خبرگزاری کار ایران

ایلنا از کرمانشاه خبر می‌دهد؛

امرار معاش بیش از 12 هزار سرپرست خانوار از راه کولبری/بیکاری 90 درصد کولبران دارای کارت در یک‌سال اخیر

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۸۷۱۸

فرماندار شهرستان پاوه گفت: بیش از 12 هزار و 700 سرپرست خانوار که عمده آنها در روستاهای صفر مرزی سکونت دارند از راه کولبری رسمی در بازارچه های مرزی امرار معاش می‌کنند.

پرویز ایده‌پور در گفت وگو با  ایلنای کرمانشاه، در باره  ارائه خدمات از سوی دولت به این مرزنشینان که به فعالیت واردات کم حجم کالا به کشور می پردازند گفت : در واقع خدماتی به این افراد  از سوی دولت ارائه نمی شود. برای درک زندگی آنها باید از نزدیک  زندگی‌شان  را رصد کرد.

فرماندار پاوه تصریح کرد: این افراد دارای کارت مرزنشینی هستند و این امر باعث می‌شود که بتوانند به صورت قانونی یکسری کالاهایی را با معافیت گمرکی وارد کشور کنند و با فروش آنها کسب سود کنند که کاملا قانونی است.

ایده ‌پور در ادامه با اشاره به نداشتن بیمه برای تمامی این افراد افزود : فقط تعداد یکهزار نفر از کسانی که دارای کارت مرزنشینی هستند  دارای بیمه تامین اجتماعی هستند و می‌توانند از فواید این بیمه نظیر بیمه بیکاری استفاده کنند و در حال حاضر که مرزهای رسمی تعطیل هستند بیش از 90 درصد این افراد نیز شغل خود را از دست داده اند و هیچگونه خدمات بیمه بیکاری به آنها تعلق نمی گیرد.

وی افزود : با تصویب آیین نامه‌ها و قوانینی که از سال 67 توسط قانونگذاران تصویب شد کولبری به عنوان یک شغل شناخته نشد بلکه به عنوان یک شغل غیر قانونی  و غیر رسمی  معرفی  شد که خدماتی از سوی دولت‌ها به این نوع درآمد ارائه نمی شود .

فرماندار پاوه در پایان گفت : در واقع عده‌ای سرمایه‌دار کالاها را از کشورهای همسایه خریداری می کنند و در پشت مرزهای کشور با پرداخت مبلغی به افراد مرزنشین آنها را مجاب به حمل شبانه کالا به داخل کشور می‌کنند که به نوعی قاچاق کالا است و متاسفانه  اشتباها قاچاقچیان را کولبر می‌نامند .

  مهجورماندگانی که سر تسلیم در برابر ناملایمات زندگی فرود نمی آورند

 یک مدرس دانشگاه در کرمانشاه  با بیان اینکه مرزنشینان ایران طی قرون و اعصار متمادی پاسداران مجد و مانایی برای  ایران زمین بوده‌اند ،به ایلنا گفت: مرزنشینان گرچه به جبر جغرافیا در حاشیه بوده‌اند ولی هویت و موجودیت این سرزمین دیرین مرهون رشادت های آنهاست.

شهرام فتاحی افزود:کولبران از گذشته‌های دور تا کنون همواره از خوان  نعمت ثروت‌های خداداد کم نصیب بوده اند و در تقسیم نه چندان عادلانه بودجه عمومی همواره مهجور و مغفول مانده‌اند.

این  مدرس روابط بین‌الممل همچنین افزود : کولبران قاچاقچی نیستند مهجور ماندگان شرافتمند و زحمتکشی هستند که سر تسلیم  در برابر ناملایمات ناروا ندارند. کولبری، تلاش پرمشقت مردمانی است که غیرتمندانه در پی تأمین معیشت به مضیقه افتاده خود و خانواده‌ها‌یشان هستند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز