خبرگزاری کار ایران

معاون استاندار گیلان خبر داد:

تدوین طرح مدیریت پسماند در قالب هفت پهنه گیلان

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۱۳۴۵

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان از تدوین طرح مدیریت پسماند در استان در قالب هفت پهنه از جمله پهنه شرق ، غرب و پهنه مرکزی خبر داد.

به گزارش ایلنا از رشت، علی اوسط اکبری مقدم بیان کرد: در جای جای مناطق پوشیده از جنگل‌های انبوه و مزارع سر سبز شاهد انباشتی از زباله هستیم که در سال‌های گذشته به علت عدم آموزش صحیح و تدوین برنامه های لازم جهت مدیریت پسماندها، این مشکل بروز کرده و امروز تبدیل به معضل اساسی و جدی برای تمامی شهروندان و روستاییان شده است .

 وی با بیان اینکه از سال۹۷ ساماندهی این وضعیت به صورت جدی در  دستور کار دولت و توجه ویژه رئیس سازمان برنامه و بودجه قرار گرفت، افزود: برای حل این مشکل طرح مدیریت جامع پسماند را در استان تصویب کردیم.
 
اکبری مقدم با اشاره به تولید روزانه بیش از دو هزار تن زباله در گیلان اظهار کرد:  عمده این زباله ها به طور مستقیم  وارد مراکز دفن می‌شود که به علت عدم مدیریت صحیح در این مراکز موجب بروز مشکلاتی همچون ورود شیرآبه ها به منابع آب زیرزمینی و رودخانه ها و گاه به مزارع  شده است.
 
وی گفت: در همین راستا قراردادی در سال ۹۲ با شرکتی برای احداث کارخانه ۶۰۰ تنی در رشت منعقد شد اما هیچ اقدامی صورت نگرفت تا اینکه در سال ۹۸ ، ۱۱۹ میلیارد تومان برای مدیریت پسماند رشت اختصاص یافت که ۹۱ میلیارد تومان فقط مختص به احداث این زباله سوز در رشت بود.
 
وی اضافه کرد: در شهر رشت برای این زباله سوز اقداماتی صورت گرفته چنانکه هم اکنون بیش از ۱۴ درصد تجهیزات زباله سوز که  از تعهدات این شرکت بوده ، توسط سرمایه گذار  وارد کارخانه کمپوست شده و در محوطه آن دپو شده است.
 
وی ادامه داد: همچنین در حوزه احداث ابنیه که از تعهدات شهرداری با تامین اعتبار از سوی دولت بوده ، احداث سوله بویلر آغاز شده و فونداسیون آن به اتمام رسیده و ساخت اسکلت سوله در حال حاضر در کارگاه تولیدی قطعات فولادی در شرق گیلان در حال انجام است و امیدواریم بزودی برای نصب به کارخانه ارسال شود.
 
 معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان با اشاره به اقداماتی در مدیریت پسماند  در غرب گیلان گفت: در این راستا در غرب استان از جمله شهر تالش نیز اقداماتی در قالب مدیریت کمپوست به صورت مرکز پردازش با ظرفیت ۲۵۰ تن در روز در حال اجراست و هم اکنون سوله آن آماده بهره برداری است که امید است در آینده با تامین اعتبار شاهد نصب تجهیزات آن باشیم.
 
وی ادامه داد: در شرق گیلان نیز به مرکزیت شهرستان لنگرود یک کارخانه مرکز پردازش در دست اجراست که تا کنون بیش از ۹۰ درصد تجهیزات آن نصب شده و در بحث ابنیه فنی بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ شاهد بهره برداری این کارخانه باشیم که با این اقدام می توانیم بخش عمده ای از زباله های استان را مدیریت نماییم.
 
اکبری مقدم گفت: با احداث کارخانه زباله سوز در رشت مرکز استان شاهد اتفاقات خوشایندی خواهیم بود که براساس برنامه ریزی های انجام شده در صورت تامین منابع مالی شاهد افتتاح آن تا سال ۱۴۰۱ خواهیم بود که به طور قطع آن زمان چیزی به عنوان دفن زباله در سراوان نخواهیم داشت.
 
وی اضافه کرد: با احداث این کارخانه و زباله هایی که به صورت مستقیم از پنج شهر استان به دفن زباله در مرکز سراوان منتقل می شود، مدیریت خواهدشد اما اگر همه اقدامات هم انجام شود؛ اگر توام با آموزش و مشارکت مردم و شهروندان نباشد، به هیچ عنوان به سر منزل مقصود نخواهیم رسید .
 
 وی از همه شهروندان و روستاییان خواست تا در بحث تولید و مدیریت زباله از مبدا همراه شده و بحث تفکیک زباله را جدی بگیرند و در دستور کار قرار دهند به گونه ای که مدیریت زباله به ویژه در روستاها از خود این مناطق انجام شود.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز