصتی جدید برای سیستم آموزشی کشور دانست اما نباید فراموش کرد که نبود زیر ساخت های مناسب برای سیستم آموزشی کشور سبب شده مشکلات متعددی در حوزه آموزش آن‌لاین مخصوصا افرادی که در نقاط روستا‌ها به سر می‌برند ایجاد کرده است.

عدم آشنایی اولیاء با فضای مجازی 

یکی از اولیای دانش آموز پایه پنجم در گفت و گو با ایلنا گفت:به رغم داشتن گوشی‌های هوشمند اما آشنایی نداشتن با بستر آموزش در فضای مجازی باعث شده تا با مشکلاتی در این حوزه مواجه شویم این در حالی است که عدم نظارت اولیا بر فضای مجازی باعث شده تا دغدغه های ما دوچندان شود.

او با اشاره به اینکه در شرایط فعلی تشدید استفاده فرزندان از فضای مجازی و کاهش سطح یادگیری دروس دغدغه‌ای بزرگ برای دانش آموزان و اولیا به شمار می رود ادامه داد: متاسفانه فرزندان‌مان در آموزش آن‌لاین آن طور که باید دروس را یاد نمی گیرند و کمرنگ‌تر شدن فضای پرسش و پاسخ در کلاس‌ها مشکلاتی را در آینده برای آنها رقم می زند این در حالی است که تدریس آن‌لاین سبب شده تا معلمان هم نتوانند دروس را همانند کلاس های حضوری به دانش آموزان تدریس کنند.

هزینه هنگفت اینترنت و نبود اعتبارات اینترنتی برای دانش آموز 

این اولیاء در ادامه از پرداخت هزینه های زیاد برای خرید اینترنت برای آموزش فرزندش گلایه کرد و افزود: متاسفانه هزینه های زیاد بسته‌های اینترنت سبب شده تا در بخش هزینه‌ای با مشکل مواجه شویم این در حالی است که برای آموزش باید هزینه های زیادی را پرداخت کنیم.

 آموزش آن‌لاین وقت زیادی از معلمان می‌گیرد 

یکی از معلمان ابتدایی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به مشکلات آموزش آنلاین گفت:اگرچه در سال های گذشته ما تنها از صبح تا ظهر و زمانی که در مدرسه حضور داشتیم وقت‌مان صرف آموزش می شد اما آموزش آن لاین باعث شده تا وقت زیادی را صرف آموزش دانش آموزان کنیم و گاهی در بعضی اوقات از صبح تا عصر و شب درگیر آموزش و تدریس به دانش آموزان هستیم ضمن اینکه به نظرم بازدهی هم از دوران قبل بسیار کمتر است.

او در ادامه افزود: اولیاء هم  در طول آموزش مجازی باید همزمان در کنار و همراه فرزندان وقت‌شان را صرف یادگیری و آموزش دانش آموزان‌ها کنند که این مهم باعث شده تا مادران از کارهای منزل دور بمانند و در نهایت اختلافاتی را میان اعضا خانواده ایجاد کرده است.

 آموزش آن‌لاین وابستگی دانش آموزان به والدین را افزایش داده

این معلم با اشاره به اینکه متاسفانه آموزش آن‌لاین فرصت تخلیه انرژی را از دانش آموزان سلب کرده،ادامه داد: در نتیجه این مهم والدین را به شدت کلافه کرده و باعث وابستگی دانش‌آموزان به والدین به شدت افزایش یابد که این مهم امکان استقلال را در آینده از دانش آموزان سلب خواهد کرد.

او با اشاره به اینکه متاسفانه دانش‌آموزان در آموزش آن‌لاین بدون حضور والدین تکلیف‌شان را انجام نمی‌دهند می افزاید: متاسفانه بعضی از دانش‌آموزان حتی حاضر نیستند بدون حضور والدین سر کلاس حاضر شوند این مهم سبب افسردگی و سرخوردگی دانش آموزان و والدین می شود.

آموزش مجازی،وابستگی دانش‌آموزان به والدین را افزایش می‌دهد/ گرانی و نبود  اعتبارات اینترنتی برای دانش‌آموزان؛چالش دیگر/ فیاض‌پور: تصمیم درباره ایجاد تسهیلات اینترنتی در اختیار ما نیست

این معلم با اشاره به اینکه معلمان در آموزش آن‌لاین دقیق نمی‌توانند نقاط ضعف دانش آموزان را شناسایی کنند گفت: حضور والدین در کنار فرزندان از دلایل مهمی است که باعث می شود معلمان نتوانند نقاط ضعف دانش آموزان را شناسایی کنند.

اقشار ضعیف جامعه در خرید موبایل مشکل دارند 

او در ادامه با اشاره به اینکه اقشار ضعیف جامعه در تهیه گوشی هوشمند برای دانش‌آموزان با مشکل مواجهند ادامه داد: اگرچه از ابتدای  آموزش آن‌لاین گفته شد که این آموزش مستلزم دارا بودن گوشی هوشمند است اما متاسفانه نخریدن گوشی هوشمند برای فرزندان به دلیل مشکلات اقتصادی باعث ایجاد تنش و اختلاف میان خانواده‌ها شده است. 

این معلم تصریح کرد: آموزش آن‌لاین در خانواده‌هایی که یک گوشی هوشمند و دو الی سه فرزند دانش‌آموز دارند مشکلاتی را برای خانواده‌ها و معلمان ایجاد کرده است. 

ضرورت حفظ شأن معلمان و اساتید در فضای مجازی 

او در ادامه با اشاره به مشکلات ناگهانی که برای معلمان در حین تدریس ایجاد می‌شود گفت: در بسیاری از مواقع اختلال هایی در صدا و تصویر معلمان ایجاد می‌شود که توسط عده‌ای در فضای مجازی دست به دست می‌شوند که این مهم سبب می شود شأن معلمان و جامعه مدرسان کاهش یابد این در حالی است که این اتفاقات بعضا باعث تمسخر معلمان توسط مردم و جامعه می شود.

فعلا امکان آموزش حضوری برای پایه اول وجود ندارد

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس گفت: اگرچه در ابتدای شیوع ویروس کرونا آموزش به صورت نیمه حضوری و حضوری بود اما همزمان با قرمز شدن شرایط این امکان از دانش آموزان سلب شد.

محمد فیاض‌پور در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه در حال حاضر نگرانی بابت آموزش آنلاین وجود ندارد افزود: کارشناسان آموزش و پرورش مدام در حال رصد کردن کلاس‌ها هستند. 

او تصریح کرد: اگرچه معتقدیم شرایط آموزش آنلاین مناسب است اما باید بپذیریم که برای یادگیری دانش آموزان  مطلوب نیست.

او بیان کرد: جهت افزایش کیفیت یادگیری دانش آموزان درسنامه‌هایی تدارک دیدیم که این قشر با کوچکترین کمک معلم می‌توانند همراه کتاب حرکت کرده و یادگیری و خود آموزی را در شرایط فعلی افزایش دهند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس افزود: اگرچه رسانه ملی اقدام  به آموزش می‌کند اما دانش آموزان از فضای مجازی به دلیل جذابیت هایی مانند چند بعدی بودن صدا و تصویر و ..... که دارد بیشتر استقبال می کنند.

فیاض پور افزود:ما به دنبال فرصتی برای جبران آموزش هستیم و حتی به آموزش در تابستان به صورت نیمه حضوری و حضوری فکر کرده و برای اجرای آن آمادگی داریم همچنین در حال حاضر در برخی از نقاط و شهرهای استان آموزش به شیوه حضوری انجام می‌گیرد.

تحمیل هزینه هنگفت اینترنت به دانش آموزان و معلمان

او در ادامه افزود:بارها جهت دریافت تسهیلات اینترنتی برای دانش‌آموزان به وزارتخانه نامه نوشتیم.اما واقعیت این است  که وزارتخانه های دیگر در این باره تصمیم می‌گیرند و این موضوع از عهده ما خارج است.

تمام معلم‌ها در حوزه آشنایی با فضای مجازی آموزش دیده اند 

فیاض پور با اشاره به اینکه فارس استان پیشرو در تدریس مجازی است اضافه کرد: آموزش آن‌لاین فرصتی را برای معلمان بخصوص معلمان و بازنشسته‌های آموزش و پرورش فراهم کرد تا بتوانند در آموزش مجازی به تولید محتوا بپردازند این در حالی است که بازنشسته‌هایی که در گذشته با فضا مجازی هم آشنایی کافی نداشتند توانستند در این فضا به تدریس بپردازند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز