خبرگزاری کار ایران

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی خبر داد:

تفاهمنامه احیای بافت تاریخی و توسعه گردشگری تربت‌حیدریه امضا شد

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۶۲۹۴

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی از امضای تفاهمنامه همکاری بین این اداره کل و شهرداری تربت‌حیدریه برای احیای بافت تاریخی - هویتی و توسعه گردشگری تربت‌حیدریه خبر داد.

به گزارش ایلنا از مشهد، ابوالفضل مکرمی فر در این خصوص افزود: مدیریت واحد و هماهنگ هسته فرهنگی و باارزش شهری، احیا و بهره‌برداری بناهای واجد ارزش فرهنگی و تاریخی، تحقق حمل‌ونقل انسان‌محور در معابر هسته مرکزی، جلب مشارکت دولتی، خصوصی و مردمی در احیاء بناهای تاریخی و فرهنگی و تأسیسات گردشگری، ساماندهی و تغییر کاربری خانه‌های تاریخی واجد ارزش، انجام فعالیت‌های پژوهشی و ترویجی در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری از اهداف این تفاهم‌نامه است.

وی با بیان اینکه تعدادی پروژه نیز در این تفاهمنامه با عنوان پیشگام تعریف‌شده است، اظهار کرد: احیای بازارهای قدیمی گمرک شامل کف سازی، جداره سازی و احیای عملکردی و کالبدی بناها و با مشارکت مردم، مرمت و احیا و تقویت نقش فرهنگی و اقتصادی سرای امین‌التجار و سرای قیصریه و تیمچه رئیس‌التجار و محوطه‌سازی مجموعه تاریخی قطب‌الدین حیدر و اتصال به فضای اجتماعی باغ ملی و ایجاد شبکه پیاده مدار هسته مرکزی با تأکید بر میدان مرکزی تا باغ ملی جزو پروژه‌های پیشگام بر اساس این تفاهم‌نامه است.

مکرمی فر ادامه داد: مرمت و بهره‌برداری از اماکن تاریخی در اختیار میراث فرهنگی به‌ویژه حمام حاجی رئیس، مرمت و احیای رباط‌های تاریخی و ایجاد هتل و اقامتگاه‌های بوم گردی و بازارچه‌های سنتی، حمایت مالی و معنوی از توسعه گردشگری با تأکید بر ایجاد منطقه نمونه گردشگری پیشکوه و ایجاد دسترسی جاده مشهد – گناباد از مسیر پیشکوه و بزرگراه امام رضا(ع) از دیگر پروژه‌های پیشگام در این تفاهم‌نامه است.

وی یادآور شد: افزایش یا کاهش و تعیین حدود پروژه‌های پیشگام بنا به تشخیص کمیته راهبردی تعیین‌شده  در این تفاهم‌نامه خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: تهیه طرح‌های اجرایی و فنی موردنیاز و ارائه به شورای فنی اداره کل،جلب مشارکت ساکنان و مالکان در اجرای طرح‌های موضوع تفاهم‌نامه، تسهیل در صدور مجوزهای ساختمانی پروژه‌های پیشگام، مشارکت در بهره‌برداری بناها و محوطه‌های تاریخی، حمایت فنی و اجرایی در راستای رفع موانع و آسیب‌های محیطی پیرامون بناهای تاریخی، احداث تأسیسات گردشگری در حاشیه محورهای مواصلاتی با تأکید بر گردشگری زنجیره زعفران از جمله تعهدات شهرداری تربت‌حیدریه در این تفاهمنامه است.

مکرمی فر تصریح کرد: بررسی و تصویب طرح‌های اجرایی دارای مضامین میراث فرهنگی و تاریخی، واگذاری بناهای تاریخی در مالکیت میراث فرهنگی به‌صورت بهره‌برداری طولانی‌مدت به شهرداری از طریق اعمال ماده 27 قانون تنظیم مقررات مالی دولت یا صندوق احیا آثار تاریخی و تسهیل و تسریع در صدور مجوز بهره‌برداری بناهای تاریخی ازجمله تعهدات میراث فرهنگی در این تفاهم‌نامه است.

وی ادامه داد: هماهنگی و اخذ حمایت‌های قانونی و قضایی برای رفع معارض و موانع مالکیتی، ثبتی و فنی، مساعدت در تأمین مصالح مخصوص مرمت بناها و گذرهای تاریخی، جذب و تخصیص تسهیلات ملی، استانی و شهری برای توسعه پیشکوه و بافت تاریخی، تسهیل و تسریع در صدور مجوز تأسیسات گردشگری و بوم گردی و تسهیلات بانکی موردنیاز، ساماندهی، مرمت و هماهنگی برای برداشتن دیوار و نرده‌های مجموعه فرهنگی – تاریخی قطب‌الدین حیدر از دیگر تعهدات میراث فرهنگی در این تفاهم‌نامه است.

مکرمی فر بابیان این‌که مدت اعتبار این تفاهم‌نامه 10 ساله است، گفت: برای نظارت و اجرای این تفاهم‌نامه کمیته‌ای راهبردی نیز پیش‌بینی و توافق شده است که با حضور رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان و شهردار تربت‌حیدریه تشکیل خواهد شد.

همچنین سعید اکبریان شهردار تربت‌حیدریه نیز اظهار کرد: این تفاهمنامه با احیای بافت تاریخی- هویتی و فرهنگی این شهر هزار ساله زمینه توسعه گردشگری در این شهرستان را فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه برای اجرای این تفاهمنامه وفاق کامل وجود دارد، تصریح کرد:تفاهمنامه به‌صورت کتبی به شورای شهر ارسال و به تائید شورای شهر تربت‌حیدریه نیز رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز