خبرگزاری کار ایران

ایلنا از فارس گزارش می‌دهد؛

بد و خوب اجرای طرح ممنوعیت تردد شبانه در شهرهای قرمز/ طرحی که شهر را خلوت و افراد را بدهکار می‌کند/ عزیزی: هدف درآمدزایی است

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۰۳۸۳

اجرا شدن طرح تعطیلی محدود شهرهای قرمز در سراسر کشور در شب های گذشته علاوه بر خلوت شدن شهر هایی مانند شیراز مشکلاتی را برای عده ای از صاحبان مشاغل گروه یک ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا اجرای طرح تعطیلی صنوف و مشاغل غیرضرور با منع تردد شبانه از ساعت 9 شب تا 4 صبح در شهرهای قرمز از جمله شیراز سبب شده که در طی روز نیز کمتر شاهد شلوغی خیابان‌ها و معابر باشیم. با این حال این طرح فعلاً تا 14 آذرماه برقرار است و پس از آن نیز بسته به شرایط شهرهای قرمز، و در صورت عدم تغییر وضعیت آنها در همه‌گیری کرونا ویروس، ممنوعیت‌ها تداوم خواهد یافت.

در استان فارس نیز معاون استاندار معتقد است صاحبان مشاغل و اصناف گروه‌های 2، 3 و 4 همکاری خوبی در اجرای تعطیلی‌ها داشته‌اند و از سویی دیگر عزیزی رئیس مجمع نمایندگان استان بر این باور است که طرح ممنوعیت تردد در این ساعت به هیچ وجه نمی‌تواند تاثیری در کاهش آسیب های ویروس کرونا داشته باشد.

جریمه توسط دوربین برای آنها که کار و زندگی‌شان در دو شهر است

با این حال اجرای طرح ممنوعیت تردد شبانه، مشکلاتی را برای  برخی شهروندان که ناچارند برای انتقال اورژانسی بیماران خود به درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها مراجعه کنند، بوجود آورده آنها می‌گویند خودروی‌شان توسط این دوربین‌ها شناسایی و جریمه شده است.

 از سوی دیگر سعید که در یک سوپرمارکت در شیراز کار می‌کند و در شهرستان زرقان ساکن است به ایلنا می‌گوید: تاکنون دو بار توسط دوربین‌های نظارتی پلیس راهور و هر بار نیز 500 هزار تومان جریمه شده است. به این فهرست می‌توان به اغلب افرادی که در شهرک‌ها یا شهرهای پیرامون شیراز مانند شهر جدید صدرا، شهرک گلستان و... زندگی می‌کنند و کسب‌وکارشان در شیراز است، اشاره کرد.

گرچه پلیس راهور اعلام کرده  که مأموران راهنمایی و رانندگی، با مشاهده مدارک و مستندات این افراد، آنها را جریمه نخواهد کرد، اما تکلیف آن گروه از کسانی که خودرویشان توسط دوربین‌ها جریمه می‌شود، مشخص نیست.

ترددهای شبانه بسیار کاهش یافته است

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با ایلنا ابتدا با بیان اینکه طرح محدودیت تردد خودروهای شخصی از ساعت 21 تا 4 صبح آثار خوبی بر جا گذاشته است، می‌گوید: بر اساس گزارش‌هایی که از فرمانداران شهرهای قرمز استان مانند شیراز رسیده، حاکی از آن است که مردم با این طرح همکاری خوبی داشته‌اند و ترددهای شبانه بسیار کاهش یافته است.

عبدالرضا قاسم‌پور با اشاره به خلوت‌تر شدن خیابان‌ها حتی در ساعات کاری روز می‌افزاید: جز موارد ضروری مانند ترددهایی که مربوط به مأموریت‌های کاری یا شغلی بوده، یا افرادی که بیمار اورژانسی داشته‌اند، می‌توان ادعا کرد که مردم همکاری خوبی داشته‌اند.

اگر شهرهای قرمز، نارنجی شوند؛ ممنوعیت تردد شبانه لغو می‌شود

معاون استاندار فارس در ادامه با بیان اینکه اگر مردم به صورت تمام و کمال این ممنوعیت‌ها را رعایت کنند، از شدت سرایت کرونا نیز قطعاً کاسته خواهد شد، می‌گوید: در حال حاضر محدودیت تردد شبانه تا 14 آذرماه بر قرار خواهد بود و تداوم آن بستگی به وضعیت شهرهای قرمز دارد.

تاکسی‌های تلفنی و اینترنتی جریمه نمی‌شوند

جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا در ادامه با اشاره به شهروندانی که ناچار به تردد با خودرو در ساعات شب می‌شوند، می‌گوید: افرادی که در مأموریت کاری یا اداری، یا دارای بیمار هستند، مستثنی هستند و جریمه نمی‌شوند، اما اگر هم توسط دوربین‌های نظارتی جریمه شوند، می‌توانند با ارائه مدارک و مستندات خود به پلیس راهور مشکل خود را بر طرف کنند.

عبدالرضا قاسم‌پور با اشاره به اینکه تاکسی‌های اینترنتی و تاکسی‌های تلفنی مجاز به تردد در ساعات شب هستند، می‌گوید: این گروه از خودروها از قانون ممنوعیت تردد شبانه مستثنی هستند و جریمه نخواهند شد.

ممنوعیت تردد در این مقطع زمانی تاثیری در کنترل بیماری کرونا ندارد

عزیزی رئیس مجمع نمایندگان استان فارس در ادامه با بیان اینکه در مرحله نخست باید تاکید کنم که ستاد کرونا تنها متعلق به دولت است، گفت: متاسفانه ستاد کرونا که در حال حاضر وجود دارد به هیچ وجه ملی نیست و تنها متعلق به دولت است و این ستاد به دلیل تصمیمات فاقد کارشناسی که اتخاذ می کند تنها ستاد دولتی کرونا است.

بد و خوب اجرای طرح ممنوعیت تردد شبانه در شهرهای قرمز/ طرحی که شهر را خلوت و افراد را بدهکار می‌کند/ عزیزی: هدف درآمدزایی است

ابراهیم عزیزی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه طرح ضرورت ممنوعیت تردد از ساعت 9 شب الی 4 صبح در فصل پاییز توسط دولت از نکاتی است که جای سئوال دارد ادامه می‌دهد: نباید فراموش کرد که بسیاری از مردم در این ساعت شب در شرایط دیگر ی به سر می برند و تردد زیادی انجام نمی دهند.

نماینده شیراز و زرقان می گوید: نباید فراموش کرد که مشکل اصلی کشور در بیماری کرونا و ابتلا ی افراد در تردد در ساعت 9 شب الی 4 صبح نیست بلکه بی برنامگی و سردرگمی دولت از مشکلات اصلی در مقابل بیماری کرونا است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس با بیان اینکه ذکر این نکته ضروری است که مجموعه ستاد دولتی کرونا هیچ برنامه ای مبتنی بر منطق جمعی و رفتار توام با خردگرایی برای مهار این بیماری اتخاذ نکرده است بیان می کند: متاسفانه ستاد کرونا هیچ هماهنگی با سایر قوا ندارد به طوری که تصمیماتی که این ستاد اتخاذ می کند مورد انتقاد دیگر  دستگاه ها است چرا که بسیاری از دستگاه ها و افراد معتقدند که تصمیمات ستاد کرونا به هیچ وجه نمی تواند مشکلات مردم را حل کند.

نماینده شیراز و زرقان با اشاره به اینکه نمایندگان مردم در مجلس بر این باورند که دولت باید در جهت کنترل بیماری کرونا در مرحله نخست به رسیدگی و حل مشکلات مردم بپردازد می افزاید: دولت در چنین شرایطی می تواند از مردم درخواست کند تا تصمیمات را اجرا کند.

رئیس مجمع نمایندگان استان فارس می افزاید: دولت به هیچ وجه نمی تواند به افراد کارگران ساختمان، رانندگان تاکسی و ...... اعلام کند که از خانه هایشان بیرون و سرکار نرود و در نهایت اجاره منازل، و جریمه هایی که به دلایل متفات در  این مقطع زمانی می شوند را پرداخت کنند که برای عملی شدن این تصمیم، دولت باید هزینه دو ماه اقشار نیازمند را بپردازد.

او  با اشاره به اینکه نمایندگان معتقدند که دولت با یک برنامه ریزی مناسب می تواند هزینه این بخش را تامین کند ادامه می دهد: اگر دولت اقداماتی مانند اولویت بندی امور، اتخاذ تصمیم بر پایه منطق کارشناسی،و ..... انجام می داد هیچ مشکلی در کنترل این بیماری نداشت.

او  بیان می کند: دولت برای کنترل بیماری کرونا هیچ طرح، ایده، متمم بودجه یا لایحه ای را به مجلس ارائه نکرده است که نمایندگان از آن حمایت کنند.

عضو کمیسیون امنیت ملی با اشاره به اینکه در این طرح نیاز است تا دولت به شبهه ای که در جامعه مبنی بر در آمدزایی دولت از طریق جریمه خودروها در ساعت 9 شب الی 4 مطرح شده است، پاسخ دهد ، می گوید: در حال حاضر بیشترین شبهه به طرح ممنوعیت خودرو از ساعت 9 شب الی 4 صبح موضوع در آمدزایی دولت از طریق جریمه خودروها است.

دولت طرح ممنوعیت تردد خودروها را با هدف درآمدزایی عملیاتی کرده است

او  با اشاره به اینکه متاسفانه دولت به هیچ وجه این تصمیم را برای حل مشکل کرونا اتخاذ نکرده است می گوید: کاری به درستی و اشتباهی این تصمیم ندارم اما ذکر این نکته ضروری است که دولت طرح ممنوعیت تردد خودروها از ساعت 9 شب الی 4 صبح و جریمه افراد را با هدف درآمدزایی عملیاتی کرده است.

گزارش: احسان اکبرپور

انتهای پیام/
احسان اکبرپور روزنامه نگار
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز