خبرگزاری کار ایران

شهردار شیراز :

رویکرد مجموعه مدیریت شهری بازآفرینی، رونق دوباره بافت تاریخی است

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۴۲۳۷

تفاهم نامه همکاری بین شهرداری شیراز و صندوق توسعه، احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی توسط شهردار شیراز و رmیس هیات مدیره این صندوق در راستای رشد و توسعه اقتصادی پایدار بافت تاریخی فرهنگی شیراز امضا شد.

به گزارش ایلنا و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، حیدر اسکندرپور شهردار شیرازدر آیین امضای این تفاهم نامه گفت: شیراز ظرفیت سرمایه گذاری و اجرای پروژه های مختلف در بافت تاریخی و فرهنگی را دارد و رویکرد مجموعه مدیریت شهری بازآفرینی، ایجاد جریان زندگی و رونق دوباره بافت تاریخی است و از سرمایه گذاری در بافت استقبال می کند.

اسکندرپور اضافه کرد: شیراز، شهری تاریخی فرهنگی در عرصه گردشگری ملی و بین المللی است و ضروری است که سازمان های متولی نیز همچون شهرداری در مسیر احیا و نوسازی بافت تاریخی این کلانشهر قدم بگذارند.

وی خواستار همگامی و همکاری مجموعه میراث فرهنگی برای احیا و باززنده سازی بافت تاریخی شد و گفت: پروژه هایی که هم اکنون شهرداری برای احیای بافت تاریخی در دست انجام دارد با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس است.

شهردار شیراز با ابراز خرسندی نسبت به همراهی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس با شهرداری در اجرای پروژه های مختلف افزود: در راستای باز زنده سازی بازار وکیل شمالی پروژه های احیای سرای روغنی، سرای گمرک و تیمچه احمدی و پیاده راه دروازه قرآن – دروازه اصفهان (محور عرفان) در حال اجرا است تا این بازار تاریخی با حضور مسافران و گردشگران بار دیگر رونق بگیرد.

اسکندرپور با تاکید بر اینکه چنانچه ساکنین اصلی بافت تاریخی به آن بازگردند این پهنه ارزشمند احیا می شود، افزود: در حفظ و احیای بافت تاریخی شیراز باید نیاز روز ساکنین بافت با حفظ شاکله آن تامین شود وگرنه بافت از جمعیت اصلی خود خالی و محلی برای سکونت سایر افرادی می شود که نسبت به حفظ و نگهداری آن تعلق خاطر ندارند.

هادی میرزائی مدیرعامل و رییس هیئت مدیره صندوق احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی کشور نیز در این آیین امضای این تفاهم‌نامه همکاری میان شهرداری شیراز و صندوق احیا را یکی از تفاهم‌نامه‌های موثر در حوزه اجرایی کشور دانست و گفت: این تفاهم‌نامه با توجه به ظرفیت‌های اجرایی و قانونی آن می‌تواند موجب همکاری‌های موثر میان شهرداری شیراز و صندوق شود.

میرزائی با اشاره به تاریخچه تشکیل صندوق و‌ چرایی شکل‌گیری آن گفت: یکی از اهداف ما در مجموعه صندوق احیای بناها و‌اماکن تاریخی و فرهنگی کشور تبیین و تعیین همکاری مشترک با نهادها و سازمانهایی چون شهرداری است تا بتوانیم علاوه بر حفظ، مرمت و احیای فضاهای تاریخی و فرهنگی در راستای باززنده‌سازی این فضاها برای نیاز امروز جامعه و ‌‌تبدیل آنها به محیط‌هایی پویا و‌موثر در حوزه منطقه‌ای خود عمل کنیم و در این راه نیازمند برداشتن گام‌هایی عملی هستیم.

مدیرعامل صندوق احیای بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی در ادامه به نحوه اعطای تسهیلات به متقاضیان اشاره کرد و گفت:بر اساس ردیف‌های تعیین شده در قانون‌بودجه ۱۴۰۰ زمینه‌های مناسبی برای فعالیت در حوزه احیای بافت‌های تاریخی وجود دارد که شهرداری شیراز در این زمینه‌ها پیشگام باشد و از ظرفیت منابعی که در تبصره‌های درنظر گرفته وجود دارد استفاده کند.

رویکرد مجموعه مدیریت شهری بازآفرینی، رونق دوباره بافت تاریخی است

 میرزایی با بیان اینکه به منظور جلوگیری از ایجاد هر نوع شائبه‌ای صندوق حق دریافت هیچ هزینه‌ای برای خدمات خود در حوزه تعیین و تغییر کاربری‌ها را ندارد، افزود: اعتبار در نظر گرفته شده جهت توسعه خدمات در حوزه بناهای تاریخی و فرهنگی مستقیما به میراث پرداخت نخواهد شد بلکه وزارت راه و شهرسازی باید این اعتبار را در بافت فرهنگی و تاریخی جهت احیا و بهبود وضعیت خدماتی هزینه کند.

افزایش بودجه بافت تاریخی فرهنگی شیراز

مهدی قلندری شهردار منطقه تاریخی فرهنگی شیراز(منطقه 8)  نیز در جلسه امضای تفاهم نامه همکاری بین شهرداری شیراز و صندوق توسعه، احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی گفت: انعقاد این تفاهم نامه منجر به جذب منابع مالی و سرمایه گذاری در بافت تاریخی و احیا و بهسازی آن می شود.

قلندی اضافه کرد: بهسازی و احیای بافت تاریخی نیازمند این است که منابع مالی و سرمایه گذاری به آن سوق پیدا کنند.

شهردار منطقه تاریخی فرهنگی شیراز همچنین گفت: پروژه احیای مجموعه زندیه وارد مراحل عملیاتی شده و ظرفیت بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری در این محدوده 30 هکتاری وجود دارد.

در بخش دیگری از این نشست مهدی حمزه‌نژاد معاون فنی صندوق احیا همسو شدن شهرداری و صندوق را یک فرصت مغتنم دانست و گفت:قواعد و قوانین بافت‌های شهرسازی یکی از موارد کلیدی است که موجب مشکلاتی در بافت‌های تاریخی می‌شود.

وی خواستار ایجاد شرایطی جهت صدور مجوز در بافت با الگویی متفاوت از الگوی شهرسازی شد و گفت:بافت‌های تاریخی باید الگوی بقیه شهر باشند تا به الگوی ایرانی اسلامی برسیم و چه بهتر که شهری مثل شیراز در این زمینه الگو و پیشتاز باشد و لازمه این کار هم‌افزایی شهرداری و میراث فرهنگی است.

همچنین امیر کرم‌زاده معاون سرمایه‌گذاری صندوق احیا در بخش دیگری از این آیین به اهمیت سرمایه‌گذاری در حوزه بافت‌های تاریخی اشاره کرد و گفت: با توجه به جایگاه صندوق و اعتماد سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به آن آمادگی داریم تا با همکاری شهرداری شیراز نسبت به معرفی بسته‌های خلاقانه در حوزه گردشگری به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی اقدام کنیم.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز