خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

۱۴۰۰ ؛ وعده پایان گازرسانی به روستاهای سرخس/ مهاجرت جوانان روستایی به دلیل عدم وجود امکانات

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۵۰۸۲

فرماندار سرخس گفت: طبق وعده ای که داده ایم، سال ۱۴۰۰ در شهرستان سرخس روستای واجدالشرایطی نخواهیم داشت که از نعمت گاز برخوردار نباشد؛ ضمن اینکه تلاش داریم تا ۲۲ بهمن امسال ۲۰ روستا از طرح ۲۹ روستا را از نعمت گاز برخوردار کنیم .

به گزارش خبرنگار ایلنا از خراسان رضوی، داستان دنباله‌دار گازرسانی به روستاهای سرخس، که از سال ۱۳۵۸ و در مراسم بهره برداری از تنها پالایشگاه شمال شرق کشور مسئولان وعده آن را دادند اما بعد از چهل سال، وعده‌های مقطعی، فصلی و رخدادهای مثل انتخابات و... این گره چندین ساله را برای همیشه بازنکرد، به گونه‌ای که نسل‌های آرزو به دل به دیار باقی رفتند و جماعتی از دست نیافتن به امکاناتی که در زیر پای آنها و یا در فاصله چند کیلومتری آنان بصورت خدادادی ذخیره شده بی بهره اند و ناچار تن به مهاجرت دادند. اما هستند جماعتی که با همه کمبودها ، امیدوار و چشم انتظار رسیدن گاز به خانه های‌شان هستند.

سرخس ۸ درصد تولید گاز کشور را تامین می کند

غلامی ساکن یکی از روستاهای فاقد گاز در بخش مرزداران با بیان اینکه تاکنون بسیاری از شهرستان ها و روستاهای استان خراسان رضوی از نعمت گاز برخوردار شدند اما روستاهای شهرستان گازخیز سرخس بدون گاز و از نعمتی که خودشان در زیر خانه‌های خود دارند بی بهره اند، گفت: مسئولان همیشه می گویند از میزان تولید گاز کشور ۸ درصد آن متعلق به سرخس است و این شهرستان تامین کننده گاز ۸ استان ایران است، اما چرا سرخس و روستاهای آن از این نعمت محروم اند، جای سئوال دارد.

اغلب روستاهای فاقد گاز در بخش مرزداران قرار دارد

علی شایسته بخشدار مرزداران نیز در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به اینکه یکسری محدودیت‌های قانونی، گازرسانی به روستاهای این بخش را طولانی کرده اظهار کرد: پراکندگی و کوهستانی بودن بعضی از روستاها، کمبود اعتبارات، مشکل سرانه گازرسانی به هر علمک انشعاب روستایی و فاصله روستا تا ایستگاه از جمله دلایل طولانی شدن گاز رسانی در این بخش از شهرستان بوده که با تلاش‌های صورت گرفته کلنگ گازرسانی به ۲۷ روستای دهستان پل خاتون در سال گذشته به زمین زده شد. 

فرماندار سرخس نیز با بیان اینکه با پایان طرح گازرسانی به ۲۹ روستای منطقه، صد درصد روستاهای واجدالشرایط شهرستان از نعمت گاز بهره مند می‌شوند، گفت: طولانی شدن گازرسانی به روستاهای منطقه با توجه به اینکه منابع آن در زیر پای مردم قرار دارد دلایل مختلفی دارد، یکی از این موارد بحث نرخ تعدیل گاز است که برای هر علمک ۶ میلیون تومان در قانون دیده شده، در صورتی که هزینه هر انشعاب گاز در روستاهای سرخس بطور متوسط بالای ۱۸ میلیون تومان است.

وی در خصوص پروژه گازرسانی به سه روستای شورلق، چکودر و زلوغال یاد آور شد: این پروژه در ۵ سال پیش عملیات کلنگ زنی آن انجام شد و با آمدن پیمانکار جدید، هم اکنون ایستگاه تقلیل فشار روستای زلوغال در حال اجراست و دو ایستگاه بعدی برای روستاهای شورلق وچکودر در دستور کار قرار دارد. .

فرماندار سرخس در پایان تصریح کرد: همانطور که وعده دادیم سال ۱۴۰۰ در شهرستان سرخس روستای واجدالشرایطی نخواهیم داشت که از نعمت گاز برخوردار نباشد ضمن اینکه تلاش داریم تا ۲۲ بهمن امسال ۲۰ روستای از طرح ۲۹ روستا را از نعمت گاز برخوردار کنیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز