خبرگزاری کار ایران

ایلنا بررسی می‌کند؛

دلایل افول ذوب آهن در دو دوره اخیر لیگ / پای مدیران غیر ورزشی در میان است/ تکرار یک نام مشترک در ناکامی‌ها

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۷۲۲۰

انتخاب مدیران غیر ورزشی در باشگاه فرهنگی - ورزشی ذوب آهن در یک دهه اخیر، سبب شده تا تیم‌های باشگاهی این مجموعه به ویژه در تیم فوتبال ذوب آهن، آسیب های فراوانی را متحمل شوند.

به گزارش ایلنا از اصفهان، تیم فوتبال باشگاه ذوب آهنی که نایب قهرمان آسیا شده بود با مدیر عاملی "اصغر دلیلی" راه را برای حضوری متفاوت در لیگ قهرمانان آسیا با "منصور ابراهیم زاده" پیش روی خود می دید که یک باره اختلاف دلیلی با "صفر علی براتی" مدیرعامل وقت کارخانه ذوب آهن به اوج خود رسید.

براتی ابتدا با ایجاد تغییرات در هیات مدیره باشگاه عرصه را برای دلیلی تنگ کرد، اما موفقیت های بی شمار تیم های ذوب آهن در آن سال، دلیلی برای برکناری دلیلی باقی نمی گذاشت. آن روزها براتی، "منصور یزدی‌زاده" معاون فروش ذوب آهن را به عنوان رئیس‌هیات مدیره و "خسرو ابراهیمی" یکی از مدیران میانی این مجموعه را به عنوان عضو هیات مدیره معرفی کرد تا مقدمات خروج اصغر دلیلی را از جمع سبزپوشان فراهم کند.

با خروج مدیرعاملی که ذوب آهن را به عرش فوتبال آسیا رسانده بود، یزدی زاده در جلسه معارفه حضور یافت و خسرو ابراهیمی را بدون سابقه ای در امر مدیریت ورزشی، به عنوان مدیرعامل باشگاه ذوب آهن معرفی کرد تا دوران افول ذوب آهن آغاز شود.

شهریور ماه سال 1390 بود که حاصل تلاش و رفتار عجیب مدیران وقت کارخانه ذوب آهن به معرفی این عضو ناشناخته هیات مدیره به عنوان مدیرعامل این باشگاه انجامید.

ذوب آهن با خسرو ابراهیمی طی دو سال کاندیدای سقوط به لیگ دسته یک و برخی از تیم های ورزشی این مجموعه نیز در آن زمان منحل شدند.

استفاده از مشاوران ناکارآمد، مربیان تحمیلی، زمینه سازی خروج بازیکنان تاثیرگذار و... باعث شد تا ذوب آهن بلافاصله پس از نایب قهرمانی آسیا، دو سال کابوس وار را تجربه کند.

با برکناری براتی از مدیرعاملی کارخانه و آمدن "اردشیر سعد محمدی" به عنوان مدیری ورزش دوست در راس کارخانه ذوب آهن، شرایط تغییر کرد. هیات مدیره دچار تحولات مثبت شد و "سعید آذری" در شهریور ماه 92 برای بار دوم به ذوب آهن بازگشت و ذوب آهن را که تا آستانه سقوط پیش رفته بود، در لیگ برتر ماندگار کرد و دوباره ذوب آهن به اوج اقتدار خود در ورزش ایران به ویژه فوتبال بازگشت.

کسب عناوین قهرمانی متعدد در رشته های مختلف، قهرمانی در جام حذفی و رفتن تا یک قدمی قهرمانی لیگ برتر و حضور پی در پی در لیگ قهرمانان آسیا، هویت را به ذوب آهن بازگرداند تا دوباره نام منصور یزدی زاده این بار به عنوان مدیرعامل کارخانه ذوب آهن شنیده شد.

دلایل افول ذوب آهن در دو دوره اخیر لیگ / پای مدیران غیر ورزشی در میان است/ تکرار یک نام مشترک در ناکامی‌ها

اختلاف نظرهای سعید آذری با مدیرعامل کارخانه، یزدی زاده را برآن داشت تا دست به تکرار تئوری قبلی خود بزند. تغییر در هیات مدیره باشگاه این بار با حضور جوانی جویای نام رقم خورد.

یزدی زاده در آن زمان نیاز به کسی داشت که با غرور جوانی، جویای نام و قدرت طلبی، مقابل آذری که حالا به برندی در ورزش ایران و استان تبدیل شده، بایستد و قرعه به نام "جواد محمدی" خورده بود.

اختلاف نظرهای شدید آذری و یزدی زاده که به رسانه‌ها نیز کشیده شده بود، باعث شد تا درست روز قبل از شروع فصل گذشته رقابت های لیگ برتر فوتبال، یزدی زاده شبانه آذری را برکنار کند و جواد محمدی را به عنوان مدیرعامل این باشگاه برگزیند. درست با سناریویی شبیه آنچه که پیش از این اتفاق افتاده بود.

ذوب آهن با جواد محمدی نیز از دوران اوج خود فاصله گرفت و هر هفته سبزپوشان افول خود را می دیدند. تغییر چند مربی و حضور "لوکا بوناچیچ" که در هر دو دوره افول ذوب آهن نقشی عمده ایفا کرده بود، مشاوران بی تجربه، وجود افراد بازنشسته و ناموزون در هیات مدیره ذوبی‌ها و...گاندوها را تا یک قدمی سقوط در لیگ برتر فوتبال پیش برد.

این ماجراها با شیوه انتخاب "رحمان رضایی" به عنوان سرمربی ذوب آهن که گفته می‌شود با فشار مجموعه‌های بالاسری همچون "شستا" به یزدی زاده صورت گرفته، وارد مرحله جدیدی شده است. اختلاف نظرها، چند دستگی و لابی ها، برای کنار زدن دیگری، نکاتی است که آینده این تیم با سابقه و با ریشه فوتبال ایران را در هاله ای از ابهام فرو می برد.

بیماری و عدم حضور طولانی مدت جواد محمدی در محل باشگاه باعث شد تا یکی دیگر از اعضای هیات مدیره سیبل مخالفت‌های پشت پرده محمدی با رحمان رضایی شود. "احمد جمشیدی" که دو ماهی را در غیاب محمدی به عنوان سرپرست در این باشگاه حضور داشت قربانی همین اختلاف شد و از هیات مدیره و سرپرستی باشگاه به یک باره کنار گذاشته شد.

عدم نتیجه گیری‌های گاندوها و تداوم اختلاف هایی که رحمان رضایی چندی قبل در یک مصاحبه خود عملا از مدیریت باشگاه لب به انتقاد گشوده بود، غیبت طولانی مدت مدیرعامل در باشگاه، اتمام و البته فشارهایی که در راستای ضعف های مدیریتی باشگاه ذوب آهن، به یزدی زاده رسیده است، گمانه زنی هایی در ارتباط با پایان کار جواد محمدی را در محافل مختلف مطرح کرده است.

باید دید اوضاع آشفته این روزهای ذوب آهن به چه سرانجامی می‌رسد و آیا محمدی و حلقه مشاوران بی‌تجربه اش به زودی با ذوب آهن خداحافظی می‌کنند و البته یزدی‌زاده این بار چه کسی را بر صندلی سبزپوشان اصفهانی می نشاند؟!

گاندو» یا «تمساح پوزه کوتاه» نوعی کروکودیل بومی ایران و پاکستان است که خطر انقراض آن در منطقه سیستان و بلوچستان سبب شد تا ذوب آهن در راستای مسئولیت اجتماعی خود برای ممانعت از این اتفاق تلخ، حامی گاندو شود.

سمیه مسرور - سرپرست خبرگزاری ایلنا در استان اصفهان

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز