خبرگزاری کار ایران

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی اردبیل:

ضرورت ثبت نام مالکان سهام عدالت در سامانه سجام/ نیازی به حضور در دفاتر پیشخوان نیست

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۰۶۵۴

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی اردبیل گفت: مالکان سهام عدالت که روش غیرمستقیم تملک سهام را انتخاب کرده‌اند، ضروری است به منظور برخورداری از سود و امتیازات آتی، به ثبت نام در سامانه سجام اقدام کنند..

به گزارش ایلنا، علیرضا نوروزی عنوان کرد: در تاریخ  ۹ اردیبهشت سال‌جاری با موافقت مقام معظم رهبری، آزادسازی سهام عدالت آغاز شد و دارندگان سهام عدالت با مراجعه به سایت سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بورس، در صورت تمایل می‌توانستند به طور مستقیم مالکیت و مدیریت سهام عدالت خود را در اختیار بگیرند یعنی دارندگان سهام می‌توانستند سهام خود را در بورس بفروشند یا نزد خود نگاه دارند.

او افزود : افرادی که تمایلی به در دست گرفتن مدیریت مستقیم سهام خود نداشتند، در واقع وکالت و مدیریت سهام خود را به شرکت حقوقی سرمایه‌گذاری سهام عدالت هر استان واگذار کرده‌اند؛ به این معنا که به اندازه ارزش سهام عدالت خود، بخشی از سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی را در اختیار خواهند داشت که قرار شده است تا شورای عالی بورس به سرعت زمینه ورود این شرکت‌ها به بازار سرمایه را فراهم سازد.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی اردبیل تشریح کرد: چنانچه فردی نسبت به انتخاب روش مستقیم سهام عدالت خود اقدام نکرده، پیش فرض بر این است که روش مدیریت غیرمستقیم را انتخاب کرده است و در واقع اداره این سهام به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام‌عدالت وکالت داده می‌شود تا سهام وی را مدیریت نموده و سود آن را پس از واریز به حساب شرکت، به حساب فرد واریز نمایند.

بیش از ۹۸۰ هزار اردبیلی سهام عدالت دارند

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان بیان کرد: در استان اردبیل نیز از بین ۱ میلیون و ۲۷۰ هزار نفر جمعیعت استان ، بیش از ۹۸۰ هزار نفر مشمول دریافت سهام عدالت شده‌اند.

او ادامه داد: از این تعداد، حدود ۴۷۰ هزار نفر روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده‌اند.

لزوم ثبت نام مردم در سامانه سجام و دریافت کد بورسی 

نوروزی بیان داشت: ۵۱۱ هزار نفر در حال حاضر سهامداران اصلی شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان اردبیل هستند و الزامی است که تمامی این افراد با ثبت نام در سامانه سجام پس از احراز هویت، کد بورسی دریافت نمایند.

او اضافه کرد: تاکنون فقط ۹ درصد از دارندگان سهام عدالت در استان اردبیل در سامانه سجام ثبت نام کرده‌اند که در مقایسه با دیگر استان‌ها رقمی بسیار پایین است.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی اردبیل عنوان کرد:  شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت حداکثر تا روز ۲۲ بهمن سال‌جاری، مستقل شده و با انتخاب اعضای هیات مدیره جدید، وارد فرآیند کسب‌وکار خواهند شد، بنابراین لازم است افراد با ثبت نام در سجام، زمینه برخورداری از منافع و امتیازات آتی شرکت مذکور، از جمله انتفاع از سود شرکت، کاندیداتوری عضویت در هیات مدیره شرکت و مشارکت در انتخاب اعضای هیات مدیره  را  فراهم سازند.

نیازی به حضور در دفاتر پیشخوان نیست

نائب رییس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان یاد آور شد: با توجه به شرایط کرونایی، مردم می‌تواند از طریق گوشی‌های هوشمند با پرداخت هزینه احراز هویت، ثبت نام نمایند و نیازی به حضور در دفاتر پیشخوان نیست.

او تاکید کرد: در صورت عدم ثبت نام، واریز سود توزیعی شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت برای سهامداران بدون کد بورسی، با مشکل مواجه خواهد شد.

مدیرکل اموراقتصاد و دارایی استان تشریح کرد: ثبت نام در سامانه  سجام و دریافت کد بورسی در واقع دو مزیت عمده برای افراد دارد؛ اولا پس از ثبت نام در صورتی که شخص نیاز به نقدینگی پیدا نمود، می‌تواند سهم خود از شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت را به فروش برساند. ثانیا برای دریافت سود سهام شرکت نیز طی نمودن این فرآیند الزامی است.

او ادامه داد: این شرکت در چارچوب قوانین شرکت‌ها و آرای هیأت مدیره در خصوص مدیریت سهام و نحوه توزیع یا عدم توزیع سود آن تصمیم‌گیرنده خواهد بود و خود افراد دخل و تصرفی در سهام خود نخواند داشت.

نوروزی اذعان کرد: از بین این سهامداران عدالت، کسانی که متخصص، آگاه به حوزه‌های اقتصادی و ماهر در تحلیلگری مالی هستند، می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های شرکت موثر باشند، به شرط آنکه برای عضویت در هیات مدیره کاندیدا شده و موفق به کسب آراء دارندگان سهام عدالت گردند که رای‌گیری نیز از طریق سامانه سجام به صورت مجازی انجام خواهد گرفت.

او اضافه کرد: بدین صورت که پس از احراز هویت، اصالت و توانایی مدیریت معاملات مالی و بورسی کاندیداها در سامانه «ستان»، اسامی آنها از طریق سامانه «سجام» در اختیار سهامداران قرار گرفته و زمان مشخصی برای رای‌گیری مجازی به آنها اعلام می‌گردد.

افراد توانمند در انتخابات هیأت مدیره کاندیدا شوند

مدیر کل امور اقتصاد و دارایی استان با تاکید بر مشارکت افراد فرهیخته، اساتید دانشگاه، بازنشستگان مشاغل دولتی یا شرکت‌های خصوصی که بر هوش اقتصادی و توانایی‌های خود واقفند، اظهار داشت: بدون شک هر شرکتی هر چقدر هیأت مدیره توانمندتری داشته باشد، می‌تواند با مدیریت خود بر افزایش  سود شرکت و توسعه استان تاثیرگذار باشند. 

نوروزی ادامه داد: با توجه به رقم بالای ارزش سهام شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان اردبیل که بالغ بر ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است، مشارکت افراد توانمند و متخصص در حوزه‌های مالی و اقتصادی باعث می‌شود مدیریت در انحصار عده‌ای محدود نباشد.

او تصریح کرد: ۷۰ درصد این رقم صرف خرید و فروش و مبادله سهام در بازار بورس شده و ۳۰ درصد آن نیز برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های استانی در قالب صندوق پروژه هزینه می‌شود که با توجه به رقم بالای آن در توسعه پروژه‌های عمرانی و فعالیت‌های مولد، بسیار تاثیرگذار خواهد بود و به عبارتی می‌تواند یک هزار و ۸۰۰ تا دو هزار میلیارد تومان صرف اجرای پروژه‌های عمرانی و مولد استان شود که با تصمیم اعضای هیأت مدیره انجام خواهد شد.

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی اردبیل گفت: افرادی که فاقد سهام عدالت بوده اما صلاحیت لازم برای شرکت در کاندیداتوری را دارا هستند  نیز می‌توانند در انتخابات هیأت مدیره شرکت کنند به شرطی که تا روز رأی‌گیری، حداقل سهام لازم شرکت سرمایه‌گذاری سهام عدالت استان اردبیل را خریداری کرده باشند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز