خبرگزاری کار ایران

فعالیت ۵۰۰ هنرمند سنگ تراش در کارگاه های سنگ هرکاره مشهد

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۱۷۶۳

مدیر کل هماهنگی دستگاه‌های اجرایی شهرداری مشهد گفت: سنگ سرپانتین به عنوان سوغات ویژه مشهد فرصتی ویژه برای توسعه اشتغال، کارآفرینی و ارزش افزوده ایجاد می کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از مشهد، علی قناویزچی با اشاره به اینکه سالهای سال زعفران و زرشک به عنوان سوغات شهر مشهد در سبد سوغات زائر قرار  گرفته است گفت: این در حالی است که بهترین نوع سنگ هرکاره از معدن مشهد استخراج می شود. 

مدیر کل هماهنگی دستگاه‌های اجرایی شهرداری مشهد با بیان اینکه توسعه این صنعت می تواند بستر مناسبی را برای ایجاد شبکه‌ای هدفمند جهت مدیریت چرخه تولید صنایعدستی و سوغات شهر فراهم کند اظهار داشت: وجود مواد اولیه سنگ سرپانتین (معدن) در مشهد، تعداد زیاد کارگاه تولید مصنوعات سنگ هرکاره و هنرمندان این بخش و روایت امام رضا (ع) در عیون اخبار الرضا (ع) در خصوص سنگ هرکاره، این ضرورت را به وجود آورده است که مصنوعات این سنگ در سبد سوغات زائر قرار گیرد.

او افزود: سنگ تراشی از جمله فعالیت های هنری مشهد و استان خراسان رضوی است که سابقه ای به میزان ۱۴ قرن دارد و بیش از ۲۰۰ سال استفاده از ظروفش قدمت دارد ، همچنین وجود کوه های مناسب در اطراف مشهد، سبب شده است صنعتگران حکاکی روی سنگ، همواره مواد اولیه مورد نیاز خود را در دسترس داشته باشند اما بی توجهی به این صنعت و عدم آگاهی جامعه از این سنگ که برای سلامتیشان مفید است موجب شده استفاده از این سنگ در آشپزخانه های مردم کاهش چشمگیری داشته باشد.

قناویزچی بیان کرد: در حال حاضر ۵۰۰ هنرمند سنگ تراش در حدود ۱۰۰ کارگاه این سنگ را با طرح ها و قالب های مختلف به بازار عرضه می کنند به گونه ای که برای اولین بار  در طول تاریخ، مشبک کاری سنگ های هرکاره توسط استاد سنگتراش مشهدی صورت گرفت و موجب رونق بیشتر بازار این سنگ شده است. 

او اظهار داشت: این سنگ در سایر استان ها نیز استخراج می شود ولی هیچ کدام از این معادن سنگ هایی به مرغوبیت سرپانتین های موجود در معدن مشهد نداشته اند، از این رو باید این سنگ برای مشهد به عنوان یک هویت و یکی از سوغاتی های این شهر شناخته شود. 

او افزود: به همین منظور شهرداری مشهد به عنوان معین اقتصادی اولین رویداد سنگ سرپانتین به منظور حمایت از فعالیت های تولیدی بخش خصوصی، رونق بیشتر صنعت سنگ تراشی و گران شدن این صنعت، آثار هنرمندان صنعت سنگ تراشی را در ایستگاه های قطار شهری به نمایش می گذارد. 

علی قناویزچی بیان کرد: در اولین گام، آثار کارگاه های تولید مصنوعات سنگ سرپانتین با همکاری شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد، در ۳۸ ویترین و غرفه های موجود در ایستگاه های قطار شهری به نمایش گذاشته شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز