خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد:

توزیع بیش از 20 هزار تن بذر گواهی‌شده و لیبل دار در اردبیل

asdasd
کد خبر : ۹۹۷۶۸۰

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از توزیع بیش از 20 هزار تن بذر گواهی شده و لیبل دار بین کشاورزان استان خبر داد.

به گزارش ایلنا، خلیل نیکشاد از توزیع بیش از 20 هزار تن بذر گواهی شده و لیبل دار بین کشاورزان استان خبر داد و گفت: امسال با وجود شرایط حساس که قسمت عمده آن ناشی از اتفاق خرداد ماه سالجاری است که در مزارع بذری و خوراکی گندم به دلیل وزش تند باد های گرم با سرعت 76 کیلومتر در ساعت و همچنین تنش حرارتی بالای 36 درجه سانتی گراد با استناد و تائید گزارشات سازمان هواشناسی استان شرایط نامساعدی از لحاظ ادامه رشد رویشی و زایشی غلات بوجود آمد و در کنار آن در تهیه بذر خود مصرفی هم کشاورزان با مشکل روبرو شدند.

وی افزود: علی رغم  این مسائل و مشکلات عدیده ای که بوجود آمد در یک مقایسه آماری با توجه به اینکه در سال زراعی گذشته به عنوان مثال در شهرستان بیله سوار ۴ هزار و ۲۰۰ تن بذر گندم در بین متقاضیان توزیع شده بود ولی خوشبختانه در جریان سالجاری این میزان به بیش از 6 هزار تن افزایش یافته است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه سخنان خود افزود: در استان اردبیل با سه اقلیم سردسیری با مهلت کشت تا 15 مهرماه و اقلیم با عادت رشد بینابین مهلت مدت کشت 15 مهر تا 15 آبان می باشد که تا کنون بیش از 80 درصد در این اقلیم گندم کشت شده است و سومین اقلیم مناطق معتدل و گرمسیری است که بیشتر مناطق شمالی را شامل می شود که مهلت زمان کشت تا 15 و حتی آخر آذرماه می باشد لذا هیچ گونه محدودیت و عجله و شتاب زدگی در اقلیم های مختلف استان وجود ندارد و تقاضای ما از کشاورزان و گندمکاران این است که با درایت و آرامش خاطر با تهیه بذر مورد نیاز خود مراحل کشت را به اتمام برسانند که خوشبختانه تا این لحظه سطح زیر کشت گندم آبی ۳۶ هزار و ۴۹۷ هکتار و سطح زیر کشت گندم دیم پائیزه ۱۳۵ هزار و ۶۲۹ هکتار می باشد که جمعا ۱۷۲ هزار و ۱۲۶ هکتار می باشد.

وی در قسمتی از سخنان خود با اشاره به علم به زراعت گفت : بنا به توصیه مراکز معتبر تحقیقاتی در کنار تهیه و توزیع بذور گواهی شده و لیبل دار و پرورشی ومرغوب ضرورت دارد برای جلوگیری از پس رفت ژنتیکی ارقام گندم این هم از بذور برداشت شده خود در سال بعد به عنوان بذور خود مصرفی استفاده نمایند.

نیکشاد ادامه داد: خوشبختانه به غیر از بذور خود مصرفی استان تا این لحظه بیش از 20 هزار تن بذور گندم آبی و دیم کشت پائیزه در مناطق سردسیری و گرمسیری بغیر از بذور خود مصرفی کشاورزان تهیه و توزیع شده است که هم اکنون آرامش خاطر بدون هیچ مشکلی درحال عبور از این بحران هستیم . میزان بذور خود مصرفی کشاورزان را حساب کنیم میزان بذور گندم توزیع شده به بیش از 50 هزار تن می رسد .

وی گفت:  بر اساس سیاست های کارشناسی و فنی این سازمان ملزم به تامین و تحویل 70 درصد بذور اصلاح شده و مرغوب به کشاورزان است و ما بقی بذور مورد نیاز را می بایست خود کشاورزان ازبذور مرغوبی که در سالهای گذشته در اختیار آنان قرار داده شده است به عنوان بذری برای کشت مورد استفاده قرار دهند .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل در ادامه سخنان خود افزود : کشاورزان می بایست با همفکری با کارشناسان زراعت و ترویج اصول تهیه بذور اصلاح شده و مرغوب با قوه نامیه بالا را از بذوری که می کارند برای سال آتی ذخیره کنند تا به سهولت در زمان مناسب و بدون تاخیر اقدام به کشت محصول کرده و با درایت و همکاری تنگاتنگ عرصه را برای جولان و حضور دلالان تنگ تر کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز