خبرگزاری کار ایران

معاون اداره کل میراث‌ فرهنگی استان:

۲ مهارت قدیمی قزوین ثبت ملی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۱۰۶۵۱

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین گفت: ۲ مهارت قدیمی شامل نگارگری مکتب قزوین و عروسک سازی روستای الولک به عنوان اثرهای ناملموس در فهرست آثار ملی به ثبت خواهند رسید.

به گزارش‌خبرنگار ایلنا از قزوین، احسان نورانی اظهار کرد: مهارت ساخت عروسک الولک و نگارگری مکتب قزوین از جمله هنرها و مهارت های رو به فراموشی است که ثبت ملی آنها می تواند در حفظ و احیای آنها موثر واقع شود.

معاون اداره کل میراث‌ فرهنگی استان ادامه داد: حاملان میراث ناملموس با عنوان محمد بخشی نیا پیشکسوت تعزیه دیگر اثر ناملموسی است که به زودی از استان قزوین در فهرست آثار ملی قرار می گیرد.

نورانی یادآور شد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۲ اثر تاریخی، طبیعی و ناملموس استان پس از تایید در شورای ثبت وزارت میراث فرهنگی به  در فهرست آثار ملی استان افزوده شده است.

حدود ۱۴۵۰ اثر طبیعی، ملموس و ناملموس از استان قزوین در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

آثار طبیعی واجد شرایط مانند غارها، دره ها و درختان کهنسال به همراه بناهای تاریخی آثار غیرمنقول شناخته می شوند و ادوات و اشیای تاریخی نیز جزو آثار منقول بوده و آثار ناملموس نیز شامل هنرهای دستی، حرفه ها و پیشه های قدیمی، آئین ها، فرهنگ و رسوم قدیمی و غذاهای محلی هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز