خبرگزاری کار ایران

دبیرکل اتاق بازرگانی فارس:

بخش خصوصی فارس توانایی تامین نیاز بازار عراق را دارد

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۶۷۵۶

دبیرکل اتاق بازرگانی فارس گفت: بخش خصوصی در این استان توانمندی‌های فوق العاده‌ای دارد و می‌تواند با محصولات با کیفیت بازار عراق را تامین کند اما برای تجارت حرفه‌ای و گسترش مراودات با کشور عراق نیازمند برنامه ریزی بلند مدت، ثابت و پایدار است.

به گزارش ایلنا به نقل از اتاق بازرگانی فارس، علی عوض پور در نشست میز تخصصی عراق که با حضور سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلا و نمایندگان دستگاه‌های دولتی فارس به صورت وبینار برگزار شد، بیان کرد: تمرکز بر بازار عراق و افزایش مناسبات تجاری و اقتصادی از اهداف صادراتی استان است.

عوض‌پور افزود: علاوه بر مزیت‌های اقتصادی استان بخش‌هایی از جمله کشاورزی، گردشگری به ویژه مذهبی و سلامت می تواند زمینه ساز افزایش حجم مبادلات اقتصادی فارس و کشور عراق باشد.

وی گفت: با توجه به ظرفیت‌های استان، خدمات فنی مهندسی از بخش‌های مورد نظر ما برای صادرات به کشور عراق است که در زمینه خدمات فنی مهندسی خط اعتباری در صندوق ضمانت صادرات بین ایران و عراق بالغ بر ۲۰۰ میلیون دلار مشخص شده است که انتظار داریم این میزان افزایش پیدا کند.

وی اضافه کرد: تجارت ریالی از مشکلات صادرکنندگان ما با کشور عراق است که انتظار داریم دستگاه دیپلماسی در جهت رفع این موضوع اقداماتی را با بانک مرکزی کشور انجام دهد تا تجار ما بتوانند با امنیت بیشتری صادرات به این کشور را افزایش داده و در بازار این کشور حضور پیدا کنند.

دبیرکل اتاق بازرگانی فارس ادامه داد: صدور بخشنامه‌های متعدد در خصوص محدودیت و ممنوعیت‌های صادرات به عراق، عدم اجرای تعرفه‌های ترجیحی و موافقت نامه‌های منعقد شده با عراق، حمل یک سره و حمل کالا از خودروی ایرانی به خودروی عراقی، مباحث مربوط به گمرکات مرزی و پایانه های و محدودیت‌های زمانی، وجود واسطه‌های زیاد و غیر رسمی در سیستم تجارت با عراق و مسائل مربوط به صدور ویزا از جمله مشکلاتی است که بر روی برنامه ریزی بخش خصوصی برای حضور در بازار این کشور اثر منفی داشته است.

عوض پور با بیان اینکه بخش خصوصی نیازمند حمایت است عنوان کرد: اتاق بازرگانی فارس اعلام آمادگی می‌کند جهت استمرار و افزایش تعاملات و تجارت با کشور عراق نقش خود را ایفا کند و در مقابل هر یک از بخش‌ها نیز باید حمایت‌ها و نقش عملی خود را از بخش خصوصی ارائه دهند.

وی تصریح کرد: روابط اقتصادی استان فارس و کشور عراق از جنبه‌های مختلف حائز اهمیت است و ما در اتاق بازرگانی فارس جلسات مختلف برای بررسی ابعاد مختلف بازار این کشور و زمینه‌های حضور تجار و بازرگانان استان برگزار کرده ایم.

سید علی نقی لقمانی، معاون گردشگری، هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری فارس نیز در ادامه این جلسه گفت: این استان توانمندی‌های مثبتی در عرص‌ های مختلف سلامت، کشاورزی و صنایع تبدیلی، اقتصادی، صنعت، مذهبی و خدمات فنی مهندسی دارد که هر یک از این بخش‌ها می‌تواند زمینه فعالیت بیشتر با کشور عراق را به دنبال داشته باشد.

وی اظهار کرد: با توجه به ارتباطات دیرینه و زمینه‌های مناسب، فضا برای گسترش سطح مبادلات و مراودات بین استان فارس و کشور عراق وجود دارد و مباحثی از جمله گردشگری مذهبی و سلامت فصل مشترک خوبی برای افزایش ارتباطات بین دو طرف است.

لقمانی اضافه کرد: از اولویت‌های ما در ایجاد تعامل و ارتباط بیشتر بین استان فارس و کشور عراق، ایجاد خط پرواز هوایی مستقیم مابین شهرهای شیراز و نجف است که این مهم را با حدیت دنبال می‌کنیم.

طبیب لقمانی ادامه داد: آمادگی برای افزایش حجم مراودات مابین استان فارس و کشور عراق در بین بخش دولتی و خصوصی استان فارس وجود دارد که امیدواریم دستگاه دیپلماسی کشور در عراق نیز از بازرگانان و تجار ما حمایت و ارتباط لازم را داشته باشد.

محمد دانش‌نیا، رئیس اداره خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس هم گفت: نگاه ما در استان فارس در حوزه صادرات بر روی چند بازار هدف متمرکز شده که بازار کشور عراق از جمله بازارهای مورد هدف استان است.

وی با تاکید بر اولویت‌های صادراتی فارس در حوزه محصولات کشاورزی و خدمات فنی مهندسی عنوان کرد: کشورهای افغانستان و عراق به دلیل نیاز به بازسازی و عمران و آبادانی؛ می‌تواند بازار خوبی برای صادرات خدمات فنی مهندسی بویژه در بخش فنی و مهندسی کشاورزی و صنایع تبدیلی و پروژه‌های زیرساختی آنان مشارکت کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز