خبرگزاری کار ایران

ایلنا از سیستان و بلوچستان گزارش می‌دهد:

نبود فضای آموزشی مناسب ؛ علت ترک تحصیل دانش آموزان بزپیران/ مدارس روستا فاقد تجهیزات سرمایشی و گرمایشی هستند/ آمارهای ترک تحصیل واقعی نیست

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۲۱۳۸

سالانه تعداد زیادی از دانش آموزان روستای بزپیران از توابع شهرستان بمپور در استان سیستان و بلوچستان به دلیل نبود فضای آموزشی مجبور به ترک تحصیل می شوند چرا که برای رفتن به مدرسه مجبورند مسافت زیادی را با پرداخت هزینه گزاف طی کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در روستای بزپیران از توابع شهرستان بمپور استان سیستان بلوچستان دانش آموزان زیادی از این روستا به دلیل نداشتن فضای آموزشی لازم به رغم استعدادی که دارند  مجبور به ترک تحصیل می شوند. به خصوص دانش آموزان دختر بیشترین ضربه را می خورند که یا خانه نشین و یا مجبور به ازدواج های زود هنگام می شوند. چه بسا اگر این دانش آموزان فضای کافی برای آموزش داشته باشند با پیشرفت علمی  و آموزشی شان در آینده نه چندان دور بتوانند باعث پیشرفت منطقه سکونت‌شان  به لحاظ آموزشی و اقتصادی شوند.

یک فعال اجتماعی و رسانه‌ای  در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در این باره اظهار داشت: این روستابا جمعیت 2 هزار نفری در 35 کیلومتری شهرستان بمپور به نیکشهر قرار دارد. روستا 2 هزار نفر جمعیت دارد. فضای آموزشی روستا علاوه بر دانش آموزان خود دانش آموزان چند روستای دیگر را نیز پوشش می دهد که فاقد فصای آموزشی برای دوره متوسط دوم است.

یک فعال اجتماعی: همه دختران روستا بعد از پایان دوره متوسطه اول ازدواج می کنند و ادامه تحصیل برای آنها غیر ممکن می شود

مجید شهلی ادامه داد: به همین دلیل والدین دانش آموزان دختر به آنها اجازه رفت و آمد به مرکز شهرستان و یا ماندن در خوابگاه‌های شبانه‌روزی برای تحصیل را نمی‌دهند. دانش آموزان برای رفت و آمد به مدرسه مجبورند روزانه کنار جاده بایستند و با کامیون و خودروهای عبوری رفت و آمد کنند.

او با اشاره به اینکه در این روستا هیچ دختر دیپلمه ای وجود ندارد، افزود: همه دختران روستا پس از اتمام دوره متوسطه اول ازدواج می کنند و ادامه تحصیل برای آنها غیر ممکن می شود.

روستا فضای آموزشی دوره متوسط دوم ندارد

این فعال اجتماعی عنوان کرد: مدرسه‌ای توسط خیرین طبق گفته رئیس آموزش وپرورش شهرستان بمپور در حال ساختن است که شاید تا سال 1400 ساخته شود. ولی اینکه در زمان مقرر شده به بهره برداری برسد مشخص نیست.

دهیار روستای بزپیران نیز در این باره به ایلنا گفت: این روستا با توجه به جمعیت بالای دانش آموزی متاسفانه فضایی برای دوران متوسطه دوم ندارد. روزانه دانش آموزان ما بیش از 50 کیلومتر را باید برای رفتن به مدرسه رفت و آمد کنند.

کرونا شرایط را از آنچه که بود سخت‌تر کرد

عابد نایگونی افزود: در سال های گذشته تعدادی زیادی از دانش آموزان روستای بزپیران به دلیل نبود فضای آموزشی بعد از اتمام دوره متوسطه اول ترک تحصیل کردند. امسال نیز به دلیل بیماری کرونا شرایط از آنچه که بود برایمان سخت تر شد. چرا که خوابگاه ها را تعطیل کردند. برای رفع این مشکل به اداره آموزش و پرورش مراجعه کردیم که متاسفانه به این موضوع اهمیتی چندانی ندادند.

نایگونی اضافه کرد: برخی از دانش آموزان مجبور شدند ترک تحصیل کنند و تعدادی نیز روزانه با کرایه خودرو  به عنوان سرویس بیش از 50 کیلومتر رفت و آمد کنند و هر روز مجبورند به رغم فقر مالی که دارند 60 هزارتومان بپردازند.

دهیار روستای بزپیران بیان کرد: سالانه نزدیک به 60 دانش آموز در این روستا به دلیل مشکلات موجود ترک تحصیل می کنند که اکثرا از هوش و استعداد فراوانی بهره مند هستند. 

او افزود: شغل بیشتر اهالی روستا کشاورزی و دامداری سنتی است که درآمد چندانی ندارد و حتی مردم اینجا نمی توانند برای کارگری به شهر بروند چرا که هزینه کرایه ها زیاد است که از عهده مردم اینجا خارج است.

نایگونی گفت: امسال 30 دختر پایه نهم داریم که نهایتا از این 30 دانش آموز 5 نفر شان بتوانند ادامه تحصیل بدهند. 35 دانش آموز  پسری نیز که مشغول به تحصیل اند نهایتا 10 نفر از این تعداد به دوره متوسط دوم راه می یابند.

مدرسه روستا فاقد هر گونه وسایل سرمایشی و گرمایشی است

او عنوان کرد: فضای آموزشی برای دیگر پایه ها در  روستا بسیار کم و فاقد تجهیزات سرمایشی و گرمایشی هستند و تنها 9 کلاس برای دانش آموزان دختر و پسر دوره ابتدایی و متوسطه اول که فاقد هرگونه وسایل سرمایشی و گرمایشی است وجود دارد. امسال هم با توجه به شرایط بد اینترنت در منطقه و  نداشتن گوشی هوشمند دانش آموزان مجبورند در این شرایط کرونایی در کلاس درس حضور داشته‌ باشند . در این روستا اگر بخواهیم از نت استفاده کنیم باید  به بالای تپه‌های اطراف  برویم.

دهیار بزپیران: امسال 30 دختر پایه نهم داریم که نهایتا از این 30 دانش آموز 5 نفر شان بتوانند ادامه تحصیل بدهند. 35 دانش آموز  پسری نیز که مشغول به تحصیل اند نهایتا 10 نفر از این تعداد به دوره متوسط دوم راه می یابند

خوابگاه دخترانه بمپور برای مدرسه نمونه است

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان بمپور نیز در ادامه در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در این باره اظهار داشت: در شهرستان بمپور 3 خوابگاه پسرانه و یک خوابگاه دخترانه داریم که خوابگاه دخترانه 5 اتاق دارد و در اصل برای مدرسه نمونه است. ولی با این وجود دانش آموزان مناطق روستایی و دور و اطراف را نیز پوشش می دهد.

به دلیل بیماری کرونا اسکان بیش  از 4 نفر در هر اتاق خوابگاه ممنوع است

فرشته صلاح زهی ادامه داد: امسال با توجه به شرایط ویژه برای بیماری کرونا به ما اعلام کردند که در اتاق های خوابگاه ها بیش از 4 نفراسکان دادن ممنوع است  و اولویت خوابگاه ها با دانش آموزان نمونه   دلگان، بزمان و فنوج بود که از مسیرهای دوری می آمدندو  باید از مزایای خوابگاهی استفاده می کردند.

آمارها صحیح نیست

او تصریح کرد: در سال های گذشته از ظرفیت خوابگاه دخترانه برای دانش آموزان دختر بزپیران استفاده می کردیم اما هم اکنون با توجه به شرایط کرونا در مهرماه این امکان وجود نداشت که در آبان این مشکل برطرف شد. در بحث ترک تحصیلی دانش آموزان این روستا آماری را اعلام کردند که به هیچ عنوان صحیح نیست. به طور مثال دانش آموزان سال گذشته ما در پایه نهم که وارد دوره متوسطه دوم شدند 12 نفر بودند که 10 نفرشان ثبت نام کردند و تنها 2 دانش آموز ترک تحصیلی داشته ایم.

رئیس آموزش و پرورش شهرستان بمپور ادامه داد: طی یک سال و نیمی که رئیس آموزش و پرورش بمپور هستم مدرسه 3 کلاسه ای برای دانش آموزان دوره متوسط دوم توسط یک خیر در حال احداث است که بخشی از کار را این خیر و بخشی را نیز نوسازی استان برعهده دارد که امیدوارم به زودی ساخته شود.

دانش آموزان دختر خودشان تقاضای ماندن در خوابگاه را نپذیرفتند

صلاح زهی عنوان کرد: دانش آموزان دختر این روستا مهر ماه به اداره آموزش و پرورش بمپور آمدند به آنها قرار شد در آبان خوابگاه برای اسکان بدهیم ولی آنها نپذیرفتند و تقاضای سرویس برای رفت و آمد کردند که در این خصوص با خیرین صحبت کردیم ولی ماهیانه هزینه هر سرویس 7 میلیون تومان می شد که از عهده ما خارج بود.

او گفت: به دلیل بافت سنتی منطقه والدین خیلی نسبت به زندگی دختران در خوابگاه موافق نیستند. سرویس هم مشکلات خاص خودش را دارد چرا که ما باید برای رفت و آمد دانش آموزان در مسافتی که رفت و مد می‌کنند دلهره داشته باشیم.

او  در پایان افزود: همیشه دانش آموزان بزپیران به لحاظ توزیع لوازم التحریر و دیگر امکانات آموزش برای ما در الویت قرار داشته اند.

گزارش: مریم بازوند

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز