خبرگزاری کار ایران

گزارش میدانی ایلنا از نبود امکانات شهری در قدیمی‌‌ترین شهرک شیراز؛

«شهروز شهر»قربانی اختلاف شهرداری،اوقاف و مالکان اصلی/ سه دهه زندگی با فاضلاب/ عضو شورا:‌شهرداری وظیفه‌ای در برابر شهرک ندارد/ جمع‌آوری زباله هم ‌کاری اضافه است که انجام می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۳۲۹۴

مردم شهروز شهر یکی از شهرک های چسبیده به شهر شیراز سال هاست که با مشکلات متعددی مانند گرفتگی فاضلاب و بوی تعفن ناشی از آن، وجود پشه ها و حشرات خطرناک مانند سالک، عدم وجود فضای سبز، نبود امکانات حمل و نقل، نداشتن سند خانه های مسکونی،وجود سگ های ولگرد، نبود امکانات رفاهی مانند مغازه ها و... دست و پنجه نرم می کنند به طوری که این چالش ها مصائب زیادی را برای اهلی ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شیراز با وجود نزدیکی این شهرک به شهر شیراز اما سالیان متمادی است که کمبود امکانات بهداشتی و مشکلات ناشی از فاضلاب و گرفتگی های آن سلامت مردم را به خطر انداخته است به طوری که این مهم سبب شده تا زخم حاصل از گزیدگی پشه های سالک سال ها بر چهره و بدن افراد این منطقه بماند.

موقوفی  بودن زمین های این منطقه چالش دیگر ساکنان شهروز شهر به شمار می رود. مردم این شهرک حدود 20 سال است که به دنبال سند منازلشان هستند اما به رغم پیگیری های متعدد هیچ گوشی به مشکلات این مردم بدهکار نیست.

شهروز شهر زیر نظر اوقاف یا شهرداری

مهرداد رنجبر یکی از ساکنان شهرک شهروز در باره مشکلات این شهرک به خبرنگار ما می گوید: تاکنون حدود 30  سال است در این شهرک ساکن  هستم.  مشکلات زیادی را در آن دیدم ابتدا که اصلا آب اشامیدنی و گاز  وجود نداشت و هیچ نهادی هم به ما کمک نکرد، در نهایت مردم سال ها با کمک یکدیگر و پیگیری هایی که انجام دادند توانستند آب  آشامیدنی و گاز  را لوله کشی کنند نکته جالب  توجه اینکه شهرک شهروز شهر اولین شهرک در شیراز  است.

او  در گفت و گو با ایلنا می افزاید: اگرچه در مقطعی از زمان اعلام شد که شهروز شهر زیر نظر شهرداری است اما در واقعیت این طور نیست .شهرداری در سال های گذشته اقدامات چشمگیری در حوزه پیشرفت شهرک شهروز شهر انجام نداد.  

فاضلاب مشکلی  که 3 دهه مردم را کلافه کرده است

«شهروز شهر»قربانی اختلاف شهرداری،اوقاف و مالکان اصلی/ سه دهه زندگی با  فاضلاب/ عضو شورا:‌شهرداری وظیفه‌ای در برابر شهرک ندارد/ جمع‌آوری زباله هم ‌کاری اضافه است که انجام می‌شود

عضو سابق یاوران شورای شهرک شهروز شهر در ادامه اضافه می کند: نداشتن فاضلاب شهری از بزرگترین مشکلات این شهرک است که حدود 3 دهه  مردم منطقه از نداشتن آن  در عذاب هستند. از سال های دور تاکنون سازمان ها هیچ اقدامی برای بهبود انجام نداده اند  به  هر نهادی هم مراجعه می‌کنیم پاسخی نمی شنویم.  همه می گویند  به ما مربوط نیست و ما را به جای دیگر ارجاع می‌دهند.

او  با بیان اینکه به  زندگی با بوی فاضلاب عادت کرد‌ه ایم،می‌گوید: متاسفانه سازمان هایی مانند آبفا و .... به هیچ وجه پاسخگوی مشکل فاضلاب این شهرک نیستند. این در حالی است که مشکل گرفتگی فاضلاب در کوچه‌ها سال ها است که ادامه دارد و بوی تعفن آن مخصوصا در ایام تابستان باعث بیماری های زیادی از جمله سالک شده است.

خار و خاشاک در  زمین های خالی و عدم وجود فضای سبز

 یکی دیگر از ساکنان شهرک های شهروز شهر در گفت و گو با ایلنا گفت: با توجه به اینکه زمان خرید زمین و مسکن مسئولان به ما وعده نو سازی فضای شهرک و ایجاد فصای سبز و پارک را دادند اما با گذشت سی سال هیچ اقدامی صورت نگرفته و فضای شهرک نسبت به گذشته هیچ تغییری نکرده است.

«شهروز شهر»قربانی اختلاف شهرداری،اوقاف و مالکان اصلی/ سه دهه زندگی با  فاضلاب/ عضو شورا:‌شهرداری وظیفه‌ای در برابر شهرک ندارد/ جمع‌آوری زباله هم ‌کاری اضافه است که انجام می‌شود

او  با اشاره به اینکه نبود فضای سبز برای کودکان از دیگر مشکلات این شهرک به شمار می‌رود می‌افزاید:  خاکی بودن فضای کوچه‌ها و قدیمی بودن بافت شهرک باعث شده تا مردم با مشکلات متعددی مواجه شوند.

این شهروند در ادامه با اشاره به اینکه  بیشتر ساکنان این شهرک از لحاظ معیشتی زیر خط فقر قرار  دارند می‌گوید: متاسفانه مردم توان پرداخت هزینه‌های آسفالت را ندارند و هیچ نهادی هم مسئولیت بهسازی خیابان‌های شهرک را برعهده نمی‌گیرد.

او در ادامه اضافه می کند: رو باز بودن فاصلاب‌ها در فصل گرما سبب شده تا تعداد پشه‌ها و حشرات موذی خطرناک چند برابر  شود به طوری که اهالی این منطقه نمی‌توانند بیش از چند دقیقه در بیرون از خانه بمانند.

این ساکن با اشاره به اینکه بسیاری از کودکان و اهالی این منطقه توسط پشه مالاریا گزیده و روانه بیمارستان شده‌اند، می افزاید: متاسفانه تا کنون هیچ سم‌پاشی در شهروز شهر انجام نشده و اداره بهداشت منطقه حتی برای سرکشی هم به شهرک  نمی‌آید.

او  می‌گوید: مسئولان بیشتر زمان انتخابات شوراها و مجلس به اینجا می‌آیند و با وعده  و وعید برای خود رای جمع می کنند اما به محض تمام شدن انتخابات ما را فراموش می کنند .

       ایستگاهی بدون حتی یک خط اتوبوس

او  در ادامه می افزاید: یکی دیگر از مشکلاتی که خیلی از ساکنان با آن درگیرند نبود سرویس حمل و نقل عمومی و کرایه‌های خطی   است. خانواده‌هایی بدون  خودرو  که راهی جز رفت و آمد با وسیله حمل و نقل عمومی ندارند به سختی تردد می‌کنند.هیچ خط اتوبوسی وجود ندارد و ساکنان مجبورند جلوی اتوبان بایستند تا مگر  خودرویی آنها را به جایی که حمل و نقل عمومی وجود دارد برساند که این امر نیز خطرات بی شماری بخصوص برای زنان و جوانان دارد.

«شهروز شهر»قربانی اختلاف شهرداری،اوقاف و مالکان اصلی/ سه دهه زندگی با  فاضلاب/ عضو شورا:‌شهرداری وظیفه‌ای در برابر شهرک ندارد/ جمع‌آوری زباله هم ‌کاری اضافه است که انجام می‌شود

مسکن هایی بدون سند

او  در ادامه با اشاره به اینکه تمام خانه های شهرک شهروز شهر قولنامه ای هستند می گوید: نداشتن سند رسمی منازل یکی دیگر از مشکلات ساکنان به شمار می رود.  بارها دفاتر زیادی برای صدور سند منازل به اهالی شهرک گفته اند که با دریافت 30 میلیون تومان می توانند برایشان سند   صادر کنند اما بسیاری از  مردم اینجا  توانایی پرداخت این مبلغ را ندارند.

شهرداری وظیفه ای در قبال شهرک شهروز شهر ندارد

نواب قائدی رئیس کمیسیون عمران شورای شهر شیراز در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه شهرک شهروز شهر جزو شهر نیست می گوید: ما هم می‌دانیم که شهرک با مشکلات متعددی مواجه است اما شهرداری توانایی حل مشکلات  این منطقه  از شیراز را ندارد.از آن گذشته جمع آوری زباله شهرک هم  کاری اضافه  است که شهرداری برای مردم انجام  می‌دهد  وگرنه مسئولیتی در قبال این کار ندارد.

او  در ادامه می گوید: زیرا شهرداری شیراز برای ساخت این شهرک مجوز  به سازندگان آن نداده بود و این مجوز از سوی راه و شهر سازی به آنها داده شده است.

رئیس کمیسیون عمران شهر شیراز می افزاید: در حال حاضر شورا نمی تواند در امور این شهرک  دخل و تصرفی داشته باشد  زیرا اوقاف و مالکان  اصلی  آن مانع دخالت شهرداری برای  حل مسائل آن هستند.

قائدی با بیان اینکه مالکان زیر بار واگذاری این شهرک به شهرداری  نمی روند ادامه می دهد: تنها راه حل مشکلات شهروز شهر ورود استانداری و شهرداری شیراز به موضوع است.

قائدی می گوید: در جلسه‌ای که با مالکان این شهرک  برگزار کردیم به آنها اعلام کردیم  که اگر توانایی فراهم کردن امکانات را ندارند شهرک را به شهرداری و شورا واگذار کنند اما این اتفاق در عمل رخ نداد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز