خبرگزاری کار ایران

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان:

۷۰ درصد بذور گندم قزوین مقاوم سازی شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۲۳۶۴

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: ۷۰ درصد بذور گندم کشت شده در مزارع آبی استان قزوین در سال زراعی جاری مقاوم به سرما و خشکی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از قزوین، تورج بنیادی اظهار کرد: بذور مقاوم به سرمازدگی و کم آبی شامل رقم "پیشگام" هستند که ۷۰ درصد کشت گندم آبی استان قزوین به آن اختصاص دارد.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان ادامه داد: سیروان، سیوند، پارسی و حیدری از سایر ارقام گندم آبی کشت شده در مزارع استان قزوین هستند.

بنیادی ادامه داد: ۷۸ درصد مزارع گندم دیم در استان قزوین نیز زیر کشت رقم آذر ۲ رفته است.

او افزود: باران، صدرا و هشترود از دیگر ارقام گندم دیم مورد استفاده کشاورزان استان قزوین به شمار می رود.

این مسئول با اشاره به اهمیت استفاده از ارقام مناسب در تولید محصول استراتژیک گندم، خاطرنشان کرد: استفاده از ارقام مناسب تلفات و آفات محصول را کاهش داده و موجب افزایش کیفی و کمی عملکرد و تولید محصول می شود.

بنیادی با بیان اینکه اصلاح بذر و ارقام غلات به ویژه گندم مورد توجه جدی وزارت جهاد کشاورزی است،افزود: بر همین اساس به دنبال توسعه کشت ارقامی هستیم که با شرایط اقلیمی استان قزوین سازگار بوده و مقاوم به سرما و خشکی باشند.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی استان اضافه کرد: این ارقام باید زودرس و متوسط رس بوده، از نظر ارتفاع بوته نسبت به خوابیدگی مقاومت داشته باشند و وزن هزاردانه آنها نیز متعادل باشد.

 در سال زراعی جاری حدود ۴۸ هزار و ۸۵۰ هکتار از مزارع استان زیر کشت گندم آبی و ۱۱۱ هزار و ۵۶۰ هکتار از مزارع نیز به زیر کشت گندم دیم رفته است که به ترتیب نسبت به برنامه ابلاغی ۱۰۱ و ۱۰۶ درصد تحقق داشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز