خبرگزاری کار ایران

ایلنا از سمنان گزارش می‌دهد؛

احتمال آلایندگی کارخانه فروسیلیس دامغان دغدغه جدید شهروندان/ یک مقام مسئول : اگر استانداردهای ملی رعایت نشود کار را متوقف می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۴۹۷۸

چندی پیش مجوز کارخانه فروسیلیس دامغان با وعده اشتغال ۵۰۰ نفر در این واحد صنعتی، از مراجع قانونی صادر شد.وعده ای که باعت شد تا بسیاری از دامغانی‌ها به آن دلخوش شوند.اما از طرف دیگر احتمال ایجاد آلودگی کارخانه برخی از طرفداران زیست محیطی را نگران کرد‌ه است.حفظ سلامتی شهروندان یا اشتغالزایی برای ۵۰۰ نفر؛ اولویت با کدام است ؟

به گزارش خبرنگار ایلنا، با انتشار خبر احداث و افتتاح  کارخانه فروسیلیس دامغان  درآینده نزدیک که به نقل از نماینده مردم این شهر در مجلس شورای اسلامی منتشر شد کورسوی  امید به دلیل ایجاد اشتغال برای جوانان دامغانی جرقه زد.اما در مقابل گروهی تهدید سلامت شهروندان  به دلیل ایجاد آلودگی در صورت راه‌اندازی کارخانه را نگران کننده دانسته و در این باره هشدار می‌دهند.

حسین یکی از شهروندان دامغانی با اشاره به اینکه  اظهارنظرهای متفاوتی در این باره مطرح شده  است ،گفت: بهتر است که که اعلام نظر در این باره به متخصصان فنی و زیست محیطی سپرده شود.

او ادامه داد: در نگاه اول وعده ایجاد اشتغال  برای عموم مردم   جذاب است  اما در مقابل برخی افراد با پیش فرض ذهنی نسبت به کارخانه فروسیلیس سمنان، نگران آلایندگی و به تبع آن تهدید سلامتی مردم هستند.

این شهروند دامغانی افزود: متاسفانه عموم صنایع آلایندگی دارند و از طرفی حرکت در مسیر صنعتی شدن هم غیرقابل بازگشت است هر چند  تدبیر بشر به سوی کاهش آسیب های آن است. 

یک فعال زیست محیطی  دامغان  نیز به ایلنا گفت: موضوعی که احداث کارخانه فروسیلیس دامغان را قانونی کرده است قرار گرفتن آن در ناحیه شهرک صنعتی است، طبق این تعریف با توجه به پیشرفت شهرک گلستان و همجواری بسیار نزدیک با شهرک صنعتی می توان هر واحدی را تاسیس کرد.

محمد  بیان کرد: همین که سال‌ها از تاسیس فروسیلیس به عنوان نمونه در سمنان می گذرد و تحقیقی در خصوص رد ادعای مخالفان ارائه نشده، نشانه آسیب زا بودن این واحد است.

این فعال اجتماعی تصریح کرد: اگر قرار است کارخانه فروسیلیس در دامغان راه اندازی شود  باید محل ساختمان آن  کیلومترها دورتر  و  در نزدیکی محل کارخانه های  کربنات کلسیم  و سیمان باشد.

ضرورت استعلام از سازمان حفاظت محیط زیست

علی آذرپور رئیس اداره حفاظت محیط زیست دامغان در گفت وگو با خبرنگار ایلنای سمنان بیان کرد: یکی از مهمترین استعلام هایی که سرمایه گذاران کارخانه های فروسیلیس باید اخذ کنند استعلام از اداره محیط زیست است.

آذرپور یادآور شد: پاسخ استعلام کارخانه فروسیلیس دامغان از اداره حفاظت محیط زیست دامغان با نظارت و مشورت اداره کل حفاظت محیط زیست سمنان صادر شد.

او بیان کرد: احداث کارخانه فروسیلیس با بار روانی در جامعه همراه است و شهروندان دامغانی بلافاصله فروسیلیس دامغان را با فروسیلیس سمنان مقایسه می‌کنند که قطعاً اشتباه است.کارخانه فروسیلیس سمنان از قدیم در اذهان عمومی به عنوان یک واحد صنعتی آلاینده شناخته می‌شد اما آنچه سرمایه گذار فروسیلیس دامغان با توجه به طرح توجیهی که به این اداره ارائه داده، می توان فهمید که اگر چه روش تولید فروسیلیس دامغان  شبیه سمنان است اما سیستم‌های آن کاملاً متفاوت و پیشرفته است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دامغان ضمن تاکید بر اخذ تعهد محضری از سرمایه‌گذار کارخانه فروسیلیس دامغان گفت: آلایندگی فروسیلیس دامغان بسیار ناچیز بوده و در هر مرحله از ساخت و پیشرفت فیزیکی این کارخانه اگر استانداردهای ملی رعایت نشود کار را متوقف خواهیم کرد و اجازه پیش‌روی  نخواهیم داد.

آذر پور تصریح کرد: احداث کارخانه با ضوابط زیست محیطی کاملاً برابر بوده و به دلیل حساسیت اداره محیط زیست دامغان بر حفظ سلامت شهروندان مقررات سختی همچون جهت وزش باد، فاصله با منطقه مسکونی و سایر موارد در نظر گرفته شده است.

آذرپور با اشاره به متن تعهد نامه محضری، گفت: سرمایه‌گذار موظف شده است علاوه بر نصب تمامی سیستم های کنترلی، برای این واحد صنعتی سیستم کنترلی جایگزین هم در نظر بگیرد که این موضوع صرفاً به دلیل دغدغه اداره محیط زیست در سلامت شهروندان است.

او گفت: در متن تعهد محضری به صراحت ذکر شده است: «اگر تحت هر شرایطی سیستم های کنترلی از مدار خارج شد بلافاصله سیستم های کنترلی جایگزین استارت شود و در مدار قرار گیرد» ؛ اداره کل حفاظت محیط زیست سیستم های آنلاین را در کارخانه فروسیلیس سمنان نصب کرده که در طی ۲۴ ساعت شبانه روز میزان آلایندگی را می سنجد. این اطمینان را هم می دهم که کارخانه فروسیلیس دامغان به لحاظ تجهیزات و امکاناتی که نصب می شود قابل مقایسه با فروسیلیس سمنان نیست

آذرپور خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه تجهیزات کارخانه فروسیلیس سمنان متعلق به ۳۰ سال قبل است اما پس از نصب سیستم سنجش آلایندگی آنلاین اداره حفاظت محیط زیست و گرانی ذرات سیلیس،  این ذرات در هوا رها نشده و با جمع آوری ذرات سیلیس از آن به عنوان یک ماده اولیه استفاده می شود.

رئیس اداره محیط زیست دامغان  در پایان افزود: وقتی واحد صنعتی با ضوابط محیط زیست مطابقت دارد نمی‌توانیم مجوز ندهیم.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز