خبرگزاری کار ایران

ایلنا از خراسان شمالی گزارش می‌دهد:

تیتکانلو؛شهری با ۵۰ درصد فقیر/ یک شهروند: هیچ‌گونه بسته معیشتی تاکنون به دست ما نرسیده/ برای ۵ میلیون وام التماس کردم اما بی‌فایده بود/ یک مقام مسئول:وام ۱۸ درصدی به درد مردم نمی‌خورد

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۴۳۵۹

تیتکانلو، شهری است در استان خراسان شمالی بین قوچان و فاروج که تا ۱۱ سال پیش روستا بود. البته اکنون نیز از نظر امکانات رفاهی با روستا فرقی ندارد.بیشتر مردم این روستاشهر در شرایط سخت مالی به سر می‌برند.به طوری که به گفته نایب رئیس شورا ۵۰ درصد مردم این شهر فقیرند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در تیتکانلو اغلب مردم باغدار هستند.مردمان این شهر یکی از بزرگترین تولیدکنندگان انگور و کشمش در خراسان بزرگ هستند،اما به‌رغم زحمات زیادی که برای تولید این محصول به جان می‌خرند دسترنج شان قیمت چندانی  ندارد. بیشتر مردم این شهر زیر خط فقر به سر می‌برند .از کمبود شبکه درمانی مناسب گرفته تا نداشتن راه‌های مواصلاتی استاندارد و سیستم آموزشی‌ای که دانش آموزانش بتوانند بدون دغدغه در سر کلاس‌های درس حاضر شوند و والدینی که عاجز از خرید کتاب‌های درسی برای فرزندانشان هستند چه رسد به اینکه توانایی خرید گوشی هوشمند در این روزهای کرونایی برای آنها باشند.

یک شهروند: دو فرزند  کلاس دوم و پنجم دارم که گوشی ندارند و در تعطیلات نتوانستند از کلاس های آنلاین بهره ببرند. شوهرم کارگر فصلی است و اکنون از کار بیکار شده و توانایی خرید گوشی هوشمند  ندارد. چند باری معلم بچه ها با ما تماس گرفت و علت غیبت بچه ها  را پرسید،ما هم گفتیم پول نداریم که گوشی بخریم

سید مهدی قیامی یکی از شهروندان تیتکانلو در گفت و گو با خبرنگار ایلنا گفت: سه فرزند دارم که در مقاطع تحصیلی پیش دبستانی، سوم و پنجم دبستان مشغول به تحصیل هستند. قبلا از طریق برنامه شاد تلویزیون درس‌هایشان را دنبال می کردند که هماهنگ با کلاس درسی آنلاین مدرسه شان نبود.

برای فرزندانم گوشی همسایه را قرض گرفته‌ام

او افزود: چند روزی است گوشی یکی از همسایه ها را قرض گرفته‌ام تا بچه‌هایم بتوانند در کلاس‌های آنلاین شرکت کنند و از درسشان عقب نمانند. اوایل بازگشایی مدارس به شکل حضوری در کلاس درس حضور پیدا می کردند که بعدا مسئولان مدارس اعلام کردند به دلیل بیماری کرونا در خانه بمانند و به صورت آنلاین در کلاس های درسی شرکت کنند.  اما  بدون گوشی هوشمند چطور می توانند در کلاس های درسی آنلاین شرکت کنند.

بیشتر مردم فقیرند

قیامی ادامه داد: کارگر ساختمان هستم و روزمزد کار می‌کنم  از وقتی کرونا آمد  بیکار شدم. در تیتکانلو بیشتر مردم فقیرند و کسی وضع مالی خوبی ندارد.  نه باغی برای کشاورزی و نه گله‌ای برای دامداری باقی مانده است . اگر روزی کارگری کردیم و لقمه ای نان برای فرزندان مان بردیم خانه سیریم و اگر کاری پیدا نکردیم بچه هایمان باید با شکم گرسنه بخوابند.

هرچه التماس کردم وام 5 میلیونی برای خرج زمستان‌مان ندادند

او  با اشاره به اینکه برخلاف همه تبلیغاتی که مسئولان  درباره توزیع بسته های حمایتی می‌کنند ، هیچ‌گونه بسته معیشتی در دوره بیماری کرونا تا کنون به دست ما نرسیده ،افزود : چندی پیش هرچه به بانک رفتم و التماس کردم ۵ میلیون تومان وام به من بدهند که بتوانم با آن گوشی برای درس خواندن بچه‌هایم  و یا کمی مواد غذایی برای زمستان بخرم به من نداده و گفتند شرایطش را ندارم.

از داشتن آب لوله‌کشی بی بهره‌ایم

قیامی اضافه کرد: هنوز نتوانستم برای خانه‌ام امتیاز آب از شرکت آبفا بگیرم.همه ما در منطقه دورافتاده‌ای که هیچ‌گونه شرایط شغلی ندارد زندگی می‌کنیم و از لحاظ امکانات رفاهی محروم هستیم. همان عده‌  انگشت شماری هم که کشاورزی می کنند سرما محصول شان را نابود می‌کند.

نایب رئیس شورای شهر تیتکانلو: در این منطقه به دلیل تک محصولی بودن کشاورزی، ۵۰ درصد مردم  در فقر زندگی می کنند. در سال‌های اخیر  وضعیت نامناسب باغداری و قیمت پایین محصول کشمش باعث شد تا مردم  از پس هزینه های زندگی شان برنیایند

کلثوم رحمانی یکی دیگر از شهروندان نیز به ایلنا گفت: دو فرزند  کلاس دوم و پنجم دارم که گوشی ندارند و در تعطیلات نتوانستند از کلاس‌های آنلاین بهره ببرند. شوهرم کارگر فصلی است و اکنون از کار بیکار شده و توانایی خرید گوشی هوشمند  ندارد. چند باری معلم بچه‌ها با ما تماس گرفت و علت غیبت بچه‌ها  را پرسید، ما هم گفتیم پول نداریم که گوشی بخریم.

خانواده‌هایی که به نان شب محتاج اند

نایب رئیس شورای شهر تیتکانلو در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در باره مشکلات مردم این شهر گفت : در این منطقه به دلیل تک محصولی بودن کشاورزی، ۵۰ درصد مردم  در فقر زندگی می کنند. در سال‌های اخیر  وضعیت نامناسب باغداری و قیمت پایین محصول کشمش باعث شد تا مردم  از پس هزینه های زندگی شان برنیایند.

مسلم قربانیان ادامه داد: خانواده‌های زیادی به شورا مراجعه می‌کنند و از شرایط سخت زندگی شان می‌نالند. بیشترشان فرزند کوچک دارند و به نان شب محتاج اند.فریادرسی هم نیست که به دادشان برسد.

نداشتن گوشی هوشمند یکی از هزاران درد مردم اینجاست

نایب رئیس شورای شهر تیتکانلو عنوان کرد: مشکلات آموزشی و نداشتن گوشی هوشمند یکی از هزاران درد دانش‌آموزان  و مردم منطقه است. دانش آموزانی که به نان شب محتاج اند داشتن گوشی هوشمند برایشان یک رویای دست نیافتنی است.

دولت با ارائه تسهیلات کم بهره برای مردم ایجاد شغل کند

او  اضافه کرد: دولت می تواند با ارائه تسهیلات ۴درصدی به مردم منطقه برایشان اشتغال زایی کند زیرا به لحاظ آب و هوایی منطقه ما شرایط خوبی برای باغداری و دامداری دارد. وام‌های با سود ۱۸ درصد به هیچ درد مردم اینجا نمی‌خورد بلکه باید سود این تسهیلات به گونه‌ای باشد که افراد بتوانند از عهده پرداخت آن برآیند.

قربانیان گفت: به مردم هر چند هم که فقیر باشند باید ماهی‌گیری یاد داد نه ماهی دادن. به نظرم می‌توان  با ایجاد شغل و ارائه تسهیلات برای مردم منطقه  درآمد زایی کرد تا بتوانند برای همیشه  روی پای خودشان بایستند. 

گزارش: مریم بازوند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز