خبرگزاری کار ایران

برای نخستین بار صورت گرفت؛

مشاهده خوتکای گردن سفید هندی در دزفول/ ثبت گونه کمیاب در خوزستان

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۴۴۵۶

خوتکای گردن سفید هندی برای نخستین بار در یک آبگیر کوچک در شهرستان دزفول مشاهده شد.

به گزارش ایلنا، رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول گفت: خوتکای گردن سفید هندی با نام علمی Nettapus coromandelianus برای نخستین بار توسط همیار محیط زیست ابوذر یاوری در یک آبگیر کوچک در شهرستان دزفول مشاهده و رکورد شد.

رضا قپانچی پور افزود: خودکای گردن سفید هندی تاکنون فقط در استان‌های سیستان و بلوچستان و بوشهر به صورت کمیاب دیده شده است.

وی با بیان اینکه این پرنده بومی هند و کشور‌های شرق آسیا است که در کشور ایران بعنوان یک گونه کمیاب و به صورت اتفاقی مشاهده می‌شود، ادامه داد: ثبت این پرنده در استان خوزستان یافته جدیدی محسوب می‌شود چرا که غربی‌ترین رکورد این گونه است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان دزفول در خصوص مشخصات این گونه گفت: مشخصات نر و ماده غیر همشکل خوتکای کوچک از خانواده مرغابی است و از همه اردک‌ها کوچکتر است.

وی با بیان اینکه این پرنده جزو اردک‌های روی آبچر به حساب می‌آید، افزود: رنگ پر و بال پرنده نر سفید و منقار کوچکش مانند منقار غاز‌ها کوچک و ظریف است تا آنجا که این پرنده را شبیه به یک غاز کوچک نشان می‌دهد.

قپانچی پور اظهارداشت: زیستگاه این گونه در کنار دریاچه‌ها، باتلاق‌ها، منابع آب‌های شیرین، زمین‌های کشت برنج، جالیز‌ها و کنار حوضچه‌های تشکیل شده از آب باران دیده می‌شود و در نزدیکی آب در نیزار‌ها و درون سوراخ تنه درختان آشیانه می‌سازد.

استان خوزستان با توجه به زیستگاه‌های متنوع دارای تنوع زیستی غنی است و بر اساس گزارش کمیته ثبت پرندگان ایران این استان با ثبت ۳۸۸ گونه پرنده شامل بیشترین تنوع گونه‌های پرندگان در کشور است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز