خبرگزاری کار ایران

معاون اداره کل میراث فرهنگی استان مطرح کرد:

انتظار ۱۲ اثر تاریخی قزوین برای ثبت در فهرست ملی

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۴۱۲۲

معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین گفت: ۱۲ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی به عنوان آثار منقول و غیرمنقول و ناملموس از استان قزوین در انتظار ثبت در فهرست آثار ملی هستند.

به گزارش‌خبرنگار ایلنا از قزوین، احسان نورانی اظهار کرد: از این تعداد پنج اثر منقول، سه اثر تاریخی غیرمنقول و چهار اثر ناملموس هستند.

معاون اداره کل میراث فرهنگی استان افزود: این آثار در نشست‌های بررسی آثار واجد شرایط برای ثبت در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورت برخوردار بودن شرایط لازم به فهرست آثار ملی افزوده می شوند.

نورانی ادامه داد: آثار طبیعی واجد شرایط مانند غارها، دره ها و درختان کهنسال به همراه بناهای تاریخی آثار غیرمنقول شناخته می شوند و ادوات و اشیای تاریخی نیز جزو آثار منقول بوده و آثار ناملموس نیز شامل هنرهای دستی، حرفه ها و پیشه های قدیمی، آئین ها، فرهنگ و رسوم قدیمی و غذاهای محلی هستند.

وی خاطرنشان کرد: با ثبت آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی در فهرست آثار ملی زمینه صیانت و حفاظت بهتر از آنها و معرفی بیشترشان به جامعه  فراهم می شود.

این مسئول بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۱۲ اثر از استان قزوین به فهرست آثار ملی اضافه شده اند که خانه های تاریخی صدرالعلما و صادقی پور در قزوین، آسیاب و بندسید علیخان باراجین گرمابه پیش دره فارسجین و محوطه پیش از تاریخ چهاربنه سگزآباد از جمله آنها بوده است.

تاکنون نزدیک به ۱۴۵۰ اثر از استان قزوین در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز