خبرگزاری کار ایران

معاون اداره کل منابع طبیعی استان:

بهره برداری خارج از ظرفیت مراتع تهدیدی برای منابع طبیعی قزوین است

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۴۹۵۵

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین گفت: بهره‌برداری خارج از ظرفیت و فشار بیش از حد به مراتع از چالش‌های جدی حوزه منابع طبیعی قزوین به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، محرم رضایی زاده اظهار کرد: ظرفیت بهره برداری از مراتع استان قزوین ۶۰۰ هزار واحد دامی است، ولی یک میلیون واحد دامی در استان به مراتع وابسته هستند که این موضوع فشار مضاعف به مراتع استان را نشان می دهد.

معاون اداره کل منابع طبیعی استان بیان کرد: براساس قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، چرای غیرمجاز به ازای هر واحد ۲۰ درصد ارزش ریالی آن واحد جریمه در پی دارد با این وجود ملاحظات اجتماعی و شرایط اقتصادی موجود در این خصوص با تسامح برخورد می شود.

به گفته رضایی زاده، بهره برداری از مراتع باید متناسب با ظرفیت آنها باشد در غیر این صورت شاهد تخریب و از بین رفتن مراتع و پوشش گیاهی می شویم.

وی بیان کرد: بهره‌برداری از مراتع باید به شکل تناوبی انجام شود اما به طور معمول این موضوع مهم از سوی دامداران مورد توجه قرار نمی‌گیرد که این مساله یکی از عوامل مهم فقر مراتع و پوشش گیاهی در بعضی نقاط کشور و استان به شمار می‌رود.

این مسئول، مشاعی بودن اراضی مرتعی را یکی از مشکلات مدیریت آنها عنوان کرد و ادامه داد: به دلیل مشاعی بودن جلب مشارکت برای اقدامات اصلاحی و تقویتی مراتع دشوار است.

معاون اداره کل منابع طبیعی استان با بیان اینکه حفظ مراتع نیازمند فرهنگ سازی در جوامع محلی و بهره بردار است، افزود: نخستین آسیب تضعیف و از بین رفتن مراتع به دامداران وارد می شود و همچنین باید توجه داشت که تخریب مراتع می تواند با اخلال در پرورش دام، امنیت غذایی جامعه را نیز دچار تهدید کند.

وی در ادامه با اشاره به ممیزی پنج هزار هکتار دیگر از اراضی مرتعی استان قزوین در سال جاری از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین،گفت: هدف کلی ممیزی مدیریت بر زمان ورود و خروج دام از مرتع و رعایت ظرفیت بهره برداری مجاز از مراتع است.

مجموع مراتع استان قزوین ۸۵۰ هزار هکتار است که به انواع ییلاقی و قشلاقی و سه درجه خوب، متوسط و ضعیف تقسیم می‌شوند.

در حال حاضر حدود ۷۰۰ هزار هکتار از مراتع استان برای چرای دام‌ها مورد بهره‌برداری قرار دارد.

۶۰ درصد وسعت استان قزوین را اراضی ملی در برگرفته که از این میزان ۸۵۳ هزار هکتار شامل مراتع هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز