خبرگزاری کار ایران

مدیرجهاد کشاورزی جوین خبر داد:

کشت نخستین محصول دانه روغنی کاملینا در خراسان رضوی

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۱۶۰۸

مدیرجهاد کشاورزی شهرستان جوین گفت: طرح تحقیقاتی کشت دانه روغنی کاملینا برای اولین بار در خراسان رضوی در این شهرستان آغاز شده است.

 به گزارش خبرنگار ایلنا از سبزوار، علی اکبر قارزی در این خصوص گفت: کاملینا  گیاهی است که طی چند سال اخیر، کشت آن به‌عنوان یک دانه روغنی در سطح کشور آغاز شده و دانه‌های روغنی در بین محصولات زراعی از اهمیت خاصی برخوردار می‌باشند و پس از غلات دومین ذخایر غذایی جهانی را تشکیل می‌دهند.

قارزی با اشاره به اینکه این گیاه نسبت به تنش های محیطی سازگار  و همچنین نیاز غذایی کمتری داشته که در برابر سرما مقاوم و نیاز آبی کمی نیز دارد افزود:  این دانه روغنی در مهر الی آبان ماه کشت و در اواخر خرداد ما برداشت میشود.  

وی اظهار داشت:متوسط عملکرد این دانه روغنی در هر هکتار ۲ تن میباشد  و میتواند برای کشاورزان درآمد خوبی داشته باشدو با توجه به اینکه دراین سال ها قیمت نهاده های کشاورزی افزایش یافته است این محصول نیازی زیادی به تغذیه ندارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جوین افزود: کاملینا یک دانه روغنی از خانواده براسیکاسه با نام علمی کاملینا ولگاریت است که روغنی باکیفیت بالا از آن حاصل می شود و سرشا از امگا ۳ و ۹ است.

وی گفت: روغن‌های نباتی بیشتر از دانه‌های روغنی نظیر سویا، آفتابگردان، پنبه دانه، بادام زمینی و کلزا به‌ دست‌ می‌آید که نیاز آبی بالاتری دارند و دارای محدودیت‌هایی از جنبه‌های مختلف کشت و شرایط اقلیمی هستند و این در حالی است که کاملینا گیاهی است که در سال‌های اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است که مهمترین مزیت های آن، نیاز آبی کمتر، سازگاری بهتر با شرایط اقلیمی منطقه، مقاومت فوق‌العاده به خشکی و سرما،حساسیت کمتر به شیوع آفات و عدم حساسیت گیاه به ریزش محصول در زمان برداشت است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز