خبرگزاری کار ایران

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

آذربایجان شرقی نقش بسیار مهمی در توسعه صادرات دارد/ تبریز مرکز صادرات به حوزه قفقاز است

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۸۷۲۱

وزیر صنعت، معدن و تجارت، نقش آذربایجان شرقی را در توسعه صادرات غیرنفتی بسیار مهم خواند و با اشاره به همسایگی این استان با چند کشور، گفت: در وزارت صمت مقرر شده که این استان و شهر صنعتی و تجاری تبریز به عنوان مرکز صادرات به جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان تعیین شود تا صادرات ایران به این دو کشور و قفقاز سهل‌تر و سریع‌تر به انجام برسد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از تبریز، علیرضا رزم‌حسینی در نشست با تجار و صاحبان صنایع آذربایجان شرقی در اتاق بازرگانی تبریز، عملکرد کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در این استان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: برخی از تصمیمات این کارگروه در سطح ملی قابل استفاده است و در این رابطه نیز نشستی طی هفته آینده در تهران برگزار می شود که استاندار آذربایجان شرقی و رئیس اتاق بازرگانی تبریز هم در آن حضور خواهند داشت.

وی با بیان اینکه به هر نحو ممکن باید قوانین مزاحم از سر راه تولید و صنعت برداشته شود، ادامه داد: ما معتقدیم تغییر قوانین به نفع این بخش برای مجموعه های اقتصادی کشور سودآور و تعیین کننده خواهد بود و باید مجلس و دولت در این رابطه همکاری های تنگاتنگ با یکدیگر داشته باشند.

رزم‌حسینی اضافه کرد: در این زمینه طی چند روز آینده مقررات جدید مربوط به معادن غیرفعال کشور ابلاغ می شود که بر اساس آن معادنی که با وجود صدور مجوزهای لازم هنوز به بهره برداری نرسیده و استخراجی از آنها صورت نمی گیرد، باید مجدداً به مزایده گذاشته شوند.

وی، وجود ۱۱ هزار پهنه معدنی در کشور را ظرفیتی بسیار عظیم برای ایجاد تحول اقتصادی و درآمدی در کشور خواند و گفت: با ابلاغیه فوق می توان نسبت به فعال سازی بیش از پیش معادن کشور اقدام کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت به قابلیت های بزرگ آذربایجان شرقی در حوزه صنعت و به خصوص معادن اشاره کرد و گفت: اینکه عنوان می شود عصاره معادن این استان به جاهای دیگر می رود و نخاله های آن مال این استان است را می‌پذیرم اما این مساله تنها مربوط به آذربایجان شرقی نیست و چنین قضیه ای برای کل کشور وجود دارد و باید با آن مقابله کرد.

وی ادامه داد: بدون تعارف باید اذعان کنم که در حوزه اکتشاف، استخراج و بهره برداری از معادن کشور عقب ماندگی های اساسی وجود دارد و تاکنون نتوانسته ایم در این رابطه عملکردی مناسبی داشته باشیم و اینکه آذربایجان شرقی قطب معادن کشور بوده و تاکنون از این مزیت بزرگ اقتصادی و تجاری آن گونه که باید استفاده نشده، قابل پذیرش است.

رزم‌حسینی همچنین با اشاره به وجود تبعیض در صنعت فولاد کشور، گفت: مبارزه با نابرابری‌ها در این بخش مهم اقتصاد کشور را ادامه داده و تقویت می‌کنیم.

وی افزود: متاسفانه طی سال های اخیر شاهد وجود تبعیض ها در فولاد کشوریم و باید جنگ تمام عیار در قبال رانت های ایجاد شده در این بخش آغاز شود که طی ماه های اخیر اقداماتی در این زمینه به انجام رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه باید تلاش های فروانی در این زمینه صورت پذیرد، اظهار داشت: ما در وزارت صمت تصمیم جدی در این زمینه داریم و بخشی از اقدامات و برنامه ها تاکنون عملیاتی شده و بخش دیگری نیز طی هفته های آینده عملیاتی خواهد شد.

رزم حسینی تقویت زنجیره اقتصاد فولاد کشور را جزو برنامه های اولویت دار وزرت صمت اعلام و اضافه کرد: باید به گونه ای در این بخش برنامه ریزی و تصمیم گیری شود تا مصرف کننده متحمل ضرر و زیان و ظلم  نشود که البته این برنامه ها باید مرحله به مرحله پیش برود.

وی با بیان اینکه قوانین باید منجر به توسعه کشور شود و در این زمینه نمایندگان مجلس شورای اسلامی وظیفه ای خطیر بر عهده دارند، یادآور شد: انعطاف پذیری قوانین مربوط به صنعت، تجارت و معادن باید بر همین اساس تدوین شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز