خبرگزاری کار ایران

مدیرکل محیط زیست استان:

عملیات سرشماری وحوش در قزوین آغاز شد/ فعالیت بیش از ۲۰۰ نفر در بیش از ۵۰ گروه کاری

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۳۴۴۳

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان قزوین گفت: عملیات سرشماری زمستانه وحوش استان قزوین با حضور ماموران اجرایی یگان حفاظت، کارشناسان ادارات محیط زیست شهرستان‌ها و محیط‌بانی‌ها از منطقه حفاظت شده باشگل تاکستان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، حسن عباس‌نژاد اظهار کرد: این سرشماری از منطقه حفاظت شده باشگل در شهرستان تاکستان آغاز و پس از آن سرشماری سایر مناطق حفاظت شده استان انجام خواهد شد.

مدیرکل محیط زیست استان، هدف از سرشماری وحوش در مناطق حفاظت شده را برآورد جمعیتی، اطلاع از وضعیت زاد و ولد و مرگ و میرها، بررسی عوامل تهدید و نقاط قوت مناطق برای به کارگیری در سیاستگذاری و مدیریت وحوش شاخص استان از جمله قوچ، میش، کل، بز و آهو دانست و یادآور شد: در این برنامه گونه‌های شاخص علف‌خوار مناطق حفاظت شده مانند قوچ و میش ارمنی و آهوی وحشی شمارش و همچنین مشاهدات پرندگان خشک‌زی نیز ثبت و آمار آنها نیز به عنوان سرشماری پرندگان لحاظ خواهد شد.

عباس‌نژاد اضافه کرد: در این سرشماری همچنین وضعیت گروه‌های سنی وحوش، ویژگی‌های آنها، نسبت جمعیت گونه‌های نر و ماده ، تصمیم‌گیری درباره ظرفیت مناطق و همچنین بررسی در مورد وجود یا عدم وجود بیماری‌ در گونه‌هایی که آبشخور مشترک با دام‌های اهلی، مورد توجه قرار گرفته است.

به گفته وی، استان قزوین به خاطر تنوع اقلیمی، زیستگاه پستاندارانی چون گوسفند وحشی، کل و بز، آهو، پلنگ، گراز، خرس، روباه، گرگ، خرگوش و پرندگانی مانند عقاب طلایی، دال، هما، تیهو، کبک دری، کبک چیل، سارگپه، انواع چرخ ریسک‌ها و سایر گونه‌های جانوری است.

این مسئول محیط زیست با اشاره به اینکه سرشماری از حیات وحش استان ۲ مرتبه در سال و به ترتیب در اوایل تابستان و اواخر پاییز انجام می‌شود، افزود: از موارد قابل توجه در این سرشماری می‌توان از مشارکت علاقه‌مندان، جوامع محلی و اعضای تشکل‌ها در منطقه حفاظت شده باشگل نام برد.

مدیرکل محیط زیست استان تاکید کرد: در انجام این سرشماری‌ها بیش از ۲۰۰ نفر روز در بیش از ۵۰ گروه و در پنج منطقه تحت مدیریت فعالیت دارند.

استان قزوین دارای سه منطقه حفاظت شده و چهار منطقه شکار با تیراندازی ممنوع است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز