خبرگزاری کار ایران

رئیس دامپزشکی نیشابور خبر داد:

تشکیل ستاد پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در نیشابور

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۳۴۶۵

رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور از تشکیل ستاد پیشگیری از بیماری آنفلوانزای حاد پرندگان با هدف هماهنگی، پیشگیری و جلوگیری از انتشار بیماری آنفلوانزای پرندگان در محل فرمانداری این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از نیشابور، علی سلیمانی با بیان اینکه بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و پرندگان است، گفت: با ورود پرندگان مهاجر و آبزی از سیبری و روسیه که برای زمستان گذرانی به مناطق جنوبی مهاجرت می‌کنند احتمال شیوع و انتشار بیماری بیشتر می‌شود. 

وی افزود: چرخه بیماری از پرندگان مهاجر و آبزی به پرندگان بومی و روستایی و سپس به طیور صنعتی تخم‌گذار و گوشتی سرایت می‌کند که باید کانون های احتمالی برای جلوگیری از انتشار بیماری معدوم شوند. 

وی اظهار داشت: باید پایش آبگیرها و سدها برای بررسی وضعیت پرندگان مهاجر و همچنین گزارش سریع تلفات طیور روستایی توسط خانه های بهداشت به دامپزشکی برای نمونه برداری و تشخیص بیماری انجام شود. 

سلیمانی با بیان اینکه باید تزریق واکسن آنفلوآنزای انسانی به افراد مرتبط با صنعت طیور مانند دامپزشکان و پرسنل کشتارگاه‌ها سلام صورت گیرد گفت: باید کنترل مبادی ورودی و خروجی جاده ها برای جلوگیری از طیور غیر مجاز و بدون هویت بهداشتی توسط نیروی انتظامی و همچنین جلوگیری از حمل و نقل هرگونه طیور بدون مجوز دامپزشکی اقدام شود. 

وی با اشاره به اینکه ضدعفونی قفس‌ها و خودروهای حمل طیور در کشتارگاه‌های طیور، واکسیناسیون طیور صنعتی بر علیه بیماری فوق حاد پرندگان و بیمه کردن طیور صنعتی تخم گذار و گوشتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، ادامه داد: باید پایش و مراقبت مرغداری های هر منطقه توسط دامپزشکی و نظارت بر ورود و خروج پرنده ها در بازارهای خرید و فروش انجام شود. 

رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور تاکید کرد: رعایت شرایط بهداشتی و قرنطینه ای توسط مرغداران و خودداری از جوجه‌ریزی بدون مجوز دامپزشکی همچنین تهیه خوراک، دان و نهاده از مراکز مجاز باید تهیه شود و گزارش سریع تلفات احتمالی به نزدیک‌ترین مراکز دامپزشکی اعلام شود. 

سلیمانی با اعلام اینکه متخلفینی که دستورالعمل‌های دامپزشکی را رعایت نکنند و سبب انتشار بیماری شوند برخورد قضایی می‌شود، تصریح کرد: قرنطینه و معدوم سازی کانون‌های احتمالی بیماری، تامین اعتبار برای خرید مواد ضدعفونی کیت‌های تشخیص بیماری و تجهیزات ضدعفونی و معدوم سازی از اقدامات حیاتی، مهم و موثر در پیشگیری، جلوگیری، کنترل و ریشه کنی بیماری است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز