خبرگزاری کار ایران

استاندار آذربایجان شرقی:

به دنبال تقویت ارتباطات فعالان اقتصادی استان با سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای هستیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۲۰۶۷۷

استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر بازنگری و تقویت ارتباطات فعالان اقتصادی استان با سرمایه‌گذاران ترکیه‌ای، گفت: مسئولیت توسعه روابط و همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی با کشورهای همسایه از سوی وزارت صمت به استان آذربایجان شرقی محول شده است و بر این اساس به دنبال توسعه و تقویت مناسبات خود با این کشورها هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز،محمدرضا پورمحمدی در ارتباط تصویری با سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه، با اشاره به موقعیت استراتژیک و جغرافیایی آذربایجان شرقی، گفت: مرزهای ایران و ترکیه در طول ۴۰۰ سال گذشته همواره گذرگاه امن و مناسبی برای مراودات اقتصادی و تجاری و بازرگانی بوده است.

وی با اشاره به چشم‌انداز ۳۰ میلیارد دلاری تجارت بین ایران و ترکیه، اظهار داشت: روابط بسیار خوبی بین ایران و ترکیه برقرار بوده است، اما تا شرایط مطلوب فاصله زیاد است و به دنبال توسعه فعالیت‌های تجاری، کشاورزی، صنعتی و دانشگاهی میان دو کشور هستیم.

پورمحمدی با ابراز علاقمندی نسبت به تقویت همکاری‌های تجاری و سرمایه‌گذاری با فعالان اقتصادی ترکیه، گفت: در حال حاضر ۴۰ درصد واحدهای تولیدی مستقر در شهرک سرمایه‌گذاری خارجی تبریز متعلق به صنعت‌گران ترکیه است.

وی با اشاره به مشکلات موجود در ارتباطات تجاری میان دو کشور، گفت: تنگناهایی همچون مشکلات بانکی، مسائل مربوط به نقل و انتقال پول، بازرسی کالاهای صادراتی به خصوص در مرز ورودی ترکیه، بازنگری در تعرفه‌های ترجیحی و مشکلات ترانزیتی در هر دو طرف وجود دارد که نیاز به رایزنی مسئولان سیاسی و فعالان اقتصادی است.

پورمحمدی افزود: توانمندی‌های بسیار زیادی در حوزه‌های مختلف داریم که نیاز است به اطلاع فعالان اقتصادی ترکیه برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: آذربایجان شرقی با بیش از پنج هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی یکی از قطب‌های صنعتی و همچنین از مراکز مهم معدنی کشور است و تبریز از دیرباز به عنوان مرکز بازرگانی و تجاری منطقه مشهور بوده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه نیز در این ارتباط تصویری گفت: طی دو سال گذشته هیچ‌کدام از شرکت‌های ترک به خاطر تحریم به دنبال توقف همکاری با ایران نبوده‌اند، بلکه گسترش مراودات با ایران را در دستور کار داشته‌اند.

محمد فرازمند اظهار داشت: خوشبختانه برخلاف برخی از کشورها، در ترکیه هیچ منبع بلوکه‌شده‌ای نداریم و به راحتی توانسته‌ایم از منابع‌مان در بانک‌های دولتی این کشور استفاده کنیم.

وی با تأکید بر اینکه آذربایجان شرقی و تبریز همواره در روابط ایران و ترکیه نقش مهمی ایفا کرده است، افزود: درخواست‌های زیادی از طرف هولدینگ‌های بزرگ ترکیه برای فعالیت در جمهوری اسلامی ایران به خصوص استان آذربایجان شرقی داریم که این نشان از علاقه سرمایه‌داران ترکیه برای سرمایه‌گذاری در ایران است.

سفیر ایران در ترکیه با اشاره به تأثیر حوادث سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ بر حجم مراودات ایران و ترکیه، گفت: قطع صادرات نفت و شیوع کرونا به روابط تجاری ایران و ترکیه ضربه زد، اما تلاش می‌کنیم مناسبات اقتصادی و سیاسی خود را با این کشور تقویت کنیم.

فرازمند با اشاره به کاهش میزان حجم مبادلات بین دو کشور، گفت: به دلیل اشتیاق زیادی که در سطح رسمی و مردمی برای تقویت روابط بین دو طرف وجود دارد ناامید نیستیم و مطمئنیم با برطرف شدن موانع، شاهد گشوده شدن ظرفیت‌ها و بالا رفتن حجم مبادلات خواهیم بود.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت حمل و نقل ریلی بین دو کشور، گفت: در سه ماه نخست بعد از شیوع کرونا ظرفیت حمل‌ونقل از راه‌آهن رازی به کاپی‌کوی حدود سه برابر افزایش یافته و طرح اتصال نقطه دوم ایران با ترکیه  ازجلفا تا چشمه‌ثریا نیز مطرح شده است که طرف ترک بسیار استقبال کرده است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و معاون اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز هم در این ارتباط تصویری، مشکلات مربوط به تجارت بین دو کشور، نیازمندی‌ها و ظرفیت‌های بخش کشاورزی استان و مشکلات تجار آذربایجان شرقی برای مبادلات بانکی در ترکیه را مطرح کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز