خبرگزاری کار ایران

ایلنا از استان مرکزی خبر می‌دهد؛

تعطیلی ۲واحد آلاینده نیروگاه حرارتی شازند/ تکذیب شایعات مربوط به خاموشی برق استان/ ورود روزانه 500 تن گوگرد در هوای اراک

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۹۷۸۳

آلودگی هوای استان مرکزی بویژه شهر اراک به یکی از مشکلات اصلی این استان تبدیل شده و سلامت شهروندان را تحت الشعاع قرار داده است، به گونه ای که باعث واکنش استاندار مرکزی ، رسانه‌های استان و فعالان عرصه محیط زیست شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا ،بحث درباره آلودگی هوا آنقدر بالا کشید که  چندی پیش در مجلس نیز مطرح شد و نمایندگان با ارائه تذکری به رئیس جمهور، به موضوع مازوت‌سوزی نیروگاه حرارتی شازند به عنوان یکی از دلایل اصلی این آلودگی اعتراض کردند.

سید علی آقازاده استاندار مرکزی هم اعلام کرد اگر نیروگاه شازند زمینه تأمین سوخت گاز را ندارد، باید تولید خود را کاهش دهد.دامنه این اعتراضات، موضع گیری‌ها و سخنان تا آنجا کشیده شد که تعطیلی 2 واحد آلاینده در نیروگاه حرارتی شازند را به دلیل استفاده از سوخت مازوت رقم زد. اما از سوی دیگر در پی این تعطیلی در نیروگاه حرارتی شازند، مسئولان امر اعلام کردند که احتمالاً استان شاهد خاموشی هایی خواهد بود. امری که البته توسط مدیرعامل برق منطقه ای باختر رد شد.

کاهش 50 درصدی گوگرد رها شده در هوا

رئیس مرکز پایش کیفیت هوای اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به تعطیلی 2 واحد از نیروگاه حرارتی شازند، گفت: میزان گوگردی که به صورت صددرصدی در نیروگاه حرارتی شازند سوزانده می شد، قابل محاسبه است. هنگامی که این نیروگاه به صورت صددرصدی از سوخت مازوت استفاده می کند، روزانه در حدود 500 تن گوگرد وارد هوا می شود.

علیرضا محرابیان افزود: در حال حاضر که 2 واحد نیروگاه حرارتی شازند به دلیل استفاده از سوخت مازوت و افزایش آلایندگی های هوا تعطیل شده است، میزان گوگردی که روزانه وارد هوا می شود کمتر از 250 تن است. این فرایند نشان می دهد که تعطیلی این 2 واحد در نیروگاه شازند، در کاهش آلودگی هوای ناشی از آلایندگی های نیروگاه 50 درصد تأثیر داشته است.  

شایعات خاموشی در استان صحت ندارد

مدیرعامل برق منطقه ای باختر پیرو به اورهال رفتن یکی از واحدهای نیروگاه شازند و انتشار اخباری مبنی بر احتمال خاموشی در استان، گفت: نیروگاه حرارتی شازند یکی از مهمترین نیروگاه ها در شبکه تبادلی برق کشور است و نقش بسیار مهم و حساسی در پایداری شبکه و تأمین نیاز مصرف دارد. همچنین این نیروگاه تنها بخشی از برق مورد نیاز استان را تأمین می کند و تأمین مابقی نیاز مصرف استان از طریق شبکه سراسری انجام می شود.

فرهاد شبیهی با بیان اینکه شایعات مطرح شده در مورد خاموشی در استان صحت ندارد، افزود: تعهد و وظیفه ذاتی وزارت نیرو، تأمین برق مشترکان و جلوگیری از خاموشی است. بنابراین اینگونه نیست که با خارج شدن یک واحد نیروگاه از فعالیت که آن هم مطابق برنامه پیش بینی شده قبلی صورت گرفته، در استان موجب اعمال خاموشی شود.

وی ادامه داد: اگرچه سیاست و اولویت شرکت ملی گاز، تأمین گاز مشترکان خانگی است، اما اهمیت تأمین گاز واحدهای تولیدی و صنعتی نیز حیاتی است. از این رو اگر در مصرف گاز و برق مشترکان خانگی صرفه جویی شود، صنایعی همانند نیروگاه حرارتی شازند در فصول سرد که مصرف گاز افزایش می یابد، مجبور به استفاده از سوخت مازوت به عنوان سوخت جایگزین نخواهند بود.

مدیرعامل برق منطقه ای باختر اظهار داشت: اگر هر یک از مشترکان گاز خانگی، دمای محیط را فقط یک تا دو درجه کاهش دهند و همچنین هر مشترک برق، تنها ۱۰۰ وات در مصرف برق صرفه جویی کند، هیچگونه مشکلی در تأمین گاز صنایع و یا کاهش تولید برق یا مصرف آن نخواهیم داشت.

شبیهی تصریح کرد: صنعت برق کشور همواره تمام تلاش خود را معطوف به ارائه و استمرار خدمات به مصرف کنندگان برق کرده و عبور آرام و مطمئن از تابستان گرم و مدیریت بار ناشی از محدودیت ها در زمستان سرد از مصادیق بارز این ادعاست. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز