خبرگزاری کار ایران

همزمان با روز جهانی تالاب‌ها:

زنجیره انسانی در دریاچه شورابیل اردبیل در حمایت از تالاب‌ها تشکیل شد

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۲۳۲

تشکل‌ها و فعالان محیط زیست استان اردبیل، در حمایت از تالاب‌ها زنجیره انسانی تشکیل دادند.

ایلنا: تشکل‌ها و فعالان محیط زیست استان اردبیل، در حمایت از تالاب‌ها زنجیره انسانی تشکیل دادند.
به گزارش خبرنگار ایلنا این اقدام به همت اداره کل محیط زیست استان اردبیل و مشارکت تعدادی از تشکل‌های مردم نهاد شکل گرفت.
مدیر کل محیط زیست استان اردبیل گفت: این سازمان حرکتی در راستای فرهنگ‌سازی و معرفی اهمیت تالاب‌ها در زندگی بود که همزمان با روز جهانی تالاب‌ها در دریاچه یخ زده شورابیل اردبیل برگزار شد.
سید رضا موسوی با اشاره به شعار روز جهانی تالاب‌ها گفت: شعار امسال «تالاب‌ها و کشاورزی، همراهانی برای رشد و بالندگی» است که این شعار نشان می‌دهد که تالاب‌ها در بحثتغذیه و کشاورزی بسیار حائز اهمیت است.
وی ادامه داد: ما سازمان حفاظت محیط زیست به دلیل اینکه متولی حفظ محیط زیست در کشور است موضوع حفظ تالاب‌ها را مورد توجه قرار دادیم؛ و برنامه‌ای با مشارکت و حضور سازمان‌های مردم نهاد برگزار کردیم که امید است با این کار بتوانیم اهمیت تالاب‌ها را برای مردم و مسئولان نمایان کنیم.
وی با اشاره به نقش سمن‌ها در گسترش فرهنگ زیست محیطی افزود: در برنامه برگزار شده در تالاب شورابیل که یک منطقه شهری و شکار ممنوع است با کمک تشکل‌های مردم نهاد و مسئولان یک زنجیره حمایتی تشکیل شده است تا مسئولان برای حفاظت از تالاب‌ها بیشتر سعی کنند و این فرهنگ‌سازی در بین مردم نیز صورت گیرد.
در این برنامه که با حضور جمعی از سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه محیط زیست برگزار شده بود، مهدی جهاندیده؛ دبیر سمن جوانان آرتا نیز گفت: سمن‌ها حلقه اتصال بین مردم و کارگزاران هستند و نقش محوری در راستای ارتقاء شاخص‌های زیست محیطی دارند.
به گفته وی حضور کمرنگ سازمان محیط زیست و سمن‌ها در حفاظت از محیط زیست در چند سال گذشته باعثشده تا ترسیم شرایط محیط زیست استان چندان زیبا و مطلوب نباشد. از مسئولان استان انتظار می‌رود که با ایجاد انگیزه و حمایت‌های لازم از سمن‌ها، زمینه ادامه همکاری با سازمان‌های مردم نهاد را به شکل گسترده‌ای فراهم آید.
جهاندیده ادامه داد: پشتوانه علمی و مردمی انجمن‌های زیست محیطی یک پتانسیل ارزشمند برای حفاظت از محیط زیست به شمار می‌رود و سمن‌ها در سالهای گذشته توانسته‌اند تا حدودی خلاء‌های موجود را برطرف نمایند و در نقش عنوان بازوهای اجرایی و نظارتی در راستای حفاظت از محیط زیست استان عمل کنند، هنوز تا رسیدن به آرمان شهر سمن‌ها فاصله‌های زیادی داریم.
دبیر سازمان مردم نهاد جوانان آرتا نقش مردم در حفاظت محیط زیست را یادآور شد و گفت: متاسفانه مدت‌ها است که مردم هم نسبت به مقوله محیط زیست بی‌تفاوت شده‌اند و به نوعی بی‌تفاوتی مسئولان به مردم هم نفوذ کرده و‌گاه نه تنها کمکی در این باب صورت نمی‌گیرد بلکه تخریب و آلودگی محیط زیست هم اتفاق می‌افتد.
به گفته جهاندیده در این شرایط تنها ارگان‌هایی که می‌تواند کمک کنند همین سمن‌ها هستند زیرا ساختار و بدنه آن‌ها از مردم عادی شکل گرفته و شهروندان احساس اعتماد و نزدیکی بیشتری نسبت به آن‌ها داردند.
وی با اشاره به نقش حمایتی سازمان حفاظت محیط زیست از تشکل‌های زیست محیطی و با تاکید بر خروج آن‌ها از رکود حاکم بر فعالیت‌هایشان گفت: مدیر جدید حفاظت محیط زیست استان دید خوبی در باب بهره‌مندی از توانمندی‌های تشکل‌های غیر دولتی و به میدان آوردن ظرفیت‌های آن‌ها در حوزه محیط زیست دارد و امید آن است تا با حضور پررنگ‌تر آن‌ها در برنامه‌های اجتماعی و حفاظت از محیط زست علاوه بر کاهش سرعت تخریب منابع ملی شاهد محیط زیستی عاری پاک باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز