خبرگزاری کار ایران

معاون استاندار خبر داد:

آب ۱۷۸ شهر و روستای استان کرمان شور است/۱۵ شهر در وضعیت بحران آبی

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۲۴۹۹

معاون امور عمرانی استاندار کرمان پدیده نشست زمین به علت برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی، وجود ۱۵ شهر استان در وضعیت بحرانی و ۳ شهر در معرض تنش از نظر تامین منابع آبی و همچنین ممنوعه و ممنوعه بحرانی بودن ۳۷ محدوده مطالعاتی استان را از جمله مشکلات آبی استان کرمان اعلام کرد و گفت: در سطح استان کرمان ۹ هزار و ۵۷۶ حلقه چاه فاقد پروانه داریم که صاحبان آنها وابستگی معیشتی به آنها دارند که باید این موارد نیز در سند سازگاری با کم آبی دیده شوند.

به گزارش ایلنا، سید مصطفی آیت‌الهی‌موسوی ظهر امروز هشتم آذرماه در جلسه کارگروه ملی سازگاری با کم آبی در ارتباط ویدئوکنفرانس با وزارت نیرو با بیان اینکه استان کرمان پهناورترین استان کشور است، گفت: ۶۷ محدوده مطالعاتی آب در استان کرمان داریم که ۶۱ درصد آنها ممنوعه و ۲۹ درصد آن نیز جزء محدوده‌های بحرانی قرار دارند.

او میزان متوسط بارندگی استان کرمان در ۱۰ سال گذشته را  ۱۳۹ میلیمتر عنوان و بیان کرد: وضعیت تبخیر آب در استان کرمان همواره صعودی بوده است و دمای استان طی ۵۰ سال گذشته ۲.۲ درجه افزایش داشته است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان بیان کرد: در مناطق دولت آباد و صوغان بیشترین افت سطح آب‌های زیرزمینی را شاهد هستیم و باید مدنظر داشت که از سال ۹۶ تاکنون از سدهای جیرفت، بافت و نساء شهرستان بم بیشتر از آوردهای پیش بینی شده، حقابه زیست محیطی رهاسازی شده است.

این مقام مسئول با تبیین وضعیت چاه‌های مجاز و غیرمجاز استان و در ادامه با بیان اینکه ۸۱.۷ درصد چاه های غیرمجاز استان در جنوب کرمان قرار دارند، عنوان کرد: از سفره‌های زیرزمینی استان کرمان ۶.۳ میلیارد متر مکعب آب برداشت می‌شود که در مجموع میزان برداشت استان از آب‌های سطح و زیرزمینی ۶.۹ میلیار مترمکعب است.

موسوی با اشاره به اینکه آب ۱۷۸ شهر و روستا با مشکل شوری آب و در تعدادی از شهرها و روستاهای استان وجود فلزات سنگین در آب را شاهد هستیم، تصریح کرد: در بحث استفاده مجدد از آب در استان (خدمات فاضلابی)، برای ۵ شهر مطالعات اولیه این طرح انجام شده که تعدادی از آنها در حال تکمیل یا اجرا است به ‌طوری‌که ۱۳.۳ درصد جمعیت استان تحت پوشش خدمات فاضلاب قرار دارند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمان کاهش شدید سطح آب و نامناسب شدن کیفیت آبخوان‌های تامین کننده آب شرب و عدم وجود مکان‌های مناسب دیگر در جهت آب شرب، وابسته بودن آب شرب و کشاورزی به منابع و خشک شدن اکثر قنوات و کاهش آبدهی و خشک شدن تعدادی از چاه‌ها در طول دهه های اخیر را از جمله مشکلات آبی استان برشمرد افزود: عدم دسترسی ۷۶۰ روستای بالای ۳۰ خانوار با جمعیت بیش از ۱۶۰ هزار نفر به آب آشامیدنی و همچنین آبرسانی سیار به ۸۱۳ روستای استان با جمعیتی بالغ بر ۳۶۴ هزار نفر از دیگر مشکلات آبی در استان کرمان که باید هرچه سریعتر برای رفع این مشکلات اقدامات اساسی صورت گیرد.

او پدیده نشست زمین به علت برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی، وجود ۱۵ شهر استان در وضعیت بحرانی و ۳ شهر در معرض تنش از نظر تامین منابع آبی و همچنین ممنوعه و ممنوعه بحرانی بودن ۳۷ محدوده مطالعاتی استان را از دیگر مشکلات آبی استان کرمان اعلام کرد و افزود: در سطح استان کرمان ۹ هزار و ۵۷۶ حلقه چاه فاقد پروانه داریم که صاحبان آنها وابستگی معیشتی به آنها دارند که باید این موارد نیز در سند سازگاری با کم آبی دیده شوند.

در این جلسه وزیر نیرو با پیشنهادات استان کرمان در زمینه سازگاری با کم آبی موافقت کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز