خبرگزاری کار ایران

استاندار اردبیل:

رسانه‌ها غبار شایعه را از چهره واقعیت‌ها بزدایند

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۶۸۷

استاندار اردبیل گفت: رسانه‌های استان سعی کنند تا غبار شایعه را از چهره واقعیت‌ها بزدایند و با حرکت‌های روشنگرانه به پیشبرد امور کمک کنند.

ایلنا: استاندار اردبیل گفت: رسانه‌های استان سعی کنند تا غبار شایعه را از چهره واقعیت‌ها بزدایند و با حرکت‌های روشنگرانه به پیشبرد امور کمک کنند.
به گزارش ایلنا، مجید خدابخش در دیدار با اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات با استان اردبیل اظهار داشت: نقد وظیفه اصلی مطبوعات است اما باید این نقد توام با کار‌شناسی و ارائه راهکار‌ها باشد.
وی تصریح کرد: در برخی موارد دیده می‌شود که شایعات بیشتر از واقعیت‌ها بر روی افراد و برنامه‌ها مانور می‌دهند و این موضوع افکار عمومی را دچار تردید می‌سازد که برچیدن بساط شایعات می‌تواند تردید‌ها را از بین ببرد.
خدابخش با اساره به مشکلات موجود در بخش‌های مختلف افزود: موانع و مشکلات باید به درستی شناسایی و مطرح گردند و برنامه ریزی مناسبی برای رفع آن‌ها تدوین گردد چرا که در یک لحظه نمی‌توان تمام مشکلات را از میان برداشت.
وی خاطرنشان کرد: همه باید به کار کار‌شناسانه بها بدهند و این بها زمانی تاثیرگذار است که اطلاعات درست باشد و انتقادات هم از سر دلسوزی و به منظور کاستن از نارسایی‌ها مطرح شود.
رئیس شورای اداری استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دولت‌ها وقتی بر سرکار می‌آیند پیگیری مطالبات مردم را مدنظر قرار می‌دهند و ما نیز در دولت تدبیر و امید تلاش داریم تا برنامه‌های این دولت را پیش برده و مطالبات به حق مردم را جوابگو باشیم.
وی با بیان اینکه به دنبال نهادینه کردن منشور اخلاقی دولت تدبیر و امید در اردبیل هستیم، ادامه داد: مشی اصلی این دولت تعامل است و ما سعی خود را به کار گرفته‌ایم تا همه تغییرات مدیریتی و برنامه‌ها بر همین مبنا انجام شود.
خدابخش با بیان اینکه به زودی در سطح استانداری شاهد برخی تغییرات معاونان و مدیران خواهیم بود، افزود: این تغییرات با درنظر گرفتن اصل تعامل و کار کار‌شناسی انجام می‌شود تا بتواند برنامه‌های دولت را با در نظر گرفتن شایستگی‌ها پیش ببرد.
وی با تاکید بر اینکه همه روحیه‌ها باید خیرخواهانه باشد، اظهار داشت: مطبوعات باید فرصت تبلیغ روحیه‌های خیرخواهانه را به شیوه‌ای پسندیده انجام دهند و چنان باشد که همه بخش‌ها از این روحیه برخوردار شوند.
رئیس کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری استان با بیان اینکه ادبیات اشتغال و سرمایه گذاری نیاز امروز اردبیل است، گفت: باید با جذب سرمایه گذاران هم در توسعه استان ایجاد جهش کنیم و هم معضل بیکاری را با افزودن بر میزان اشتغال مهار نماییم و این‌ها ممکن نیست مگر با مشارکت همه گروه‌ها که حضور رسانه‌ها باید پررنگ‌تر باشد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلات جامعه مطبوعاتی استان اشاره کرد و خاطرنشان کرد: برای ایجاد مجتمع مطبوعاتی با مشارکت فرهنگ و ارشاد اسلامی کار عملی صورت بگیرد تا از زمین دارای کاربری فرهنگی امکان احداثممکن باشد.
استاندار اردبیل با استقبال از برگزاری جلسات ماهانه با خانه مطبوعات استان اردبیل و قول مساعد برای برگزاری نشست هم اندیشی با مدیران مسئول نشریات محلی در هفته آینده، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم با تشکیل اتاق‌های فکر از شخصیت‌های مطبوعاتی استان استفاده خواهد شد.
وی با بیان اینکه حضور خبرنگاران در سفرهای خارجی هیات‌های استانی می‌تواند موثر باشد، اظهار داشت: همه مدیران و روابط عمومی‌ها سعی کنند در تعامل با رسانه‌ها از پنهان سازی کار‌ها و آمار‌ها دوری نموده و از ظرفیت آن‌ها ‌‌نهایت استفاده را در ایجاد امید عمومی داشته باشند.

مدیر عامل خانه مطبوعات استان اردبیل گفت: به اقتصاد رسانه باید توجه جدی شود تا معضلات و دغدغه‌های مربوط به معاش این حوزه برطرف شود، اما این موضوع به دست فراموشی سپرده شده است.

مهدی حسین ن‍ژاد در جلسه هیات مدیره خانه مطبوعات اردبیل با استاندار اردبیل اظهار داشت: هنوز امکان ورود به مباحثکارآفرینی و کسب و کار در حوزه رسانه فراهم نیامده است اما ادبیات استاندار اردبیل می‌تواند بستر مورد نیاز را فراهم آورد تا رسانه‌ها هم از ثمرات آن بهره‌مند شوند.
وی با ابراز تاسف از عدم استقبال مناسب از نشریات و روزنامه‌ها در استان اردبیل ادامه داد: در شرایطی که باید روزانه ۱۲۰ هزار روزنامه در این استان برای مطالعه خریداری شود اما در کمال تاسف این آمار حتی زیر ۱۰ هزار نسخه است.
حسین‌نژاد با بیان اینکه جامعه انتظار دارد رسانه‌ها به بیان دغدغه‌های آنان بپردازند، افزود: این در شرایطی است که خود رسانه‌ها با دغدغه‌های متعدد معیشتی روبرو هستند و طبیعی است که رفع آن‌ها موجب آزادی عمل در پرداختن به مشکلات عمومی مردم خواهد بود.
وی با ابراز تاسف از اینکه رسانه‌ها تبدیل به ابزار قدرت شده‌اند اذعان داشت: چنین شرایطی موجب شده است تا اقتصاد در رسانه لنگ بزند و شاخص‌های کسب و کار رسانه‌ای بدون توجه باقی بماند.
سرپرست روزنامه جام جم در استان اردبیل ادامه داد: پژوهش‌هایی باید انجام شود تا ضمن ارزیابی این شاخص‌ها عوامل انگیزاننده و داشتن آزادی عمل در نقد و تاثیر آن در ارتقای جایگاه کسب و کارهای مطبوعاتی را مشخص سازد.
وی با بیان اینکه مشکلات اقتصادی موجب شده است تا رسانه‌ها از داشتن نیروهای ماهر در تحریریه‌ها بی‌نصیب بمانند، تصریح کرد: مشکلات متعدد اقتصادی رسانه‌ها را گرفتار بی‌نظمی در توزیع نیز نموده است و باعثشده است تا نشریات محلی هم با رکود روبرو شوند.
حسین‌نژاد افزود: با وجود ۶۲ مجوز نشریه محلی در استان اردبیل متاسفانه وزارت ارشاد اعلام کرده است که از این تعداد فقط ۱۵ نشریه فعال هستند و این برای استانی که با عنوان دارالارشاد شناخته می‌شود مطلوب و پسندیده نیست.
وی در پایان با امید به اینکه از استاندار اردبیل انتظار حمایت داریم، گفت: انتظار مطبوعاتی‌ها این است که در نصب مدیرکل جدید ارشاد اسلامی دقت شود تا هم فرد مورد نظر از فرهنگ سررشته داشته باشد و هم اقتصاد را به معنای واقعی درک کند.

رئیس خانه مطبوعات استان اردبیل نیز در این دیدار گفت: توسعه استان دغدغه اصلی رسانه‌های اردبیل است چرا که با وجود استعدادهای فراوان هنوز استفاده مناسبی از آن‌ها صورت نگرفته است.
شهامت هدایت اظهار داشت: عقب ماندگی استان اردبیل موضوعی است که کسی برای چرایی آن پاسخی نداده است و رسانه‌ها در تلاش هستند تا زوایای این موضوع را آشکار سازند تا شاید افق جدیدی گشوده شود.
وی آسیب‌های توسعه استان را یادآور شد و بیان کرد: ضعف‌های مدیریتی و وابستگی به میز موجب نخبه کشی در این استان شده و اجازه عرض اندام به آنان نداده است.
هدایت عدم علت جویی مردم را دیگر آسیب توسعه منطقه دانست و تصریح کرد: جایی که مردم ضعف‌ها را پرس و جو نمی‌کنند رسانه‌ها نقش مهمی را بازی کرده و گا‌ها به صورت تخصصی به استیضاح مسئولان می‌پردازند و انتظار دارند تا پاسخ شایسته‌ای را دریافت دارند.
رئیس خانه مطبوعات استان اردبیل در بخش دیگیر از سخنان خود با اشاره به مشکلات حوزه رسانه استان گفت: خانه مطبوعات در تلاش است تا با‌شناختی دقیق از معضلات بر آن فائق آید اما واقعیت این است بدون حمایت این مهم تحقق پیدا نخواهد کرد.
وی به ایجاد روزنه امید در مطبوعات با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید اشاره کرد و اذعان داشت: اگر چراغ این امید زنده بماند مطبوهعات هم همچنان با قدرت به بیان مشکلات مردم و معضلات منطقه خواهند پرداخت و در کنار مسئولان نقش خود را ایفا خواهند نمود.
هدایت با تاکید بر حفظشان و جایگاه مطبوعات تصریح کرد: جامعه مطبوعاتی استان اردبیل از نیروهای ارزشمند فکری زیادی برخوردار است که مدیران می‌توانند از آنا در انجام مسئولیت‌ها استفاده کرده و اتاق‌های فکر متعددی را تشکیل دهند.
وی با درخواست از استاندار اردبیل برای حضور خبرنگاران در سفرهای خارجی هیات‌های اعزامی از منطقه خاطرنشان کرد: معضل عمده بیشتر رسانه‌های استان نداشتن دفتر مناسب است که ناشی از عدم وجود درآمد مشخص است که از مسئولان می‌خواهیم با در نظر گرفتن چاره‌ای عملی در حل این مشکل مساعدت نمایند.
این مدیرمسئول نشریه محلی، ساماندهی دکه‌های مطبوعاتی با اولویت رسانه‌های استان را خواستار شد و ادامه داد: اگر دکه‌های مطبوعاتی در اختیار مطبوعاتی‌ها قرار گیرد دیگر شاهد آن نخواهیم بود که هر دکه تبدیل به سوپرمارکتی کوچک شود و می‌توان انتظار داشت آنان عرضه فرهنگ را بجای فروش آدامس و سیگار ترجیح دهند.

نائب رئیس خانه مطبوعات استان اردبیل گفت: ظرفیت نقدپذیری استاندار و مدیران بالا باشد و آنان از پتانسیل عظیم رسانه‌ها به شکل مطلوب بهره بگیرند.
مهران محمدی گفت: پیش‌تر نظیر چنین جلساتی با استانداران قبلی اردبیل برگزار شده است اما تاکنون امکان بهره برداری مناسب از آن فراهم نشده است.
وی افزود: مشکلات رسانه‌ها مشخص است و ما همواره به بیان آن پرداخته‌ایم و قول‌های متعددی دریافت کرده‌ایم اما هنوز تقریبا هیچکدام از آن‌ها عملیاتی نشده است.
دبیر خانه مطبوعات ایران خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه استاندار جدید اردبیل با استقبال گسترده اصحاب رسانه روبرو شد، امید داریم تا این دیدار منشاء برکت و مبداء حرکت‌های جدیدی باشد و بتواند بخش عمده‌ای از مشکلات جامعه مطبوعاتی استان را مرتفع سازد.
محمدی با بیان اینکه اصحاب رسانه به حمایت‌های معنوی و مادی نیاز دارند، افزود: حمایت‌های صنفی و معیشتی از خانه مطبوعات موجب دمیدن روح تازه بر جامعه اطلاع رسانی استان می‌شود و اعضای این خانه با فراخ خاطر به رسالت عظیم خود می‌پردازند.
نائب رئیس خانه مطبوعات استان اردبیل با اشاره به اینکه ذات رسانه نقد است، تصریح کرد: نقد دلسوزانه، سازنده و صمیمانه باید خریدار داشته باشد و ظرفیت نقدپذیری استاندار و مدیران چنان بالا باشد که آنان از پتانسیل عظیم رسانه‌ها به شکل مطلوب بهره بگیرند.
وی ادامه داد: این موضوع باعثخواهد شد هم رسانه‌ها در مدار لج بازی و تخریب قرار نگیرند و هم مسئولان نگاه عادلانه و رئوفانه به آنان داشته و رسانه را بازوی توانمند مدیریتی خود ببینند.
محمدی بر ضرورت ارتباط مستمر استاندار و مدیران با رسانه‌های استانی تاکید کرد و گفت: باید نشست‌های خبری به صورت مستمر برگزار شده و در آن به شفاف سازی عملکرد‌ها پرداخته شود.
وی دیدارهای اخیر استاندار با جمعی از مطبوعاتی‌های استان در قالب جلسات جداگانه را یادآور شد و افزود: این موضوع تداعی کننده دیدگاهی است که حکایت از آن دارد استاندار عموم مطبوعات را به یک چشم نمی‌بیند و لازم است با برگزاری دیدار عمومی با مدیران مسئول نشریات محلی این دیدگاه برطرف شود.

عضو هیات رئیسه خانه مطبوعات استان اردبیل گفت: توجه جدی به مطالبات رسانه‌ها نقش آفرینی آنان را در پی دارد و می‌تواند به توسعه منطقه کمک کند.
هادی صباغی اظهار داشت: از مدت‌ها قبل بحثاحداثمجتمع مطبوعاتی در استان اردبیل مطرح شده است اما هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده است.
وی افزود: از استاندار اردبیل می‌خواهیم احداثمجتمع مطبوعاتی را در زمینی با کاربری فرهنگی به سرانجام برساند تا از ثمرات آن رسانه‌های استان بهره‌مند شوند.
صباغی با اشاره به بی‌نظمی‌های موجود در پخش آگهی‌های دولتی تصریح کرد: علی رغم تاکیدات متععد مبنی بر توزیع کلیه آگهی‌های دولتی از طریق ارشاد اسلامی متاسفانه توجه جدی به آن صورت نگرفته است و برخی از رسانه‌های محلی از این موضوع آسیب می‌بینند.
وی خواستار ساماندهی آگهی‌های دولتی شد و افزود: این امر موجب می‌شود تا آگهی‌های دولتی با در نظر گرفتن اصل مهم عدالت و مساوات در میان نشریات محلی توزیع شود و بتواند به اقتصاد آنان کمک کند.
خزانه دار خانه مطبوعات استان اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود اذعان داشت: رسانه‌ها با همراهی مسئولان می‌توانند در رفع معضلات اساسی نظیر ترافیک و پروازهای فرودگاه‌های اردبیل کمک شایسته‌ای انجام دهند.
وی گفت: افزودن بر کیفیت رسانه‌های محلی با حمایت‌های مسئولان امکانپذیر است و این می‌تواند یکی از شاخص‌های رشد فرهنگی استان تلقی شود.

فعال رسانه‌ای استان اردبیل گفت: مطبوعات مانند تیغ دولبه هستند که یک لبه آن به اجتماع و لبه دیگر آن به خود رسانه‌ها متوجه است.
ایوب تقوی طلب در جلسه هیات مدیره خانه مطبوعات با استاندار اردبیل اظهار داشت: اگر کمی خودمان را مورد نقد قرار دهیم رسانه‌های محلی ما گا‌ها دچار برخی انحرافات شده‌اند که البته می‌توان مسیر انحراف را مسدود ساخت.
وی با بیان اینکه همه اصناف برای خود تشکل‌های محکم و مهمی دارند افزود: تشکل‌های مطبوعاتی به دلیل مشکلاتی که در مدیریت مطبوعات وجود دارد با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند که باید چاره جویی موثری اندیشیده شود.
تقوی طلب به نقش روابط عمومی‌ها اشاره کرد و افزود: روابط عمومی‌ها باید در تعاملات اجتماعی، با رسانه‌ها مقابل هم قرار نگیرند بلکه آن‌ها را در کنار خود احساس نمایند.
وی اذعان داشت: ما در ارتباطات با تفکرات ساده انگارانه موفق نخواهیم بود بلکه باید با تزریق فکرهای ارزشمند پیش رویم تا بتواند به تحولات فرهنگی منجر شود.
این مدیر مسئول نشریه محلی اضافه کرد: باید استفاده مطلوبی از کارگروه‌هایی صورت بگیرد که با هم افزایی بتوانند روابط را تقویت نموده و فکر را اشاعه دهند و کمک نمایند تا هیچ فکر تاثیرگذاری بسته و ابتر نماند.
وی از مطبوعات محلی با عنوان خط شکن یاد کرد و اذعان داشت: در همه عرصه‌ها مطبوعات محلی با قدرت وارد شده‌اند و امور را ژیش برده و به روشنگری پرداخته‌اند اما در بیشتر موارد متاسفانه مورد بی‌مهری هم قرار گرفته‌اند.
تقوی طلب تخصص را یادآور شد و از مجوزهای بی‌حساب و کتاب انتقاد کرد و گفت: این مجوز‌ها موجب شده است تا هر فردی وارد عرصه اطلاع رسانی شود و قدرت تاثیر را از این حوزه بگیرد، ضمن اینکه متخصصان اطلاع رسانی را نیز در دریای بی‌تخصصی خود غرق می‌سازند.
وی بر اتحاد و همدلی جامعه رسانه‌ای استان تاکید کرد و ابراز امیدواری کرد با کاستن از مشکلات آنان اجتماع بتواند بهره مناسبی از تحلیل‌ها، اطلاع رسانی‌ها و نقدهای رسانه‌ها ببرند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز