خبرگزاری کار ایران

استاندار گیلان:

دورهمی‌های خانوادگی در شب یلدا به‌ صورت مجازی برگزار شود / بهبود شرایط کرونایی در گیلان، منوط به رعایت توصیه‌های بهداشتی است

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۹۲۴۸

استاندار گیلان تأکید کرد که دورهمی‌های خانوادگی در شب یلدا، به‌صورت مجازی برگزار شود.

به گزارش ایلنا از رشت،ارسلان زارع در جلسه ستاد استانی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا به افزایش تعداد مبتلایان طی شش هفته گذشته در سطح کشور اشاره و با بیان اینکه گیلان نیز متأثر از این موضوع بوده، اظهار داشت: با مراقبت های خوب صورت گرفته توسط مجموعه دست‌اندرکاران از جمله کادر درمان، پرستاران و پزشکان استان، علیرغم افزایش تعداد مبتلایان، در نسبت فوتی‌ها ازدیاد نداشته ایم که جای قدردانی دارد.

وی با اشاره به اینکه از 12 شهرستان با وضعیت قرمز در سطح کشور، چهار شهرستان مربوط به استان گیلان است، بر ضرورت جدیت بیشتر در رعایت دستورالعمل های بهداشتی و مراقبتی تأکید کرد.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه اجرای طرح جامع مدیریت هوشمند محدودیت‌ها، تاثیرات زیادی در کنترل شیوع بیماری داشته و با همراهی اصناف و مردم، شاهد تغییر وضعیت کرونایی بسیاری از مناطق استان ازجمله رشت بوده ایم، گفت: البته برخی دیگر از شهرها نیز از وضعیت نارنجی به قرمز تبدیل شده اند که نشان از وجود عادی انگاری بین شهروندان در برخی از ساعات اعمال محدودیت ترددهاست.

وی یکی از عوامل افزایش تعداد مبتلایان در گیلان را اجرای شایسته طرح محله‌محور با عنوان شهید قاسم سلیمانی در استان و شناسایی و پایش افراد عنوان و اضافه کرد: این طرح علاوه بر آنکه از فشار کار بر دوش کادر ایثارگر سلامت و درمان می‌کاهد؛ با تحت پوشش قراردادن تمامی خانوارها؛ اقدامی مناسب در شناسایی، بیماریابی، غربال‌گری و درمان بموقع بیماران است.

استاندار گیلان به گزارش فرمانده سپاه و رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان مبنی بر تحت پوشش قرارگرفتن بیش از 40 درصدی جمعیت استان در طرح شهید سلیمانی تا زمان حاضر اشاره کرد و گفت: ضمن قدردانی از  عوامل اجرای طرح ، انتظار دارم اطلاع‌رسانی‌ها و آگاهی‌افزایی عمومی برای همکاری مردم با این طرح در دستور کار کمیته رسانه و فضای مجازی باشد تا روند شناسایی مبتلایان ، شتاب گیرد.

وی شناسایی سالمندان و افراد دارای بیماری های زمینه ای مبتلا به ویروس را یکی از مهمترین نتایج حاصل از اجرای طرح محله محور ذکر و اضافه کرد: این مسئله بیانگر ضرورت جدی گرفتن رعایت توصیه های بهداشتی، پرهیز از دورهمی های خانوادگی و در عین حال قرنطینه خانگی است چراکه طبق آمارها؛ افزون بر نیمی از موارد بستری کرونا در بیمارستان‌ها ناشی از اجتماعات خانوادگی است.

 زارع بر ضرورت تولید محتوای مناسب در راستای افزایش فرهنگ‌سازی و جلوگیری از عادی انگاری اجتماعی نسبت به بیماری کرونا تأکید و تصریح کرد: بار دیگر توجه به مراعات پروتکل‌های بهداشتی، پرهیز از ترددهای غیرمجاز و سفرهای غیرضروری را یادآور می‌شوم چراکه تجربه هفته ها و ماه‌های اخیر نشان داده هر زمان مردم توصیه ها را رعایت کرده و عادی انگاری نسبت به بیماری و خطری که آنان را تهدید می کند، نداشته اند؛ شاهد بروز وضعیت مناسبی بوده ایم.

وی اعمال جریمه 200 هزار تومانی برای حدود 64 هزار خودرو در استان را نشانگر عدم توجه برخی افراد به محدودیت ترددها پس از ساعت 21 دانست و اظهار داشت: سرد شدن هوا و تهویه ناکافی در منازل، منجر به  انتشار و اشاعه بیش‌ازپیش ویروس می شود و با توجه به در پیش بودن طولانی‌ترین شب سال؛ نگرانی های جدی از برپایی آیین های مربوط به شب یلدا در خانواده ها و شیوع بیماری وجود دارد.

نماینده عالی دولت در گیلان خاطرنشان کرد: همانگونه که طی افزون بر 9 ماه اخیر بسیاری از مناسبت های آیینی و مذهبی متاثر از وجود کرونا، به گونه ای دیگر برگزار شد؛ انتظار است میهمانی‌های خانوادگی به ویژه در شب‌هایی مثل یلدا در بستر فضای مجازی برپا شود.

وی از رسانه ها بویژه صداوسیمای مرکز استان خواست تا با تولید محتواهای مناسب، این موضوع که عادی انگاری کرونا، یک خطر است را فرهنگ‌سازی کرده و ضمن ارائه این آگاهی به مردم، آنان را نسبت به برگزاری این جشن به صورت مجازی و پرهیز از شکل گیری دورهمی‌ها و میهمانی‌های خانوادگی، ترغیب و تشویق کنند.

استاندار گیلان با بیان اینکه بعد از عامل دورهمی های خانوادگی، 30 درصد انتشار ویروس از طریق حمل ونقل عمومی است، گفت: براساس مصوبه امروز ستاد ملی مدیریت کرونا و با حمایت دولت، دستگاه های اتوبوس تولید و یا وارد می شود که برای ورود این اتوبوس ها به ناوگان عمومی استان، تلاش‌ها و پیگیری های مستمر صورت می‌گیرد.

در این جلسه رئیسان کمیته های مختلف ستاد استانی مدیریت کرونا، گزارش هایی از حوزه های مرتبط ارائه دادند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز