خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد:

احتمال بروز پیک چهارم کرونا از نیمه دی ماه/ ایران تنها کشوری است که کرونا همیشه در اوج بوده است/ امسال شب یلدا هم تهدید است هم فرصت

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۰۸۲۷

رئیس‌بخش آی‌سی‌یوی کرونای بیمارستان امام‌رضای مشهد گفت: در حال حاضر در تمام دنیا منتظر پیک سوم هستند. بر اساس الگوریتم‌ها مشخص شده که ایران تنها کشور در دنیا است که پیک نداشته و میزان ابتلا هیچگاه به صفر نرسیده و همیشه در اوج هستیم.

علی‌رضا صداقت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مشهد، ضمن بیان این مطلب افزود: تغییر وضعیت از قرمز به نارنجی و نارنجی به زرد شرایط موجود را بر اساس چند فرمول نشان می‌دهد و به معنای آن نیست که رفتارهای پر خطر از سر گرفته شود. در گذشته هم شرایط قرمز و نارنجی وجود داشت اما محدودیت‌زا نبود، یعنی چندماه پیش نیز شهرها بر اساس بروز بیماری به قرمز، نارنجی و زرد تقسیم می‌شدند، اما در مدت اخیر با توجه به سیاست‌های محدودکننده تصمیم گرفته شد بر اساس رنگ شهرها، محدودیت‌هایی را برای شهرها قائل شوند.

وی افزود:  این روزها با توجه به اینکه رنگ‌ها منجر به محدودیت‌های اجتماعی و معیشتی شده است، اهمیت پیدا کرده‌اند ولی رفتارهای ما در خصوص رعایت پروتکل‌ها نباید تفاوتی پیدا کند. بنابر ضرورت اجتماعی با توجه به بهتر شدن شرایط ممکن است بعضی از بنگاه‌های اجتماعی به کار خود ادامه دهند، ولی مردم باید توجه کنند که رفتارهایی مانند رعایت فاصله اجتماعی، شست‌وشوی دست‌ها، شرکت نکردن در مهمانی‌ها و حضور نداشتن در محل‌های پر جمعیت را تا زمانی که پاندمی پا برجا است و زنجیره انتقال از بین نرفته رعایت کنند.

صداقت ادامه داد: از طرفی مشاغلی که بنا به بهتر شدن وضعیت و تغییر وضعیت از قرمز به نارنجی و یا از نارنجی به زرد فعال می‌شوند هم مکلف به رعایت اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی هستند.

رئیس بخش آی‌سی‌یوی کرونای بیمارستان امام رضای مشهد خاطرنشان کرد: فارغ از رنگ‌ها باید تمام شرایط را چه فردی و چه اجتماعی رعایت کنیم. اگر اعمال محدودیت‌ها باعث شده است تا شرایط نارنجی شود، دلیل نمی‌شود تا در شب یلدا و حول‌وحوش شب یلدا نیز وضعیت نارنجی باقی بماند. امسال با توجه به بیماری کرونا، شب یلدا هم تهدید است هم فرصت.

وی گفت: اگر قرار باشد امسال نیز مانند گذشته این سنت را اجرا کنیم ممکن است در سال بعد پدر بزرگ یا مادر بزرگی که میزبان ما هستند دیگر نباشند. فرهنگ‌سازی در این زمینه موثر است. فرهنگ‌سازی زود بازده است و از مردم می خواهیم که محدودیت‌ها را رعایت کنند.

رئیس بخش آی‌سی‌یوی کرونای بیمارستان امام رضای مشهد در مورد رسیدن فصل زمستان و شیوع آنفلوآنزا و تاثیر آن بر بیماری کرونا اظهار کرد: درحال حاضر در تمام دنیا منتظر پیک سوم هستند. بر اساس الگوریتم‌ها  مشخص شده است که ایران تنها کشور در دنیا است که پیک نداشته و میزان ابتلا هیچگاه به صفر نرسیده  است و همیشه در اوج هستیم.

وی افزود: نمودارها نشان می‌دهد در سایر دنیا مانند کشورهای فرانسه، ایتالیا و بریتانیا در اروپای غربی زمانی که پیک اول تمام شد میزان ورود بیماری نزدیک به صفر رسید و پیکی که در ایران ایجاد شد در سایر دنیا مشاهده نشد.

صداقت ادامه داد: اگر فرض کنیم که در کشور سه پیک داشته‌ایم، در حال حاضر در حال عبور از پیک سوم هستیم و منحنی‌ها با توجه به محدودیت‌ها و رعایت مردم نزولی شده‌اند اما باید منتظر پیک چهارم در اواسط دی ماه با توجه به اوج شیوع بیماری آنفلوآنزا باشیم. با توجه به اینکه امسال هواشناسی زمستانی بسیار سرد را پیش‌بینی کرده است، این موضوع می‌تواند بستر مناسبی برای اوجگیری دوباره بیماری کرونا باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز