خبرگزاری کار ایران

جزایر سه‌گانه خلیج فارس موضوع نشست پژوهشکده تاریخ اسلام

asdasd
کد خبر : ۲۲۷۴۵۰

گروه جغرافیای تاریخی جهان اسلام، نشستی با عنوان «جزایر سه‌گانه خلیج فارس: ۴۳ سال پس از اعاده حاکمیت ایران» برگزار می‌کند.

در نشست «جزایر سه‌گانه خلیج فارس: ۴۳ سال پس از اعاده حاکمیت ایران»؛ مجید تفرشی به بازخوانی اسناد تازه منتشر شده از وزارت امور خارجه بریتانیا می‌پردازد.

به گزارش ایلنا؛ این گزارش، خلاصه‌ای از چهار تا پنج هزار برگ از اسناد تازه آزادشده در آرشیو ملی بریتانیاست که بیشتر آنها با چالش اداری حقوقی ایشان با وزارت خارجه و آرشیو ملی بریتانیا و براساس قانون دسترسی آزادانه به اسناد از طبقه‌بندی خارج شده‌اند.

جزایر سه‌‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از دیرباز به ایران تعلق داشته، ولی بیش از دو سده است که در ابتدا مورد ادعای ارضی دولت بریتانیا و سپس دولت تازه‌تأسیس امارات عربی متحده قرار گرفته‌اند. پیش از قرن هجدهم، جزایر سه‌گانه معمولاً در مالکیت حکومت‌های ایران قرار داشت. با ‌گذار از مرحله حضور تجاری بریتانیا به حضور سیاسی و استعماری نیروهای آن کشور در منطقه خلیج‌فارس در اوایل قرن نوزدهم، نخستین زمزمه‌های تشکیک بر سر ایرانی بودن جزایر سه‌گانه نیز آغاز و در نتیجه طی چند مرحله در ادوار مختلف حاکمیت این مناطق توسط نیروهای ایرانی و بریتانیایی دست به دست شد.

جزایر سه‌گانه در سال ۱۹۰۸ به طور کامل تحت اشغال بریتانیا به عنوان قیم رسمی امارات متصالحه درآمد، اما تا سال ۱۹۷۱ هیچ‌یک از دولت‌های وقت ایران این اشغال را قبول نداشته و ابوموسی به همراه تنب بزرگ و تنب کوچک در تقسیمات کشوری ایران قرار داشتند.

این جزایر در سال ۱۹۷۱ پس از توافق ایران و بریتانیا و پیش از خروج نیروهای نظامی بریتانیا از منطقه و تأسیس کشور امارات متحده عربی، پس از نزدیک به ۷۰ سال شکایت‌های مداوم دولت ایران علیه اشغالگری بریتانیا سرانجام به ایران بازگردانده شد.

این نشست، روز شنبه هشتم آذر ماه از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در محل پژوهشکده تاریخ اسلام برگزار می‌شود و حضور برای عموم آزاد است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز