خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان:

کرونا در همدان یک هزار و ۳۴۴ نفر قربانی گرفت/ زنگ خطر دورهمی‌های شب یلدا برای اوجگیری دوباره کرونا

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۹۵۳۵

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: تعداد متوفیان ناشی از ویروس کرونا از ابتدای همه گیری این بیماری تاکنون در استان همدان به یک هزار و ۳۴۴ نفر رسیده است.

به گزارش ایلنا از همدان، دکتر رشید حیدری مقدم رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: ۹۵ درصد متوفیان کرونا در این استان در گروه‌های سنی ۴۵ سال به بالا قرار دارند و در شب یلدا و برگزاری دورهمی های خانوادگی، بزرگترهای فامیل(پدر و مادرها، پدر بزرگ و مادربزرگ ها) به عنوان گروه های پرخطر در معرض ابتلا به این ویروس هستند.

حیدری مقدم در ستاد مقابله با ویروس کرونا استان همدان، اظهار داشت: میزان مرگ و میر افراد زیر ۱۷ سال در این استان کمتر از نیم درصد است و به ترتیب گروه سنی ۱۸ تا ۴۴ سال چهار درصد، ۴۵ تا ۶۴ سال ۲۲.۴ درصد، ۶۵ تا ۷۴ سال نزدیک به ۲۵ درصد و بیش از ۷۵ سال نزدیک ۴۸ درصد مرگ و میرها را تشکیل می‌دهند.

وی اضافه کرد: یکی از نگرانی های جدی کادر درمان و متخصصان علوم پزشکی در برگزاری دورهمی های خانوادگی شب یلدا، آلوده کردن گروه های پرخطر از جمله پدران و مادران، پدر بزرگ و مادر بزرگ ها است و دورهمی های شب یلدا زنگ خطری جدی برای ابتلای این افراد به بیماری کرونا محسوب می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان گفت: در این استان تاکنون ۹ هزار و ۵۵۸ مورد قطعی مثبت کرونا در بیماران بستری و ۱۶ هزار و ۲۰۴ مورد در بیماران سرپایی ثبت شده و در ۲۴ ساعت گذشته ۳۰ نفر در بیمارستان های استان بستری و  ۶۵ بیمار سرپایی مثبت نیز شناسایی شدند.

حیدری مقدم با بیان اینکه شمار بیماران بستری در بیمارستان های استان همدان به ۴۸۰ نفر کاهش یافته است، اظهار داشت: متوفیان ناشی از ویروس کرونا از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در استان همدان به یک هزار و ۳۴۴ نفر رسیده است. 

وی بیان کرد: روند ابتلا به کرونا در جمعیت شهری ۷۰ درصد و روستایی ۳۰ درصد بوده و این میزان از ابتدای اپیدمی کرونا ثابت است، همچنین از نظر جنسیتی نیز آمار ابتلا مردان و زنان برابر و معادل حدود ۵۰ درصد است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان افزود: در راستای اجرای مطلوب و بهینه طرح شهید سلیمانی ۶۰ جلسه در استان برگزار شده و این طرح هم اینک در ۱۲۴ مرکز در حال اجرا است و از  این تعداد ۹۸ مرکز کار مطالعه مراقبتی، حمایتی و نظارتی را انجام می دهد.

حیدری مقدم اضافه کرد: بیش از یک هزار و ۳۰۰ تیم برای اجرای طرح شهید سلیمانی تشکیل شده که شامل ۷۰۰ تیم مراقبتی، ۲۶۱ تیم نظارتی و ۳۸۴ تیم نظارتی هستند همچنین در حوزه آموزش و پایش نیز کارهای خوبی انجام شده است.

وی بیان کرد: هفتم تا ۱۳ آذرماه جاری ۴۲ مورد طغیان شهری کرونا را در استان همدان شاهد بودیم که ۲۹ مورد آن در مرکز استان(همدان) بوده و ۱۳ مورد طغیان دیگر نیز در مناطق روستایی استان روی داده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان تاکید کرد: با اعمال محدودیت تردد شبانه خودروها و کاهش دورهمی های خانوادگی، سهم تماس های خانگی در بروز این بیماری از ۵۴ به ۳۴ درصد کاهش یافته که این امر در کاهش میزان ورودی بیمارستان‌ها تاثیر مثبتی داشته است.

حیدری مقدم اضافه کرد: شرکت در  مجالس عزا و عروسی، تجمع و مهمانی ۵۴ درصد و تماس درون خانوادگی نیز  ۳۴ درصد در ابتلا به بیماری کرونا موثر است، با این وجود نگرانی جدی علوم پزشکی استان همدان افزایش دوباره سهم تماس‌های خانوادگی در شیوع بیماری است.

وی بیان کرد: میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی در سطح استان همدان نسبت به ماه گذشته افزایش قابل توجهی داشته به گونه ای که میزان استفاده از ماسک تنها در ادارات به ۹۸ درصد و در مجموع واحدها به میانگین ۸۸ درصد رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همدان ادامه داد: ۳۸۰ واحد متخلف از دهم تا ۱۷ آذرماه جاری  به مرجع قضایی معرفی و ۴۸ واحد نیز به علت بی اعتنایی به مولفه های بهداشتی پلمب شدند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز