خبرگزاری کار ایران

دوستداران سیمین بهبهانی در یادبودش گفتند:

سیمین برای مقابله با جنگ و خشونت تلاش می‌کرد

asdasd
کد خبر : ۲۰۱۲۲۸

سیمین مشتاقانه برای مقابله با جنگ و خشونت تلاش می‌کرد. فقط در شعر نبود که وارد عرصه می‌شد بلکه دوش به دوش فعالان حرکت می‌کرد. او یک مسئول به تمام معنا بود.

مراسم بزرگداشت سیمین بهبهانی عصر دیروز ۱۱ مرداد ماه در سرای انتشارات روشنگران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ شهلا لاهیجی(مدیر انتشارات روشنگران) در این مراسم گفت: ما عزاداری نمی‌کنیم. می‌زنیم و می‌خوانیم و اشعار تو را زیرورو می‌کنیم.

نوشین احمدی خراسانی نیز با اشاره به نقش تأثیرگذار سیمین بهبهانی در جنبش زنان گفت: سیمین همیشه همراه ما بوده. در کمپین یک میلیون امضاء، در تظاهرات و تجمعات او همیشه همراه ما بود و با ما رنج کشید.

وی ادامه داد: میراثاصلی بهبهانی روش ایجابی بود که در مقابله با فضای مردانه موجود داشت. سیمین در فضای روشنفکری و ادبیات مردانه در حاشیه قرار داشت. اما هیچ گاه از این موضوع گله و شکایت نکرد بلکه کار کرد و از خود خلاقیت نشان داد تا جایی که توانست در ادبیات معاصر ما حرفی برای گفتن داشته باشد.

خراسانی افزود: روش و منش او به ما می‌گوید بجای گله‌گذاری و شکایت؛ کار کنیم و خلاقیت به خرج دهیم. در همه حوزه‌ها موفقیت خود را نشان دهیم و فضاهای مردانه را از آن خود کنیم. اگر تلاش ما بجای کار و خلاقیت به این محدود شود که از مردانی که مورد احترام جامعه قرار دارند؛ ایراد بگیریم و گله‌گی کنیم جز نامشروع کردن حقوق زنان کاری انجام ندادیم. اشعار سیمین استادی است برای همه ما فعالان حقوق زنان.

سپس بنفشه حجازی(شاعر و پژوهشگر حوزه زنان) با اشاره به کتاب با مادرم همراه از انتشارات سخن که خاطرات خود سیمین است؛ گفت: او شاعر تأثیرگزاری است. فکر می‌کنم این کتاب مورد بی‌مهری‌هایی هنگام انتشار قرار گرفته باشد. از فعالیت‌های حقوق زنان در این کتاب چیزی نمی‌بینیم.

وی ادامه داد: سیمین را با شعر می‌شناسیم اما او در زمینه نثر و قصه‌گویی هم ماهر است. نثر سیمین خیلی تکنیکی و فنی نیست که حوصله آدم را سر ببرد. سیمین در همین کتاب تردیدهایش را نشان می‌دهد. وقایع در داستان عادی هستند چون زندگی واقعی روزمره هستند. داستان به صورت نامه‌نگاری از زبان مهربان است. که مهربان باید خود سیمین باشد.

حجازی افزود: وقتی با قلم احساسی و رمانتیک خاطراتش را می‌نویسد؛ جایی که می‌خواهد خودش را نقد کند؛ از شخصی استفاده می‌کند به نام فضول که فکر می‌کنم این فضول در وجود خود سیمین است.

او اظهار داشت: سیمین زنی مبارز اما مخالف جنگ بود. شاعری غزلسرا آنهم در زمانی که شعر نیمایی رو به رشد بود و کسی خریدار غزل نبود؛ او راهش را ادامه داد. شعر باید از لحاظ زیباشناسی خوب باشد، با وزن یا بی‌وزن. شعر فرافکنی ضمیر یک ملت است.

مهرانگیز کراچی در این مراسم گفت: نخستین ویژگی ارزشمند وی توجه به مشکلات زن ایرانی است. سیمین دغدغه سرنوشت زن ایرانی را داشت. زبان و رویکرد زنانه در شعر او کاملاً مشخص است. از ویژگی‌های شعر او نوگرایی در غزل هم به لحاظ ساختار و هم به لحاظ محتواست. او توانست موضوعات کلیشه‌ای غزل را از بین ببرد و نگاه دیگری را پیش بکشد. از دیگر ویژگی‌های شعر او صداقت کلام بود. او زنی شاعر بود با تمام تجربه‌های شخصی، خصوصی و اجتماعی که با کلامی صمیمی زندگی خود را سرود. شاعری عاشق، معلمی دانا و فعالی اجتماعی و مادری به تمام بود. او هیچ گاه شعر را رها نکرد و باید گفت در این دوران گذار ایرانی به راستی که خوش درخشید.

نرگس محمدی با بیان اینکه درمورد سیمین حرف زدن آسان نیست؛ گفت: سیمین زنی پرتوان و پرشور بود. بسیار متواضع بود. شخصیت سیمین شخصیت فراگیری بود؛ ویژگی‌های زنانه و مادرانه در او خیلی پررنگ بود. او به معنای واقعی کلام یک دردمند اجتماع بود. رنج می‌برد از آنچه در جامعه اتفاق می‌افتاد. اما در مقابل این درد منفعل نبود بلکه به عنوان یک فعال وارد می‌شد و اقدام می‌کرد. لحظه‌ای درنگ نمی‌کرد.

وی ادامه داد: سیمین مشتاقانه برای مقابله با جنگ و خشونت تلاش می‌کرد. فقط در شعر نبود که وارد عرصه می‌شد بلکه دوش به دوش فعالان حرکت می‌کرد. او به گونه‌ای یک مسئول به تمام معنا بود.

نسرین ستوده؛ وکیل و فعال حقوق زنان گفت: بازهم یک زن ما را دور هم جمع کرد. موضوع شخصیت زنانه و مهربانی چون سیمین بانوست. او مادری بود که وجهه ادبی داشت. سیمین سرنوشت مشترکی با ایران و ایرانی داشت.

ستوده افزود: سیمین به معنای واقعی یک مبارز سیاسی بود که روش دوری از خشونت را برگزید. در مبارزه عاری از خشونت فرد مرحله قدرت را پشت سر می‌گذارد درحالیکه قدرت از آن اوست. مبارزه زمانی اتفاق می‌افتد که فرد وارد راهپیمایی‌ها و اعتصاب‌ها می‌شود ولی رفتارهایی دور از خشونت را برمی‌گزیند. این میراثی است که سیمین برای ما باقی گذاشت. میراثاو شعرش، ادبش، فرهنگش، شخصیتش و مبارزه‌اش است.

پوران فرخزاد هم قرار بود در این مراسم حضور داشته باشد اما به دلیل وضع جسمانی‌اش نتوانست حضور پیدا کند اما متنی تهیه کرده که به وسیله یکی از دوستان ایشان مریم اهری برای حضار خوانده شد.

در این مراسم هیلا صدیقی و سارا محمدی اردهالی و مریم اهری اشعاری سرودند.

در این مراسم؛ شهلا لاهیجی، پروین فهیمی، بنفشه حجازی، کریم بیگی، اکرم نقابی و سحرخیز، نرگس محمدی، مهرانگیز کراچی، هیلا صدیقی، مریم اهری، نسرین ستوده و سارا محمدی اردهالی حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز