خبرگزاری کار ایران

قاسمی خبر داد:

بهره مندی ۱۰۶۲ روستای سیستان و بلوچستان از آب شرب پایدار

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۶۴۳۲

مدیر عامل آبفای سیستان و بلوچستان با اشاره به عقد تفاهم‌نامه‌ای سه‌جانبه فی‌مابین آب و فاضلاب کشور، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی و استانداری استان گفت: براساس این تفاهم‌نامه ملی مقرر شد بیش از ۱۰۶۲ روستای فاقد تأسیسات و دارای تنش آبی استان از نعمت آب شرب پایدار بهره‌مند شوند.

به گزارش ایلنا، علیرضا قاسمی پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان سیستان و بلوچستان اظهار داشت: سیستان و بلوچستان با وسعت 187 هزار و 500 کیلومترمربع، 11.4 درصد از مساحت کل کشور را تشکیل داده و پهناورترین و در عین حال کم‌تراکم‌ترین استان کشور است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان سیستان و بلوچستان گفت: شمال استان برآمده از آبرفت‌های رودخانه هیرمند است و دشت سیستان که در گروه اقلیم بیابانی میانه قرار گرفته است بارش کمتر از 65 میلیمتر را در سال دریافت می‌کند و میزان تبخیر سالیانه در آن به بیش از 4000 میلی‌متر می‌رسد.

وی ادامه داد: در جنوب استان نیز که وسعت متنوع آن را با دریای عمان گره زده، دارای طبیعت کوهستانی است که با مجاورت با دریای عمان و بهره‌گیری از بادهای موسمی، اقلیم متفاوتی دارد که با توجه به پایین بودن میزان نزولات جوی و عدم وجود منابع برفی کوهستانی، اکثر جریانات رودخانه‌ای موقتی و فصلی بوده و بدون کمترین فرصت نفوذ به‌صورت روان‌آب از حوزه دسترس خارج می‌شوند؛ بنابراین در بخش وسیعی از استان منابع محدود آب‌های زیرزمینی، تنها امکان تأمین آن محسوب می‌شود.

قاسمی در تشریح وضعیت روستاهای استان اظهار داشت: تعداد روستاهای استان قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی سه‌هزار و 734 روستا بوده که از این تعداد 119 روستا دارای شبکه آبرسانی بوده‌اند و شاخص بهره‌مندی هفت درصد بوده است. در زمان حاضر از تعداد پنج‌هزار و 594 روستای استان تعداد دوهزار و 947 روستا با جمعیت یک‌میلیون و 124 هزار و  333 نفر دارای شبکه آب آشامیدنی  بهداشتی و سالم هستند و تعداد یک‌هزار و 91 روستای بالای 20 خانوار و یک‌هزار و 556 روستای زیر 20 خانوار فاقد سامانه آبرسانی هستند.

مدیرعامل شرکت آبفای سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه از ابتدای دولت یازدهم تاکنون 612 روستای استان از نعمت آب بهره‌مند شده‌اند که حدود 26 درصد به‌نسبت قبل در تعداد روستای بهره‌مند رشد داشته است، ادامه داد: کل میزان  لوله‌گذاری انجام‌شده در طول دولت‌های یازدهم و دوازدهم تاکنون حدود سه‌هزار و 670 کیلومتر است. شاخص بهره‌مندی از آب شرب روستایی استان در ابتدای دولت یازدهم 59 درصد بوده و در زمان حاضر 68 درصد است.

وی در تشریح اهداف تعریف‌شده شرکت آب و فاضلاب استان از محل اعتبارات ملی و اقدامات انجام‌شده در این راستا، بیان کرد: در سایه توجه ویژه رهبر معظم انقلاب جهت استفاده از اعتبارات صندوق توسعه ملی جهت تسریع در اجرای پروژه‌های آبرسانی روستایی و هدف‌گذاری صورت‌گرفته در قالب طرح ملی "آبرسانی به تک‌روستاها و تکمیل مجتمع‌های آبرسانی اولویت‌دار روستایی" دوهزار و 194 روستای استان با جمعیت 753 هزار نفر که 56.2 درصد جمعیت روستایی استان را شامل می‌شود مشتمل بر یک‌هزار و 599 روستای بالای 20 خانوار و 595 روستای زیر 20 خانوار، با برآورد اولیه 20هزار میلیارد ریال تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌اند.

قاسمی افزود: از سال 1394 در راستای تحقق اهداف تعریف‌شده تاکنون مبلغ 6050 میلیارد ریال معادل 10 درصد کل اعتبارات صندوق توسعه ملی جهت تسریع در اجرای پروژه‌های آبرسانی استان تخصیص یافته و متناسب با آن شاخص بهره‌مندی استان با رشد 9درصدی از 59 به 68 درصد ارتقا پیدا کرده؛ به‌طوری که در سال 98 مبلغ 230 میلیارد تومان و در سال 99 نیز 158 میلیارد تومان  به استان ابلاغ شده است. با توجه به اعتبارات تخصیصی از اعتبارات متمرکز ملی به استان تاکنون 333 روستا با جمعیت 95 هزار نفر از نعمت آب شرب و بهداشتی پایدار برخوردار شده‌ا‌ند.

مدیرعامل شرکت آبفای سیستان و بلوچستان اضافه کرد: همچنین علاوه بر اعتبارات ملی و با تخصیص 4950 میلیارد ریال از اعتبارات استانی در سال‌های اخیر، تعداد 279 روستا با جمعیت 45 هزار نفر از نعمت آب شرب پایدار بهره‌مند شده‌اند که متناسب با این اعتبارات در مجموع از اعتبارات ملی و استانی 612 روستا با جمعیت حدود 150 هزار نفر از نعمت آب شرب و بهداشتی برخوردار شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به مطالعات جامع انجام‌شده در بخش تأمین آب روستاهای استان هم‌اکنون تعداد 15 مجتمع آبرسانی با یک‌هزار و 999 روستا و جمعیت 706 هزار نفر به‌همراه 10 پروژه تک‌روستایی با 129 روستای تحت پوشش با جمعیت 30 هزار نفر در استان در دست اجرا است که جهت اتمام آنها اعتباری بالغ بر 25 هزار میلیارد ریال مورد نیاز است.

قاسمی در تشریح برنامه اجرایی آبفای استان در  سال جاری، گفت: امسال از محل اعتبارات متمرکز ملی برای استان سیستان و بلوچستان مبلغ 156 میلیارد تومان مصوب و ابلاغ شده است که با تخصیص کامل اعتبارات، برنامه تأمین آب پایدار 173 روستا با جمعیت 53 هزار نفر در کل استان تا پایان سال مالی 99 در دستور کار شرکت آب و فاضلاب استان قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت آبفای سیستان و بلوچستان با اشاره به تفاهم‌نامه سه‌جانبه فی‌مابین آب و فاضلاب کشور، دستیار ویژه رئیس مجلس شورای اسلامی و استانداری استان، گفت: پیرو سفر اخیر رئیس مجلس شورای اسلامی به استان و جهت تسریع در عملیات اجرایی آبرسانی به یک‌هزار و 62 روستای فاقد شبکه و یا دارای تنش آبی استان با جمعیت بالغ بر 365 هزار نفر در بازه زمانی 18ماهه تصمیماتی خوبی اتخاذ شد که منجر به عقد تفاهم‌نامه‌ای شامل 6 بند "استفاده از تسهیلات ماده 56 برای تأمین آب روستاهای زیرمجموعه سد پیشین جهت تأمین آب 149 روستا با جمعیت تحت پوشش 73 هزار نفر با اعتبار دوهزار میلیارد ریال، استفاده از تسهیلات ماده 56 برای تأمین آب روستاهای فاقد شبکه و دچار تنش آبی استان 186 روستا با جمعیت تحت پوشش 52 هزار نفر و اعتبار سه‌هزار میلیارد ریال،  تأمین اعتبار یک‌هزار و 600 میلیارد ریال از محل ردیف ملی مجتمع‌های آبرسانی روستایی کشور برای آبرسانی به 173 روستا با جمعیت تحت پوشش 53 هزار نفر، تسریع در اجرای پروژه‌های آبرسانی به 150 روستای فاقد شبکه استان با جمعیت تحت پوشش 62 هزار نفر با اعتبار یک‌هزار و 550 میلیارد ریال توسط استانداری سیستان‌ و بلوچستان، تأمین اعتبار از محل اعتبارات بند (هـ) تبصره (5) برای سرعت بخشیدن با احداث تصفیه‌خانه آب مجتمع تلنگ شهرستان قصرقند با جمعیت 74 هزار نفر و اعتبار یک‌هزار میلیارد ریال و مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در آبرسانی به 143 روستاهای استان از طریق حلقه‌های تخصصی جهادی با جمعیت 51 هزار نفر با اعتبار دوهزار میلیارد ریال" شد.

وی ادامه داد: براساس این تفاهم‌نامه مقرر شد بیش از 1062روستای فاقد تأسیسات با جمعیت 276 هزار نفر و 237 روستای دارای تنش آبی با جمعیت 89 هزار نفر از نعمت آب شرب پایدار بهره‌مند شوند؛ با صرف اعتباری به‌ مبلغ 11150 میلیارد ریال  که موجب ارتقای شاخص بهره‌مندی به‌میزان 13 درصد می‌شود و شاخص بهره‌مندی استان به 81 درصد خواهد رسید. 

قاسمی گفت: اهم حجم عملیات اجرایی این تفاهم‌نامه شامل "احداث دو باب تصفیه‌خانه آب شرب به‌حجم یک‌هزار و 125 لیتر در ثانیه برای مجتمع‌های آبرسانی تلنگ، پلان و پیرسهراب و زیرمجموعه سد پیشین، احداث خط انتقال آب خام و آبگیر طرح سد پیشین برای آبرسانی به روستاهای زیرمجموعه سد پیشین،  تکمیل مجتمع آبرسانی تلنگ، پلان و پیرسهراب، اجرای خطوط انتقال در قالب مجتمع‌های آبرسانی روستایی، اجرای خطوط انتقال در قالب پروژه‌های تک‌روستایی، اجرای شبکه‌های توزیع، احداث مخزن ذخیره و حفر و تجهیز چاه برای پروژه‌های تک‌روستایی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز