خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی فارس:

مسئولان درک درستی از مفهوم صادرات ندارند / تمرکز بر صادرات خدمات فنی مهندسی استان

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۹۶۶۸

عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک تاق بازرگانی فارس گفت: جای تاسف است که مسئولان ما مفهوم صادرات را نمی دانند و مشکلات داخلی ما روز به روز صادرات ما را بیشتر با مشکلات متعدد روبرو می کند.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی فارس، خسرو فروغان در جلسه کمیسیون صادرات، واردات و گمرک این اتاق که با موضوع برنامه ریزی در خصوص برنامه عملیاتی توسعه صادرات تشکل خدمات فنی مهندسی به بازار هدف صادراتی برگزار شد، بیان کرد: میزان صادرات یک کشور به معنای میزان توسعه و پیشرفت آن کشور است و رشد صادراتی هر کشور به میزان نفوذ کالاهای آن کشور در بازارهای جهانی بستگی دارد نه اینکه هزاران قلم کالا صادر شود اما نفوذ پذیری در بازارها مناسب نباشد.

وی افزود: رشد صادراتی یعنی برند صادراتی یک کشور و در یک برهه از زمان کشور ما کالاهای شناخته شده ای مانند فرش، زعفران و پسته را به عنوان برند ایران در دنیا داشت اما امروز کالاهای ما از این حیطه خارج شده اند و تنها دلخوش به صادرات تعداد کالاها و نه حضور ریشه ای در بازارهای جهانی هستیم.

فروغان با تاکید بر اینکه سیاست گذاری کشورها باید بر اساس رشد صادرات به معنای نفوذ در بازارها، برند سازی و درآمد ارزی بیش از واردات و هزینه های ارزی باشد اظهارداشت: جای تاسف است که مسئولان ما مفهوم صادرات را نمی دانند و مشکلات داخلی ما روز به روز صادرات ما را بیشتر با بحران روبرو می کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: بسیار ناراحت کننده است که در کشور ما مسئولان بیش از رشد صادراتی به دنبال آمارهای صادراتی هستند و بیشترین ضربه صادرات ما از همین آمارهای صادراتی بوده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما همه مسایل تحت تاثیر سیاست قرار گرفته در حالی که بخش خصوصی به دنبال فضای برای انجام کار اقتصادی و نه توسعه کشور است ادامه داد: بر اساس آمار عمده صادرات کشور ما وابسته به نفت، پتروشیمی و منابع الهی بوده است و محصولات غیر نفتی و کالاهای دیگر ما نتوانسته رشد مناسبی در بازارهای جهانی داشته باشد و اگر هم صادراتی انجام شده بیشتر به صورت خام فروشی محصولات بوده است.

فروغان با اشاره به صادرات خدمات فنی مهندسی درکشور عنوان داشت: در سال گذشته اقداماتی در خصوص صادرات خدمات فنی مهدنسی انجام شد اما اگر به دنبال بهره گیری از توان صادراتی این بخش در استان هستیم باید فعالیت ها بر بخش هایی که توان رقابتی داریم متمرکز و با جدیت پیگیری شود.

وی تصریح کرد: فارس در زمینه خدمات فنی مهنسی توانایی و پتانسیل های صادراتی فراوانی دارد اما مشکلاتی مانند عدم حمایت، تحریم ها و کرونا تاثیر بسزایی برای عدم استفاده از این ظرفیت ها داشته است اما الان زمان برنامه ریزی و تدوین استراتژی برای بخش های ارز آور است.

فروغان افزود: بازارهای هدف کشورهایی از جمله عراق، عمان و قطر برای فعالیت تشکل خدمات فنی مهندسی استان مشخص و برنامه ریزی هایی در این زمینه انجام شد که پیش بینی می شود برنامه های راهبردی برای افزایش صادرات در این بازارها راهکار مناسبی خواهد بود.

وی بیان کرد: پیشنهاد مشخص ما این است که تشکل خدمات فنی مهندسی استان باید فضاهای قابل رقابت در بازارهای کشورهای همسایه را بررسی و شناسایی کند و توانمندی ها را با اولویت مشخص و به صورت متمرکز بر روی آنها کار کند.

در ادامه این جلسه محمد دانش نیا رئیس اداره خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز گفت: سال گذشته برنامه ریزی هایی برای استفاده از توان صادراتی خدمات فنی مهندسی و افزایش آن اتخاذ شد که یکی از این مصوبات استانی تشکیل کمیته جهت بررسی بازارهای هدف خدمات فنی مهندسی استان تشکیل شود.

وی اضافه کرد: همچنین با توجه به فعالیت میز کشوری قطر وعمان در اتاق بازرگانی فارس پیشنهاد می شود تشکل صادراتی خدمات فنی مهندسی استان فعالیت های خود را با محوریت بازار این دو کشور تهیه و ارائه کند.

دانش نیا ادامه داد: باید در نظر داشت که می توانیم برای حضور موفق تر در بازارهای کشور قطر و عمان از ظرفیت میزهای این دو کشور در اتاق فارس استفاده کنیم لذا تشکل صادراتی خدمات فنی مهندسی استان راهکارهای توسعه صادرات خود را به کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس ارائه دهد تا بتوانیم در جهت انتظارات، درخواست ها و رفع مشکلات آنها اقدامات مناسبی در استان انجام دهیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز