خبرگزاری کار ایران

کاهش روز های پاک در اصفهان

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۴۱۹۱

با وجود اعمال محدودیت برای منع تردد خودرو، به دلیل شیوع بیماری کرونا و وضعیت قرمز شهر اصفهان، آسمان نصف جهان در روزهای آفتابی آبی نیست و آلودگی هوا کاملا مشخص است.

به گزارش ایلنا از اصفهان، در سفر وزیر بهداشت به اصفهان، مدیریت ارشد استان به او گفت:« آقای وزیر کمک کنید، سال گذشته اصفهان فقط چهار روز هوای پاک داشت، این در حالی است که پالایشگاه و نیروگاه اصفهان سال ها است که در فصل سرما از سوخت مازوت استفاده نمی کنند.»

گفته های عباس رضایی زنگ خطر بزرگی را به صدا در آورد که چندان مورد توجه واقع نشد.چهار روز هوای پاک برای شهرموزه اصفهان با بیش از دو میلیون نفر جمعیت قطعا اتفاق خوبی نیست. در زمان مدیریت  استاندار اسبق اصفهان  در ابتدای سال های 92 تا 93، تعداد روزهای پاک اصفهان بین 34 تا 37 روز بود. حال این روزهای سبز به 4 روز کاهش پیدا کرده است.

پایداری زودهنگام هوا

منهای روزهای بارانی اصفهان، بیشتر مواقع شاهد آلودگی شدید هوا هستیم. روزهایی که طبق نمودار ایستگاه های سنجش آلودگی هوا برای گروه های سنی حساس ناسالم است. در آبان ماه حتی شرایط به گونه ای پیش رفت که میزان آلودگی هوا شرایط را برای همه گروههای جامعه ناسالم کرد. کارشناس مسئول آزمایشگاه هواشناسی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در گفت و گو با ایلنا دلیل این اتفاق را پایداری زود هنگام هوا اعلام کرد و گفت: عوامل طبیعی و پایداری هوا از دلایل اصلی آلودگی شهر اصفهان هستند. هر ساله معمولا از اواخر آبان شاهد پایداری هوا بودیم، ولی امسال از اوایل آبان پایداری هوا صورت گرفت و پیش بینی چنین وضعیتی را کرده بودیم.

محمود مزارع ادامه داد: برداشتن طرح ترافیک به دلیل شیوع بیماری کرونا و تشویق مردم به استفاده از خودروی شخصی برای شکسته شدن زنجیره انتقال نیز در افزایش آلایندگی ها تاثیر گذار بود.

وی با اشاره به محدودیت تردد در شرایط بحرانی شیوع کووید 19 خاطرنشان کرد: درست است که محدودیت هایی برای تردد اعلام شده، ولی تردد های روزانه شهروندان با خودروهای شخصی و استفاده کمتر از ناوگان حمل و نقل عمومی در افزایش روزهای ناسالم اصفهان تاثیر فراوانی دارد. با این حال عوامل طبیعی از جمله عدم جابجایی هوا به دلیل پایداری و بارندگی های کم و ناچیز بر افزایش آلودگی هوا افزوده است.

تجمیع صنایع و مجاورت با بیابان های کویری

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان ضمن تایید تاثیرگذاری عوامل طبیعی در افزایش روزهای ناسالم اصفهان به ایلنا گفت: به دلیل اقلیم خشک و نیمه خشک استان اصفهان و مجاورت این استان با بیابان های کویری استان های سمنان، قم و یزد، همیشه در معرض ریزگردها و آلودگی هوا هستیم.

منصور شیشه فروش تاکید کرد: در سال زراعی جاری میزان بارش های ما به حداقل رسیده و این شرایط بر افزایش آلایندگی هوا افزوده است. به این شرایط، تردد بالغ بر یک میلیون خودرو و ششصد هزار موتور سیکلت در شهر اصفهان و تجمیع صنایع در اطراف شهر را هم اضافه کنید.

با این وجود برخی از اساتید دانشگاه و فعالان محیط زیست دلیل افزایش روزهای ناسالم اصفهان را موضوعی فراتر از تردد خودروهای شخصی و موتورسیکلت ها می دانند. محمد کوشافر فعال محیط زیست در صفحه شخصی اش با استناد به گفته سخنگوی ستاد استانی مبارزه با کرونا در اصفهان نوشته است: حجت الله غلامی از کاهش 30 درصدی تردد خودروها با توجه به اعمال محدودیت های ناشی از کرونا سخن می گوید، درحالی که شاخص آلودگی هوا در ایستگاه های مختلف در سطح شهر، شرایط ناسالم را گزارش می کنند. پس چرا شاهد افزایش آلودگی هوا هستیم؟!

رعایت محدودیت های تردد

سخنگوی ستاد استانی مقابله با بیماری کرونا در اصفهان با اشاره به تردد خودروها در استان از اول آذرماه گفت: کاهش ترددها در روزهای اخیر خوب بوده و تردد ورودی به استان ۴۷ درصد و ترددهای داخل شهری حدود ۳۰ درصد کاهش داشته است. غلامی اضافه کرد: بیش از ۹۰ درصد هم استانی‌ها محدودیت تردد شبانه از ساعت ۲۱ تا چهار صبح را رعایت کردند. به گفته او محدودیت فعالیت مشاغل هم در وضعیت مناسبی قرار دارد و بالای ۸۵ درصد و در برخی از شهرستان‌ها تا ۹۵ درصد رعایت شده است.

با این وجود اصفهان روزهای ناسالم زیادی را پشت سر گذاشت و بجز دو روز بارندگی بیشتر روزها آلودگی هوا ادامه داشت. سایت اداره کل هواشناسی اصفهان هم از واژه غبارآلود برای روزهای ناسالم استفاده می کند. روز جمعه 7 آذرماه بعد از مدت ها وزش باد صورت گرفت و آسمان اصفهان از آلودگی پاک شد. شنبه و یکشنبه باران مهمان شهر اصفهان و بعد از آن تیرگی آسمان و آلودگی هوا برقرار شد.

تلاش برای کاهش آلودگی هوا

افزایش روزهای ناسالم به ویژه در آبان ماه سبب شد تا دومین نشست مدیران صنایع بزرگ استان اصفهان به منظور اعمال آیین نامه اجرایی تبصره ۳ ماده ۳ قانون هوای پاک به موضوع شرایط خاص آلودگی هوا در بخش منابع ثابت شامل واحدهای تولیدی و صنعتی اختصاص داده شود. در این نشست مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان از همسوسازی صنایع بزرگ استان اصفهان برای کاهش آلودگی هوا در ماه های سرد سال برای کاهش آلودگی هوا خبر داد. ایرج حشمتی با اشاره به برنامه های مدیریتی و کاهش آلایندگی در بخش های حمل و نقل و فرآیند تولید از سوی واحدهای بزرگ مقیاس استان افزود: این برنامه ها در سه ماه آینده اجرایی خواهد شد.

باید دید این برنامه ها و توافقات صورت گرفته می تواند راهگشایی برای کاهش روزهای آلوده و ناسالم اصفهان باشد یا خیر؟

سمیه مسرور/ سرپرست خبرگزاری ایلنا در استان اصفهان

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز