خبرگزاری کار ایران

با همکاری معاونت مطبوعاتی؛

طرح ساماندهی دفاتر سرپرستی نشریات سراسری در استان اردبیل انجام می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۱۰۴

ساماندهی دفاتر سرپرستی روزنامه های سراسری در استان اردبیل برای تقویت بنیه مالی دفاتر سرپرستی نشریات و جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی یک ضرورت است.

ایلنا: ساماندهی دفا‌تر سرپرستی روزنامه‌های سراسری در استان اردبیل برای تقویت بنیه مالی دفا‌تر سرپرستی نشریات و جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی یک ضرورت است.
به گزارش ایلنا از اردبیل مدیرعامل خانه مطبوعات استان اردبیل گفت: در سا‌ل‌های اخیر با افزایش تعداد روزنامه‌ها و نشریات سراسری کم تیراژ که حتی گاهی تیراژ روزانه‌شان در یک استان به ۲۰نسخه هم نمی‌رسد جامعه مطبوعاتی استان با رشد قارچ گونه پدیده‌ای به نام سرپرستان دفتر به دوش و آگهی بگیران بی‌سازمان مواجه شده است.
مهدی حسین‌نژاد افزود: در پاره‌ای از موارد افرادی که خود را سرپرست روزنامه‌ای سراسری معرفی می‌نمایند حتی فاقد امکاناتی همچون دفتر و یک خط تلفن متصل به فکس یا حتی ساده‌ترین ابرازهای کار روزنامه نگاری هستند.
وی تصریح کرد: با ظهور این پدیده ما با افرادی مواجه‌ایم که اغلب نه سابقه‌ای در مطبوعات داشته‌اند و نه سر رشته‌ای از این کار دارند و در این اوضاع نابسامان گاهی نشریاتی که حتی فروش کل کشورشان به اندازه بعضی از نشریات محلی نیز نیست با ارتباط‌های خارج از عرف مطبوعاتی چندین برابر روزنامه‌های پر تیراژ و ساختارمند آگهی جذب می‌کنند.
مدیرعامل خانه مطبوعات استان اردبیل افزود: اغلب این افراد کیف بردوش و مهردر جیب یا با اداره گردی و یا با بست نشستن درساختمان معاونت مطبوعاتی، آگهی شکار می‌کنند به عبارت دیگر بجای عملکرد مطبوعاتی و کارکرد فرهنگی بانام سرپرست و خبرنگار تنها کاری که می‌کنند هماهنگی آگهی است.
حسین‌نژاد افزود: البته عدم توجه ونظارت مدیران به چگونگی نشر آگهی‌های قانونی و عدم اعمال نگاه حرفه‌ای از سوی روابط عمومی‌های ادارات این امر را تشدید کرده است.
وی گفت: مسلماٌ این قبیل افراد؛ سرپرستان روزنامه‌ها و نشریات مشهور و پرتیراژ کشورنیستند بلکه بیشتر قشر خاصی هستند که به دلیل عدم توجه و نظارت سازمانهای صنفی و ادارات فرهنگ و ارشاد و سایر نهادهای نظارتی در حاشیه برخی نشریات کم تیراژ و کم فروش شکل گرفته‌اند.
وی گفت: البته ما مخالف ورود جوانان و افراد جدید به کار مطبوعاتی نیستیم اما در هر حال این امر نیز می‌بایست طبق چارچوب‌ها و ضوابط خاص پذیرد تا از آسیب‌های احتمالی پیشگیری شود، وقتی روزنامه‌ای نمی‌تواند دفتر مستقل در استان و شهرستان‌ها دایر کند حداقل می‌بایست نمایندگی خود را به فرد یا افردی که سابقه و اهلیت کار دارند و قادر به تهیه امکانات و لوازم اولیه دایر نمودن این شغل هستند واگذار نمایند.
وی با اشاره به اینکه عدالت صنفی هم حکم می‌کند روزنامه‌ها و نشریاتی که اقدام به هزینه بیشتر در شهرستان‌ها می‌کنند و دارای دفتر مستقل و نیروی استخدامی هستند و خدماتی بهتر به لحاظ فرهنگی به شهرستان‌ها ارائه می‌نمایند ازدرآمد بیشتری از محل آگهی‌های منطقه‌ای برخوردار شوند.
حسین‌نژاد گفت: متاسفانه حتی برخی نشریات سراسری نیز نگاه‌شان به سرپرستان شهرستانی و فعالیت فرهنگی و مطبوعاتی که دارای مسئولیت اجتماعی به دنبال دارد کاسب کارانه است و گاهی به تنها چیزی که فکر می‌کنند منافع حاصل از درآمد آگهی‌های استان است و کمترین توجهی به ابعاد فرهنگی و حتی شخصیتی خود و نمایندگان و سرپرستان استانی خود ندارند.
سرپرست روزنامه دنیای اقتصاد و خبرگزاری ایلنا در استان اردبیل گفت: به نظر می‌رسد ساختار کسب و کارهای مطبوعاتی کشور از نظر نگاه بلند مدت و توجه به ساختارهای سازمانی عقب گرد داشته است چرا که اوایل دهه هشتاد که دوران رونق کسب و کارهای مطبوعاتی هم بود روزنامه‌ها اغلب دارای مدیر و سازمان شهرستان‌ها بودند و سرپرستان استانی نیز بر اساس شرایط خاص تحصیلی، کاری و بررسی توانایی‌ها و امکانات گزینش می‌شدند اما به نظر می‌رسد در سالهای اخیر این امر در نشریاتی که حتی خودشان تنها با چند نفر اداره می‌شوند به دلیل مشکلات اقتصادی مغفول مانده و حذف شده است که امروز با افرادی به عنوان سرپرست مواجه‌ایم که حتی نام مدیرمسئول نشریه‌ای را که سرپرستی آنرا به عهده دارند را نمی‌دانند، حتی برخی از این عزیزان فاقد سواد و تخصص لازم برای تصدی چنین امری هستند.
این مدرس دانشگاه ضمن انتقاد از متولیان نشریات سراسری و دفا‌تر مرکزی نشریات گفت: البته برخی از نشریات سراسری از نظر ما مقصراند شاید برای آن‌ها اصلا مهم نباشد چه کسی و با چه مختصات و خصوصیات رفتاری نمایندگی نشریه‌شان را بر عهده می‌گیرد اما این امر به جهت تبعاتی که به لحاظ فرهنگی و اقتصادی در یک محیط کوچک شهرستانی می‌گذارد قابل چشم پوشی نیست ضمن اینکه مسلما در بلند مدت نتایج بدی نیز برای برند این نشریه خواهد داشت.
وی گفت: این امر در مواردی به حدی جدی بوده است که حتی مواردی از کلاهبرداری نیز با استفاده از نام و مهر نشریات سراسری در استان مشاهده شده است.
حسین‌نژاد در تشریح طرح ساماندهی سرپرستی‌های نشریات سراسری گفت: با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت مطبوعاتی این اداره کل، طرحی آماده شده است که طی آن از این پس هر کس بخواهد سرپرستی نشریات سراسری را در استان اردبیل به عهده بگیرد اول باید توسط خانه مطبوعات استان به عنوان یک نهاد صنفی غیر دولتی متشکل از خود اصحاب مطبوعات تایید شود.
وی افزود: یکی دیگر از شرایط این است که نشریه‌ای که می‌خواهد در استان سرپرستی دایر کند می‌بایست حداقل در ۶۰ درصد کیوسک‌های مطبوعاتی استان و کلیه شهرستان‌ها دارای توزیع موثر باشد همچنین فرد مورد نظر می‌بایست دارای دفتر کارمناسب با تجهیزات لازم بوده و همه روزه در ساعات اداری این دفتر دایر باشد.
وی گفت: اگر حتی یک دفتر سرپرستی برای فعالیت تایید شود به شرطی مشمول تخصیص آگهی خواهد بود که هرماه حداقل ۵ خبر یا گزارش خبری از استان اردبیل در ایفای رسالت فرهنگی خود در صفحات اصلی نشریه منتشر نماید.
مدیرعامل خانه مطبوعات استان اردبیل خاطرنشان کرد: هرنفر تنها می‌تواند سرپرستی یک نشریه را برعهده داشته باشد مگر اینکه برای هر نشریه‌ای که معرفی می‌نماید یک خط تلفن مستقیم و حداقل ۲۰ متر مربع فضای اداری داشته باشد که در این صورت نیز هر نفرحداکثر می‌تواند سرپرستی سه نشریه را برعهده بگیرد.
وی گفت: نظارت بر حسن اجرای این توافقنامه برعهده معاونت مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه مطبوعات استان می‌باشد. لازم به ذکر است توافقنامه ساماندهی دفا‌تر سرپرستی روزنامه‌های سراسری در استان با تایید سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل در قالب یک بخشنامه ابلاغ شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز